• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄLP fort..

F

F.d. 6065

Guest
Nu är det bråttom, så jag öppnar en ny tråd för detta.
Som jag skrev tidigare så kluckade det i pannan (Alde Comfort 2928) på 2000w, och jag har haft dålig värme i sovalkoven. (20,5 grader vid soffan, och mellan 16-18 grader i alkoven) och alla säger att det ska luftas.

Ok, jag gjorde ett ryck idag, och på toan i aktern var det inga problem, men när jag lossade luftskruven högst upp i alkoven hördes det pys och bubbel om vartannat och jag höll på ett bra tag innan jag gav upp, och nu är alla element kalla och pannan het.:wall:

Inte bra detta inför natten då det väntas temperaturer under nollan, så nu behöver jag snabb hjälp så jag o vovven slipper sova i garaget.
Nu ska också sägas att bilen är uppallad och fn. utan bromsar. Det är påsatt "kjolar" mot blåst under bilen + ett vinterförtält uppsatt, så jag kan inte flytta eller hissa bilen för då raseras alla "inställningar" då bilen dessutom står på lutande mark, och är vinterfixad... :confused:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: HJÄLP fort..

Törs jag utgå ifrån att du har ett expansionskärl som sitter högre än luftningsskruven i alkoven (och att expansionskärlet var fyllt med glykolblandning)? Om inte så går det inte lufta utan då suger det i stället in luft i systemet.
Jag har hört att det i vissa bilar är så liten nivåskillnad att man får lov att ställa bilen i ordentlig lutning för att avlufta alkovens radiatorer.

aake
 
M

mikkis

Guest
Sv: HJÄLP fort..

hej

Har du tittat så cirkulations pumpen fungerar som den ska ???
Gör den det så är det bara att forsätta lufta värme systemet.
De kan vara väldigt bökigt att lufta värme systemet i husbilar.

Mikkis
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: HJÄLP fort..

Hej Micke P. Det kan som sagt vara ett litet h..... att lufta ett värmesystem i en husbil. Dels det här med att exp.kärlet ibland knappt ens sitter på samma höjd som alkoven, och dels att det förekommer krökar på rör/slangar som har en uppåtböj och borde ha en luftningsnippel i övre böjen, men som inte finns. Det är svårt att ge råd men det brukar gå mycket bättre om man efter att fyllt upp exp.kärlet kan trycksätta det med tryckluft så man får ett övertryck i systemet som skyndar på vattnet när man öppnar luftningsnipplarna. Det kan tyvärr kräva att man kan tillverka något eget lock till kärlet.
O.B.S......O.B.S. Eftersom systemen oftast är byggda av mjuka gummislangar och enkla klämmor och inte byggt för övertryck så handlar det bara om att ge ett övertryck på några hekto, allra högst ett halvt kilo annars kan det börja läcka eller t.o.m. att någon gammal slang eller plastdel kan spricka. Man kan även få lätta på en klämma vid en högpunkt och sticka in en liten mejsel mellan slangen och röret för att kolla om det kommer luft innan vattnet m.m. Håll hela tiden koll på nivån i exp.kärlet så den inte sinar för då är man tillbaka på noll igen (som när man luftar bromsar).

Lycka till. JANKRO.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Tack allihopa för den raska responsen. Jag håller just nu på att vända upp och ner på hela husbilen i jakten på nipplar, och kolla vattenvägen.
Det Aake skrev, var det en kompis som också nämnde. Mitt expansionskärl sitter ca. 20 cm under alkovelementen, så det förklarar varför det bara blev kallare och kallare när jag luftade... Det står i bruxen till pannan att in och uttemp. ska vara ungefär densamma.. Jovisst du, jag laserskjöt på slangarna, och ut är 40 grader, och in precis hälften, 20 grader...

Eftersom bilen som sagt fn. är statisk, har idéen om att ge på lite tryck i kärlet funnits, men har stupat på precis det som Jankro nämner, har inte rätt lock,, OM man då inte kan ta en bit lagom kraftig gummiduk (som jag faktiskt har), och en slangklämma, och se om jag inte kan få in lite tryckluft.
Det bör bli som en trycktank till hushåll med egen pump i brunnen, sån med en inbyggd gummiblåsa för trycket.
Problemet blir nog att få in trycket, och få det att stanna i kärlet och göra sitt jobb. Sitter just med halva hjärnan och tänker mig nån typ av insticksrör..
Hmmm.

Till Mikkis så funkar iaf min 12 voltspump, men 220 voltaren ska bytas vilket år som helst... :oops:
Fortsätt gärna komma med idéer, för än är jag inte i hamn (fn. 16,8 grader inne, burr), men nu ska jag iaf kolla om gummidukstanken har någon bärkraft, eller om det är som så många andra idéer jag har fått genom åren..:twitcy:
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Annars kan du lägga upp en 5-litersdunk eller liknande, med glykolblandning i , högt upp så att den kommer över högsta punkten och på så sätt blir den trycktank som du eftersträvar. Koppla den till expansionskärlet.. Det borde trycka ut ev luft i systemet när du luftar...

//Lasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP fort..

Hmmm, tråkig problem - kan se en brukbar veg ut: en innerslang til et trillbårhjul klippes over slik at en kan klemme sammen på ene siden av ventilen med en slangeklemme så det blir tett. Den andre åpningen trees ned over åpningen på ekspansjonskaret og festes med en klemme eller en snor.
Pumper inn luft i slangen så den står - det burde nå være tilstrekkelig overtrykk til at du kan lufte alkoven. En pumpe for offroadsykkel passer på ventilen på disse slangene.

Har en annen ide, kannan med glykolblanding på taket påkoblet en 1/2 tumms slang trykket ned gjennom ekspansjonskaret og ned i åpningen i bunnen. Problemet er at denne slangen sitter ikke fast så en måste være 2 - en som holder slangen på plass og en som lufter. Mulig et tynnere rør med en konisk kork kan erstatte personen som holder slangen.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Hej igen. Jisses, vilken kväll... Hursomhelst så dök jag på cirk.pumpen efter sista inlägget, och upptäckte att skruvringen som håller pumpen var löstagbar, så jag lossade ringen och dök in i garaget för att göra en Åsa-Nisse..

Slutprodukten blev en platta av gummi som passade precis i skruvringen.
I mitten av plattan borrade jag ett 2 mm hål och tvingade in en bit 5 mm bromsrör som jag gängade och skruvade ihop muttrar på varsin sida om gummiplattan. Sen hade jag turen att ha en kompis som hastade över för att hjälpa till, för det hade blivit lite knöligt att sköta både tryckluft och luftnippel samtidigt utan att spräcka nåt .

Vi testade konstruktionen och den verkade funka, så jag kröp upp på loftet, och han pressade in luft i behållaren. Heureka, det funkade och kom massor med luft i nippeln. Efter en kort stund fick vi avbryta för att hälla i mer glykolvatten för det sjönk fort, sen skruvade vi dit membranet igen, men det blev trots rengöring och torkning omöjligt att få det tätt igen.
Varför kunde vi aldrig komma på, men vi ändrade iaf kurs och klippte ut en rund platta av tjockt MrGasket packningspapper som är styvt, och skruvade dit den istället.

Ett finger på luftningshålet i behållaren, och tryckluft genom skvallerslangen så fick vi tryck igen.
Sen tog det bara nån minut innan det kom rent glykolvatten i nippeln och det slutade sprutta. Vi slog på elpatronerna och pumpen igen, och kunde med lasertermometern stå och se hur det kröp upp grad för grad i rören.

Nu efter nattstädning och återställning av inredningen, sitter jag vid bordet i t-shirt med 20,3 grader, och ute visar termometern på -2,3 grader, men vem bryr sig.? :p
Huvudsaken att det är varmt här inne..... Stort tack till alla som har kommit med idéer och förslag, ni bidrog alla till att vovven ligger och snarkar, och jag sitter och myser i värmen.. :applaus::bock:

Så såg det ut när jag skrev i natt, men rätt vad det var så blev det inspektion av navelludd, och det blev aldrig skickat. Nu är det förmiddag och senaste rapporten om värmen är att när jag kröp upp i alkoven i natt var det som innan, 16-17 grader varmt, så helt ok är det inte, för vad blir det för gradantal på kudden när det är 10-20 minusgrader ute..?

Kampen för att få bort luften går vidare, men nästa gång jag öppnar nippeln är jag mer förberedd så den inte suger in luft, istället för tvärtom.
Fler förslag på tillverkning av hjälpmedel som gör att jag kan lufta utan hjälp, mottages tacksamt...
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Vet inte exakt hur din nippel ser ut och är infäst men du kan sätta backventiler vid lyftningsnipplarna då kan du inte få baksug iallafall.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP fort..

Et problem når en har fått luft inn i systemet er at det flytter seg langsomt til høgste punkt og når det er tilstrekkelige mengder på ett sted så stopper sirkulasjonen. Har en gang holdt på i noen uker med lufting før alt var ok.
En fungerende 230V eller den helt nye 12V pumpen fra Alde klarer å lage et trykk så en kan lufte uten problem.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Nu föddes plötsligt en tanke som jag tänkte vädra med alla er hemmasmarta uppfinnargubbar och gummor i HBK..
Om jag plockar lite från alla förslag ni skickat in som svar på mitt rop på hjälp, och lägger till lite eget, kom denna idé.

1. En behållare med glykolblandning som sitter högre än kärlet, och en slang som fyller på vartefter nivån sjunker.

2. Så vitt jag kan se, sitter luftningsskruven gängad i en krage som är fastvulkad i gummislangen, och borde då kunna skruvas bort och ersättas med en liten kran som är gängad i båda ändarna så jag kan skruva fast en extra nippel vid luftningsbehov.

3. Jag köper tex. en "Elektrisk oljebytare" på Biltema, sätter sugslangen på luftningsnippeln, och utslangen in i expansionskärlet.

4. Nu skulle jag i teorin kunna koppla in 12 volt i oljebytaren och luta mig tillbaka för att se luftbubblorna pumpas ur systemet, och in i exp.kärlet tills det bara pumpas rent glykolvatten.

Vad tror ni ?? Sen står det "Obs. Endast för motorolja" i texten till oljebytaren, så det kanske inte funkar att pumpa andra vätskor med den, förmodligen för smörjningens skull.
Nån som har tips på annan billig 12 voltspump som kan fungera till ovanstående scenario ??

@ Tummen. Vi diskuterade om just det i natt. Det är ju väldigt konstigt att det inte sitter en backventil i röret från alkoven, för SMC bör ju inte ha varit ovetande om höjdskillnaden när dom byggde bilen, och iom. det, även problemen med luftningen.

@ Knut. Det sitter en ny 12 voltspump i kärlet, men du kanske tänker på en värre modell ? Förra ägaren tyckte den gamla pumpen lät illa, så han köpte en ny för i runda slängar 1500:-.
Detta gör att inköp av en ny 230 voltare definitivt hoppar högst upp på "att köpa listan", men du är alltså säker på att en 230 voltspump klarar av att hålla rent från luft i systemet ??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP fort..

Den "gamle" 12V pumpen er en propeller i botnen på akspansjonskaret, den nye fungerer på samme måte som 230V pumpen og monteres nede ved pannan. Vet at på enkelte biler så har en innstallert 230V pumpen endast for å klare å lufte systemet, den klarer å skubbe en god del luft rundt i systemet. Når det blir for mye luft på et høyt punkt så klarer heller ikke den å holde sirkulasjonen i gang, men den lager såpas med trukk at en kan lufte de høyeste punkt med pumpen i gang. Det er påstått fra Alde at den nye 12V har samme kapasitet som 230V pumpen, jeg har ikke prøvd denne nye ennå.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Den "gamle" 12V pumpen er en propeller i botnen på akspansjonskaret, den nye fungerer på samme måte som 230V pumpen og monteres nede ved pannan. Vet at på enkelte biler så har en innstallert 230V pumpen endast for å klare å lufte systemet, den klarer å skubbe en god del luft rundt i systemet. Når det blir for mye luft på et høyt punkt så klarer heller ikke den å holde sirkulasjonen i gang, men den lager såpas med trukk at en kan lufte de høyeste punkt med pumpen i gang. Det er påstått fra Alde at den nye 12V har samme kapasitet som 230V pumpen, jeg har ikke prøvd denne nye ennå.

Ok tack... Då har jag den gamla med bottenimpeller i kärlet.. Det blir till att köpa en ny 230 voltare snarast..
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Varför inte sätta dit egna nipplar på högsta röret,har du kollat så det inte kommer in tjyvluft om slangar och klämmor är några år ?:wideeyed:

Egna nipplar som jag kan koppla in en pump till i alkoven, har jag tänkt montera bara jag hittar rätt gänga. Alternativt såg jag igår att det fanns nya böjar med nipplar på Caravan & Marine i Valbo, och det kanske vore en idé att köpa sådana, för iom. bytet får jag ju ev. otäthet i rörskarvarna fixad.. :yes:
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Tror det går att få bort en hel del fickor av luft med en högt placerad behållare men det förutsätter att man fåt ett rätt hastigt flöde, smårinner det bara så river det nog inte med sig så mycke bubblor i de högre punkterna i rören, i radiatorerna torr jag inte man får med något alls men där finns väl lyftningsmöjligheter ändå? Så mitt förslag är att offra några liter vätska på att skölja igenom systemet med maximalt flöde.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

Söndag em. och jag är ganska slut hela jag efter gårdagens uppsättning av ett beg. vinterförtält, och bygge av trallgolv i tätet, men bra blev det..
Nu ska jag bara försöka komma på hur jag ska lösa problemet med att det övre dörrhörnet tar hårt i det ganska snabbt sluttande tälttaket när man öppnar dörren.

Nåja, det har inget med värmen att göra, så tillbaka till ämnet.
Jag har fn. kommit tillbaka till ruta 1 med värmen, alltså som den var innan jag skulle lufta systemet och istället lyckades med att suga in ännu mer luft.

När jag lägger mig är det nästan alltid mellan 16-18 grader i alkoven, som för en del är idealiskt i ett sovutrymme, men eftersom jag har både Tempurmadrass och kudde, så är det ungefär som att lägga sig på en planka och ha en träkubbe som huvudkudde innan dom värms upp.
Dessutom är det oftast plusgrader ute än så länge, och då undrar jag hur det blir när kvicksilvret kryper nedåt..

Jag ska iaf. försöka hitta bästa priset på en 230 v. pump, och när jag byter den infinner sig ju ett lämpligt tillfälle att modifiera alt. byta nipplar eller krökar på alla rör över exp.kärlets höjd, så jag återkommer med rapport (eller rop på hjälp) när det är dags, men om ni kommer på fler bra idéer eller förslag tas dom tacksamt emot, så jag kanske kan slippa göra fler blundrar som bara orsakar merjobb.. :msn_fingerscrossed:
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: HJÄLP fort..

I senaste numret av Reisemobil finns en artikel om Aldevärme, hur man luftar mm

Hmm, då insåg jag snabbt efter en googling att jag får ta en snabbkurs i Tyska, ty jag misstänker starkt att bara kunna titta på bilderna som man gjorde som liten, kan göra jobbet krångligare för mig .. :twitcy:

Tack ändå för tipset, och det var synd att den inte fanns på Svenska.. (Inte vad jag kunde hitta iaf.)
 
Toppen