• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med dc-dc laddare

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej på er, jag har satt i 12V kyl å frys, det fungerar kanon men till hösten när inte solen skiner så mycket får jag förlita mig mer på batterierna och att de laddas ordentligt. Jag har i dag solceller på 300W, mppt regulator, två 95A agm och ett 70 A agm, tänkte utöka med ett 95A agm till. Batterierna sitter nu i nedsänkta oisoletade plast lådor i garagegolvet och håller då förmodligen samma temperatur som det är ute, tänkte flytta in dom i garaget så att de blir varmare för där är samma temp som i husbilen. Sedan tänlkte jag komplettera med en sådan här Orion-Tr Smart DC till DC isolerad laddare - Victron Energy. Jag har ingen erfarenhet av sånt så har lite frågor om det.
Kopplas dc laddaren bara in direkt på startbatteriets poler och sedan till batteribanken där bak?
Skall man göra något åt det befintliga elblocket, ett italienskt CBE, tror det heter 115?
Kan minus jordas i chassit eller finns det nackdelar med det?
Tänkte sätta den bak i garaget om det funkar?
Det finns en V-cable, vart kopplar man den, det verkar finnas olika sätt att göra det på?
Eller finns det något mer kostnadseffektivt sätt att få mer ström på hösten?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Klipskt, men jag tror inte att man behöver sätta av /på den, kan inte komma på något tillfälle då man inte vill att den laddar.
Om jag då monterar Orion på väggen i garaget, drar en 30 kvadrat plus från den till bilbatteriets plus pol och säkrar av plus med 40A vid startbatteriet. Drar en 30 kvadrat minus till bibatteriets minus pol. En 30 kvadrat plus från Orion till första bodelsbatteriet, säkrar av med 40A, en 30 kvadrats minus från Orion till sista bodelsbatteriet. När jag tagit bort kabeln som går från bilbatteriet till CBE så borde det fungera förutom att panelen i husbilen inte ger någon indikation på att det sker någon laddning, men det har jag ju på mobilen genom bluetooth. Det kan väl inte spela någon roll om relät fortfarande sitter kvar i elblocket? När jag laddar med 230V landström så visar den ju laddningen och solsellerna visas ju också i mobilen.
Så som jag fattar det så börjar Orion då att ladda bodelsbatterierna automatiskt när motorn startar och börjar att ladda bilbatteriet. Den borde ju klara av att ladda batteribanken på 355A.
Har jag fattat rätt eller är jag helt ute och seglar? Det blir ju då en riktigt enkel inkoppling, undrar om generatorn slits ut i förtid?
Svarar på mitt eget inlägg.
Som jag förstår det så behövs faktiskt en brytare. Så fort det blir så mycket spänning i bilbatteriet som man ställt in i Orion så börjar den att ladda. Om man då laddar bilbatteriet så stiger spänningen och Orion börjar att ladda och bilbatteriet blir aldrig helt fullt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu minns jag inte allt jag läst i din tråd tidigare, men vad får ditt startbatteri laddning ifrån, förutom från generatorn?

Min DC/DC (Renogy) startar laddning till bobatteriet automatiskt när spänningen överstiger 13,3V i startbatteriet, och det får jag bara ifall jag startar motorn.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Läsa från början? Då tröttnar du snart, mest en massa konstiga frågor från min sida.
Som det är nu så får bilbatteriet bara laddning från generatorn. Om jag då står stilla på elplats så har jag ingen laddning på det batteriet. För att kunna ladda bilbatteriet stillastående kanske på campingplats eller under vinterförvaring så måste jag ha laddning från något annat håll än generatorn. Jag skall köpa en 10A laddare och montera i källaren med anslutning till 230V. Av och på med en brytare så att den inte är på när jag laddar från extra laddaren. När den laddar bilbatteriet så kommer spänningen att uppgå till värdet när dc laddaren tar ström till bobatterierna och bil batteriet blir aldrig helt fulladdat som jag ser det, kan ha fel, är under amatörnivån angående el.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När jag ansluter en extern laddare direkt på mitt startbatteri så laddas det och även mitt bobatteri via DC/DC laddaren, och båda blir fulladdade över tid, det borde väl funka i ditt bygge också även utan brytare, eller tänker jag fel?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ja så funkar det för mig med. Men när dc laddaren mer eller mindre tar ström från bilbatteriet så blir det ju aldrig riktigt fulltladdat någon gång. Eller tänker jag fel? När man använder bobatterierna så minskas ju spänningen och dcladdaren tar ny från bilbatteriet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men bara ifall du fyller på (laddar) startbatteriet.

Ifall din DC/DC "lånar" ström ända ner till 12V i startbatteriet, så är något fel.
Jag har inte satt mej in i din modell, men den borde inte "låna" under 13V i startbatteriet.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Men bara ifall du fyller på (laddar) startbatteriet.

Ifall din DC/DC "lånar" ström ända ner till 12V i startbatteriet, så är något fel.
Jag har inte satt mej in i din modell, men den borde inte "låna" under 13V i startbatteriet.
Nej jag vill inte att den skall inte ta ström om inte generatorn går därav brytaren. Och den skall inte låta bobatteriet gå så långt ner heller, därav ändrat inställningarna med hjälp av Skalman.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har nu ändrat lite på inställningarna på Orion och det verkar fungera nu, lite bökigt när flera system skall sammarbeta. Satte dit en brytare för säkerhets skull, plus en voltmätare med brytare så att man lätt ser hur det står till med bilbatteriet.
Men jag undrar om någon vet hur jag skal få tillbaka funktionerna, varnings signal så man inte kör i väg med 230V inkopplad och varnings signal att steget är ute samt att kunna köra in det från förarplatsen på befintlig knapp.
 
Toppen