• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄLP fort..

F

F.d. 6065

Guest
Nu är det bråttom, så jag öppnar en ny tråd för detta.
Som jag skrev tidigare så kluckade det i pannan (Alde Comfort 2928) på 2000w, och jag har haft dålig värme i sovalkoven. (20,5 grader vid soffan, och mellan 16-18 grader i alkoven) och alla säger att det ska luftas.

Ok, jag gjorde ett ryck idag, och på toan i aktern var det inga problem, men när jag lossade luftskruven högst upp i alkoven hördes det pys och bubbel om vartannat och jag höll på ett bra tag innan jag gav upp, och nu är alla element kalla och pannan het.:wall:

Inte bra detta inför natten då det väntas temperaturer under nollan, så nu behöver jag snabb hjälp så jag o vovven slipper sova i garaget.
Nu ska också sägas att bilen är uppallad och fn. utan bromsar. Det är påsatt "kjolar" mot blåst under bilen + ett vinterförtält uppsatt, så jag kan inte flytta eller hissa bilen för då raseras alla "inställningar" då bilen dessutom står på lutande mark, och är vinterfixad... :confused:
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Nu har jag suttit och spillt bort flera timmar i jakten på den billigaste 230 volt pump jag kunde hitta. Problemet var bara att i snårskogen med "reservdel nummer xxx, och utbytesdel xx passande till patron xxx" lyckades jag med bedriften att inte hitta nån alls.

Jisses vilken röra det är med återförsäljare och olika kataloger utan prislistor.
Så nu tänkte jag att det är bäst att skriva här istället, och hoppas att nån vänlig själ vet vad jag ska ha, och ungefär var jag kan hitta den. (helst billigt)

Den gamla pumpen hette Bing ?? (tror jag det stod),
Typ SM250HW1
Max press 10 bar
220 v
P1 21 w
50 Hz
Nr: 13381292250
Max temp 110 grader
och sitter på 1-2000 w elpatronen till Alde Comfort 2928.

Jag har hittat flera kandidater, men sen ser jag på nåt forum att det skrivs om nån "platta" och särskilda o-ringar mm. dessutom tycker jag att dom ser annorlunda ut, och då snurrar det till allt.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Eländet fortsätter obönhörligt. Jag tog lite av förslagen här, och blandade med egna idéer och gick till B.T. och köpte en borrmaskinspump som var den enda hyfsat stora pump jag kunde hitta.
Jag kopplade in sugslang, samt en tryckslang med ett alu.rör och en silikonplugg i ändan som passade i hålet rakt ner i exp. kärlet, som är hålet för återcirkulationen.

Jag provade med att tryckpumpa genom det hålet utan resultat, så då bytte jag plats på slangarna (OM det nu skulle sitta en backventil som satte stopp för ett bakåtflöde den vägen), så det skulle suga genom systemet istället, men det gick precis lika bra som tryckvarianten, mao. inte alls.

När jag gav upp var exp.kärlet fullt upp till gängorna med glykolvatten, och när jag satte på pumpen visade det sig mycket riktigt att jag bara lyckats med företaget att trycka in ännu mer luft i systemet, för det låter som ett vattenfall i kärlet när pumpen snurrar så nu är jag tillbaka till ruta minus 1. :mad: (Tur att jag har ett litet oljeelement under bordet.)

Den senaste snilleblixten är väl att använda mig av en 5 liters duschflaska som det går att pumpa upp trycket i, och koppla ihop den med exp. kärlet.
Det blir samma effekt som att ha en behållare på taket med lång slang in i bodelen. Det gäller bara att få kärlet tätt så inte allting rinner ner på golvet och börjar klibba under skosulorna som vanligt. :rolleyes:

Idag har jag en ny fråga till er.
Jag har i väntan på vintern klätt bilen runt om med en kjol från väggen ner till marken med råge så jag kan lägga reglar på den del som ligger på marken, nu kan det alltså inte blåsa in under bilen från något håll.
Då blev jag tillrättavisad av en granne som sade att det inte ska vara helt vindtätt för då blir effekten tvärtom. Det ska alltså bli kallare golv utan någon typ av ventilation genom "utrymmet" under bilen..???

Hur är det med det ? Har han rätt i att det ska vara en viss ventilation under bilen för att jag ska slippa isiga golv i vinter, och isf. hur ska jag göra den ventilationen, storlek på "hål", hur många osv. ???

Jag bumpar också frågan om det inte finns någon som har ett cirk.pump tips ?? (Se mitt förra inlägg.)

Finns det någon som kan hjälpa mig med dessa spörsmål så jag kan lägga dessa "måsten" på hyllan, och börja beta av dom andra sjuttiotolv sakerna på "att göra" listan. :swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP fort..

Om det finns en avtappning eller dylikt, så lågt som möjligt i systemet. Prova i så fall att trycka in vätskan underifrån ( enda sättet att få lufttomt i kylsystemet på en vissa scaniamodeller ex vis )
Ett riktigt lurigt fel jag har varit med om, var att innergumit i en slang hade släppt, och bildade en egen backventil som inte passade in i systemet.
Bara ett par tankar.
bosse b
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Om det finns en avtappning eller dylikt, så lågt som möjligt i systemet. Prova i så fall att trycka in vätskan underifrån ( enda sättet att få lufttomt i kylsystemet på en vissa scaniamodeller ex vis )
Ett riktigt lurigt fel jag har varit med om, var att innergumit i en slang hade släppt, och bildade en egen backventil som inte passade in i systemet.
Bara ett par tankar.
bosse b

Ja att gummit i slangar kan separera och skapa en "backventil" är inte helt okänt hos bla. bromsslangar på personbilar, mången stackare som stångat pannan blodig i jakten på felet som gör att bromsen vägrar släppa, eller att det inte händer något när man bromsar beroende på i vilken riktning separationen behagar stänga till.

Det där med att trycka systemet underifrån låter intressant. Jag har en kompis som sköter vagnparken på ett större åkeri som jag kan diskutera saken med, dessutom tror jag att han har en specialpump som används till just detta, sen om den går att använda till mitt värmesystem återstår att se.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Hej på er igen. Jag tackar för alla uppslag och idéer ni kommer med, för gudarna ska veta att det behövs. För att återknyta till min idé om 5 liters tryckflaska i tidigare inlägg, så gick det utmärkt.
Jag gjorde en platta med slangnippel till locket på kärlet och en plugg till luftningen. Skvallerslangen vek jag och satte resolut en klämma på, och sen pumpade jag upp lite tryck i systemet.

Jag hade tryckflaskan full med färdigblandad glykol, så vartefter jag luftade fylldes kärlet på, så jag behövde inte vara rädd för att det skulle ta slut fast jag var ensam och utan koll på nivån.
Rent tekniskt så var det en perfekt lösning, och jag fick ut lite luft tills det kom bara ren glykol ur nippeln, men trots det funkar värmen dålig.

Jag hörde idag att det är i genomströmningsberedaren det kluckar och inte i kärlet som jag tidigare trodde. Jag fick ett par ögonöppnare när jag tittade på dom reviderade manualerna för Comfortpannan som Gunnar så snällt delade med sig av, men det var tyvärr bara lösa skott.
Dels stod det att det fanns en luftnippel på sidan av beredaren, men det var till en förrådsberedare, inte genomströmningsberedare som min. Typiskt.
Sen läste jag att man måste se till att 12v. pumpen gick åt rätt håll, och eftersom jag vet att förra ägaren bytte ut den mot en ny så steg hoppet igen, men "sorry, but no cigarr", den gick så klart åt rätt håll. :(

Det som nästan är mest skumt är att returvattnet har en sån hög temperatur när det kommer tillbaka till pannan, och trots det inte blir så varmt i systemet som det borde bli. Jag hade ett långt snack med en Aldekille i Skåne idag, och han tycker efter konfererande med kollegor att jag ska skaffa den nya 12v. pumpen som man kan ställa hastigheten i olika lägen på.
Den ska då monteras direkt på utslangen från beredaren och ska när jag vill lufta systemet, ställas på högsta hastigheten så ska den tydligen kunna skicka på ett sånt flöde så allt som inte är fastspikar i konvektorslingan följer med, däribland luftbubblor. :D
Den kostar "bara" 2,500 lusidorer som jag givetvis inte har utan ett litet bankrån, ursäkta, lån menade jag väl...?? :rolleyes:

Jag sitter också och fnular på vad trycktanken ovanför beredaren är till för.
Den sitter hopkopplad med slangen som går in i överdelen på beredaren, men det ser så konstigt ut.
Slangen som går in i beredaren har en typ T-koppling där det går ut en extra slang som går i en cirkel och kommer tillbaka till samma koppling, och mitt i den cirkeln sitter en trycktank typ vit, oval, hårdplasttank som man kan använda som trycktank från vattenpumpen för att den ska slippa gå hela tiden, men både "cirkelslangen" och tanken är tomma, och det har så vitt jag ser aldrig gått något vatten eller annat i dom, så varför sitter dom där, och vilken nytta har dom ???

Det blev mycket skrivet detta, men skulle jag rapportera om allt som händer i min "villa", skulle jag bli avstängd för överbelastning av servern, och det ska jag kanske undvika..
Fortsätt gärna med era förslag och tankar, så kanske vi rätt vad det är hittar ett korn som leder till rätt lösning.

Tack för idag, och over and out från LA8PV.. Deeeeeeeo. :twitcy:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP fort..

OK, den plast-tanken burde sitte på kaldtvatn sidan av berederen på en bil med tryckpump for vatnet. Formålet er å kunne tappe noe vatn uten at pumpen starter og stopper hele tiden. Den har ingen virkning på panna eller varmen i bilen.

Jeg blir litt forvånad når du sier at returen til panna er nestan like varm som ut. Det enda jeg kan tenke meg som vil gi den virkningen er null sirkulasjon i konvektorkretsen og baklengs oppvarming av rør og slanger.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

OK, den plast-tanken burde sitte på kaldtvatn sidan av berederen på en bil med tryckpump for vatnet. Formålet er å kunne tappe noe vatn uten at pumpen starter og stopper hele tiden. Den har ingen virkning på panna eller varmen i bilen.
Precis vad jag tycker, men nyss funderade jag fram att man borde kunna lossa en slang ovanpå beredaren för att se om man inte kunde få ur luft så det slutar klucka, så jag lossade lite på en snabbkoppling och fick en redig dusch. :wideeyed: Kontentan var att det är tryck i tanken och slangarna av nån anledning.

Jeg blir litt forvånad når du sier at returen til panna er nestan like varm som ut. Det enda jeg kan tenke meg som vil gi den virkningen er null sirkulasjon i konvektorkretsen og baklengs oppvarming av rør og slanger.
Mnja, jag vet att det var så tidigare när jag lasermätte på slangarna, men nu var det en märkbar skillnad där returen var kallare än min hand, och matningen betydligt varmare. Denna okonsekvens gör det så mycket lättare att få ett redigt tuppjuck.. :mad:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: HJÄLP fort..

...................Det som nästan är mest skumt är att returvattnet har en sån hög temperatur när det kommer tillbaka till pannan..............

Kan det möjligen vara så att den kranen är stängd, som man brukar stänga på sommaren för att hindra självcirkulation i radiatorsystemet när man bara vill värma upp vattnet i beredaren?
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Kan det möjligen vara så att den kranen är stängd, som man brukar stänga på sommaren för att hindra självcirkulation i radiatorsystemet när man bara vill värma upp vattnet i beredaren?

Huvet på skaft ser jag.. ;) Det frågade Aldekillen också och jag dök ivrigt på kranen i förhoppning att det skulle vara så enkelt, men som vanligt är det ingenting som får vara enkelt, så kranen stod givetvis som den skulle. :(

Det skulle vara intressant att få se en sprängskiss på VV-beredaren för att kanske förstå varför det kluckar i den. Nu ska jag iaf ringa till Aldekillen igen då jag plockat bort garderobsväggen, så nu ser jag hur allt han frågade om ser ut.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Om du har haft kranen stängd tidigare, kolla att ventilkäglan verkligen har gått tillbaka. På vissa typer av kranar kan dom fastna om dom står stängda länge?!

Det är ju också en tanke, men jag tror inte att det är problemet.
Jag kan ibland höra hur det gurglar till och knäpper i radiatorrören när pumpen startar, och dessutom blev det ett hiskeligt liv i VV-beredaren när jag stängde och öppnade kranen.
Det bör väl tyda på att kranen fungerar som den ska..

Inatt mätte jag höjden på exp. kärlet kontra radiatorrören på sovloftet.
Mäter jag mitt på kärlkroppen är den 1,55 cm upp från golvet, och mäter jag höjden på loftrören ligger dom på ungefär 1,64 cm höjd.
Jag kan tänka mig att man ska mäta upp till botten på kärlet där in o utrören sitter, och gör man det kan ni själv räkna ut att det blir minst 6 cm. till i höjdskillnad.

Det betyder att det är mellan 10-15 cm. höjdskillnad, och jag förmodar att det räcker för att ställa till det. Killarna på Alde menade på att jag aldrig kommer att få till det bara genom att lufta i alkoven, så det blir väl till att fixa det där bankrånet snarast och skicka efter den turboladdade 12 voltspumpen... :cool:

Jag frågade killen idag vad trycktanken ovanför VV-beredaren gör för nytta, och den var tydligen till för att minska tryckstötar i systemet, men den ska också ha luft i sig för att göra nån nytta, men min är full med vatten av nån anledning, hur den nu kan vara det med tanke på att det är en tät slinga, så för att den ska kunna vattenfyllas måste ju luften ut någonstans.

När jag tänker efter så kommer jag ihåg att vattenpumpen gick mycket lugnare och mindre i början när jag vred på varmvatten, för att nu stötpumpa på samma sätt som när jag öppnar kallvattenkranen. Det måste vara i den vevan trycktanken vattenfylldes och pressade ner luften i VV-beredaren som nu kluckar, och funktionen med att avlasta pumpen försvann. Frågan är bara varför den vattenfylldes...???

Jag har nyss köpt en trycktank med gummiblåsa till kallvattnet så pumpen inte brinner upp, så nu ska det bara mätas och inhandlas dom rätta kopplingarna för att få ihop det.. Känner jag mig själv rätt så brinner väl pumpen innan jag får tummen ur och kopplar in tanken. :rolleyes:

Bild på trycktank ovanför VV-beredaren.
 

Bilagor

  • SN151249.JPG
    SN151249.JPG
    2,4 MB · Visningar: 8
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Om du bara får hela systemet fyllt och utan luftbubblor spelar höjdskillnaden ingen roll.
Har värmen fungerat tidigare?

Vet inte säkert då jag fram till i våras stod inomhus och behövde inte använda värmen. Detta blir första vintern ute, och skiter det sig får vi väl sova på en Europall i garaget.. :swoon:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: HJÄLP fort..

Det skall vara så lite vatten som möjligt i trycktanken/expansionskärlet så börja med att tömma den helt. Den luftkudde som bildas "äts upp" av vattnet när det står tryck i systemet, luften blandar sig med vattnet. Efter hand kommer kudden att helt försvinna om man inte emellanåt tömmer ut vattnet.

Vattenberedaren i vissa Aldepannor fungera även som expansionskärl så när man märker att pumpen står och hakar då man öppnar kranen med liten stråle så är det dags att tömma beredaren helt. Detta står i instruktionen men glöms lätt bort.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: HJÄLP fort..

"Trycktanken" ovanför pannan är väl ett expansionskärl i det här fallet, det skall i så fall fyllas delvis med glykolblandning när du kör värmen, om vätskenivån är hög nog.
Kolla värmesystemet i bilen noga, du kanske har luftnipplar på några "höga" ställen till.
annars finns det väl förbindningsslangar som man kan lyfta lite på för att få ut luften? :)
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Tänkte bara slänga in en liten kortrapport. Det har inte hänt så mycket här som det kanske borde, men jag har en del jobb i firman som måste tas om hand också.

Det jag gör på husbilen nu är att efter jag kände att det var så kallt från fönstret vid bordet, tog jag bort en av listerna och upptäckte att mellanrummet mellan fönsterramen och själva väggen, var helt tomt runt hela fönstret.
Jag trodde SMC skulle vara en vinterbil, och att bara ha den tunna kanten som man lägger Butylmassa på och som tätar mot ytterväggen som spärr mot utetemperaturen tycker jag är bedrövligt. Värmen i övrigt är som vanligt så det är tur att jag har mitt element under bordet som hjälper till, annars vore det odrägligt härinne.

Nu har jag iaf skurit till frigolitlister i rätt bredd, som jag sen kapar till vartefter till varje fönster. Listerna pressar jag sen in i springan som är 15 mm bred, och jag har redan märkt skillnaden i kylstrålning i närheten av dom fönster jag hittills gjort, särskilt där jag sitter och manövrerar med datormusen då jag nu kan sitta länge utan att högerhanden blir djupfryst.

Jag tätade sovalkovens fönster idag, så nu får jag se om det kan bli lite varmare där uppe vid läggdags,, vilket torde vara ungefär nu..
Så Godnatt från Gävle till dom ugglor som sitter kvar på forumet, och godmorgon till er som läser detta om några timmar från nu.. :sleep:
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP fort..

Hej! Eftersom du har höjdskillnad på högsta punkten o expansonskärlet måste du på något sätt suga ut luften på högsta punken. Detta måste du göra ett antal gånger tills du fått ut all luft i systemet. Det är ju atmosfärtrycket som ser till att glykolblandningen blir kvar på högsta punkten.
Beträffande cirk.pump kan du ansluta en vanlig liten 240 volts villapump, den har större kapacitet än dom små pumparna som Alde har.

Hälsningar
Sanddammaren
 
Toppen