• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med dc-dc laddare

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej på er, jag har satt i 12V kyl å frys, det fungerar kanon men till hösten när inte solen skiner så mycket får jag förlita mig mer på batterierna och att de laddas ordentligt. Jag har i dag solceller på 300W, mppt regulator, två 95A agm och ett 70 A agm, tänkte utöka med ett 95A agm till. Batterierna sitter nu i nedsänkta oisoletade plast lådor i garagegolvet och håller då förmodligen samma temperatur som det är ute, tänkte flytta in dom i garaget så att de blir varmare för där är samma temp som i husbilen. Sedan tänlkte jag komplettera med en sådan här Orion-Tr Smart DC till DC isolerad laddare - Victron Energy. Jag har ingen erfarenhet av sånt så har lite frågor om det.
Kopplas dc laddaren bara in direkt på startbatteriets poler och sedan till batteribanken där bak?
Skall man göra något åt det befintliga elblocket, ett italienskt CBE, tror det heter 115?
Kan minus jordas i chassit eller finns det nackdelar med det?
Tänkte sätta den bak i garaget om det funkar?
Det finns en V-cable, vart kopplar man den, det verkar finnas olika sätt att göra det på?
Eller finns det något mer kostnadseffektivt sätt att få mer ström på hösten?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vilken är den klenaste kabel man klarar sig med mellan bilbatteri och Victron 30A dc-laddare och mellan dc-laddaren och batteribanken, kabellängden är ca 8x2 meter?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja, det är nog bara i början som det kan bli 30A. Kylskåpet tar i vid 20-25 grader utetemperatur ca 4A. Det går ca 1/3, dvs går 20 minuter o står still i 40 minuter så man kan väl säga att det tar 30-40A/dygn.
Mina solceller (300W) är köpta 2019 och var de bästa som prevent hade då. De laddar väldigt lite när det är mulet, alltså ingen sol och grå himmel men sommartid, kanske 3-4A. När solen lyser ordentligt så ligger de på 18-19A. Nu har de en ny sort SOLARMODUL 100 W mono Solarpanel 12V Wohnmobil 100 Watt PERC Schindel som kanske är bättre. Undrar ju varför de laddar så lite

Dina paneler laddar helt normalt enligt mina erfarenheter.
Jag har 3x120W LTC, har aldrig kommit över 19A.
I morse 06:15 när jag kom hem från jobbet, kollade jag status på laddningen, den var 0,0A då, då var det ändå ljust, även om solen står lågt den tidpunkten.

Innan dessa paneler hade jag 110W på taket, de gav som allra mest 5A.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Dina paneler laddar helt normalt enligt mina erfarenheter.
Jag har 3x120W LTC, har aldrig kommit över 19A.
I morse 06:15 när jag kom hem från jobbet, kollade jag status på laddningen, den var 0,0A då, då var det ändå ljust, även om solen står lågt den tidpunkten.

Innan dessa paneler hade jag 110W på taket, de gav som allra mest 5A.
Verkar stämma ganska bra med mina, det är ju svårt att beskriva vädret och hur ljus det är. Jag gissar att de flesta paneler kanske är ganska lika men solljuset är olika.⛅️⛈❄️☃️
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tabellen utgår från 12V, har du högre spänning kan du gå ner i area, 25mm² borde räcka.
det blir grovt, men vill man slippa spänningsfall så blir det detta.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Victron laddaren kräver 5V högre spänning än batteriet för att ladda,en seriekoppling av panelerna innebär att dom börjar ladda tidigare,delvis skuggning fungerar så länge spänningen sjunker för mycket.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Tabellen utgår från 12V, har du högre spänning kan du gå ner i area, 25mm² borde räcka.
det blir grovt, men vill man slippa spänningsfall så blir det detta.
Problemet är att en 25 eller 30 kvadrats kabel går förmodligen inte in i kopplingsplintarna på victron orion laddaren.
max kabel area är 16, vad gör man då. Tror inte att det finns så många dc-dc laddare som tar 30 kvadrats kabel.
Behöver man verkligen så grov, hur mycket tappar man om man går ner till 16?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tänker så här, hur ofta kommer du att ha 30A laddning?
Kanske under de första 30min. sen sjunker laddningen kraftigt när det inre motståndet i dina blybatterier stiger.
Kanske är det mer realistiskt att räkna på halva strömmen runt 15A
Ett annat alternativ är att ha flera klenare kablar från bus bar.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag tänker så här, hur ofta kommer du att ha 30A laddning?
Kanske under de första 30min. sen sjunker laddningen kraftigt när det inre motståndet i dina blybatterier stiger.
Kanske är det mer realistiskt att räkna på halva strömmen runt 15A
Ett annat alternativ är att ha flera klenare kablar från bus bar.
Vad händer under de första 30 minuterna om man har för klen kabel?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Problemet är att en 25 eller 30 kvadrats kabel går förmodligen inte in i kopplingsplintarna på victron orion laddaren.
max kabel area är 16, vad gör man då. Tror inte att det finns så många dc-dc laddare som tar 30 kvadrats kabel.
Behöver man verkligen så grov, hur mycket tappar man om man går ner till 16?
Räkna ut det med formeln jag gav tidigare.
Spänningsfallet = 0.0164 * strömmen * längden / arean
För 30 ampere (hur ofta kommer du att ha så mycket?) blir det för 16 meter (2*8) kabel
För 16 kvmm är spänningsfallet 0.492 volt
För 25 kvmm är spänningsfallet 0.315 volt
För 30 kvmm är spänningsfallet 0.262 volt

Möjligen skall det vara 0.0172 i stället för 0.0164 för koppars resistivitet. Jag har sett båda siffrorna.

Dessutom har jag för mig att jag såg i dokumentationen till DC/DC-laddaren att man kunde ställa in vilket spänningsfall man har i kablarna eftersom laddaren inte har några sense-kablar som mäter batterispänningen.

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vad händer under de första 30 minuterna om man har för klen kabel?
Om den är väldigt mycket för klen blir den varm och kan om den är väldigt, väldigt för klen, brinna.
Om man går till reglerna så skall 16 kvmm säkras för överlast med 50 ampere och 25 kvmm för 63 ampere.
Ur säkerhetssynpunkt är det ingen fara med 16 kcmm.

MVH
Hans
 
Toppen