• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp med Alde pannan

Essal

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
Hej
Har ett litet?? problem. När jag kör pannan så låter det som att det finns en massa luft i den, var 5 min (mest på natten) låter det som att det rinner vatten. Har luftat flera gånger med det ser inte ut att hjälpa. Vatten nivån är OK. Tror att det kanske är när cirkulations pumpen startar, har provat att koppla över till 12V pumpen och då verkar det som att det blir tyst, men är inte säker.
Är det någon där ute som har ett tips. Är just nu utanför Estepona.

MVH
Lasse

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hjälp med Alde pannan

Om du känner på röret som går in i pannan, returen, och det är hett så borde det inte vara luft i ledningarna. Varom inte så brukar det visa sig om man låter luftskruven vara öppen länge och man kör endast med 12-V-pumpen och med kallt vatten.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hjälp med Alde pannan

Det är den större 12V motorn som sitter nere vid pannan. Det är en röd justerskruv i bakgavel på pumpen och den kan man justera varvtalet på.
På de senaste Alde pannorna finns en ännu nyare pump som kan justeras från den senaste panelen.

Toppen