• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hittar inte husbilen vi vill ha, så nu bygger jag vår egen!

Hej och god fortsättning på er! Här kommer en liten uppdatering av bygget:

Fått uppdaterat leveransdatum. Tyvärr framflyttat till mitten av mars. Surt. Tydligen är det färre produktionsslottar för L4 5,5T än de kortare och lättare varianterna.

Tomten hade tydligen inte fått min önskelista så jag fick ta saken i egna händer idag. La en beställning på alla Victrongrejer. Batterierna (4x300ah) har jag redan fått hem.

Det som beställdes idag:
1st Multiplus II 12V 5000W
1st Orion XS 12V 50ah DC/DC laddare
1st Lynx Power in M10
1st Lynx Distributor M10
1st SmartSolar MPPT 250/60
1st Cerbo GX
1st GX Touch 70
1st SmartShunt 500ah
3st Star Tanknivågivare
1st Blusmart IP65 Laddare
2st 600ah Huvudströmbryare
Plus lite installationsmaterial.

Kanske lite overkill med 5kw inverter men kommer ha AC, kompressorkylskåp och induktionshäll via Multiplusen. Kommer troligen inte köra allt på samma gång, men tänker att det är lika bra att ta i när man väl håller på.

Fundering: Jag skulle vilja kunna ladda bilbatteriet från invertern ifall bilbatteriet skulle bli lågt (har ju elmanöverad skjutdörr och kan tänka mig den kan dra ur batteriet om man står länge utan att köra). Tänkte sätta en omkopplare till Bluesmart-laddaren (som kommer ladda bilbatteriet) så den kan få 230 från antingen landström eller Multiplusen. Vet inte om det finns någon smartare lösning?

Kan du inte flytta matningen till skjutdörren till bodelsbatteriet?
Men visst är det bra att ha möjlighet till nödladdning av startbatteriet i alla fall.

Kan du inte flytta matningen till skjutdörren till bodelsbatteriet?
Men visst är det bra att ha möjlighet till nödladdning av startbatteriet i alla fall.
Den tanken har slagit mig. Men är lite rädd att den är för tajt kopplad mot bilens elektronik (går ju att öppna dörren med nyckeln och med knappar inifrån både skåp och hytt).

Hej och god fortsättning på er! Här kommer en liten uppdatering av bygget:

Fått uppdaterat leveransdatum. Tyvärr framflyttat till mitten av mars. Surt. Tydligen är det färre produktionsslottar för L4 5,5T än de kortare och lättare varianterna.

Tomten hade tydligen inte fått min önskelista så jag fick ta saken i egna händer idag. La en beställning på alla Victrongrejer. Batterierna (4x300ah) har jag redan fått hem.

Det som beställdes idag:
1st Multiplus II 12V 5000W
1st Orion XS 12V 50ah DC/DC laddare
1st Lynx Power in M10
1st Lynx Distributor M10
1st SmartSolar MPPT 250/60
1st Cerbo GX
1st GX Touch 70
1st SmartShunt 500ah
3st Star Tanknivågivare
1st Blusmart IP65 Laddare
2st 600ah Huvudströmbryare
Plus lite installationsmaterial.

Kanske lite overkill med 5kw inverter men kommer ha AC, kompressorkylskåp och induktionshäll via Multiplusen. Kommer troligen inte köra allt på samma gång, men tänker att det är lika bra att ta i när man väl håller på.

Fundering: Jag skulle vilja kunna ladda bilbatteriet från invertern ifall bilbatteriet skulle bli lågt (har ju elmanöverad skjutdörr och kan tänka mig den kan dra ur batteriet om man står länge utan att köra). Tänkte sätta en omkopplare till Bluesmart-laddaren (som kommer ladda bilbatteriet) så den kan få 230 från antingen landström eller Multiplusen. Vet inte om det finns någon smartare lösning?
Tror inte du kommer att stå still så länge att bilbatteriet laddar ur före bodelsbatterierna tar slut, däremot så tror jag du behöver mer kapacitet på DC/DC laddaren. Minst 10% gärna 15% av batteribanken är nödvändigt enl min erfarenhet. Nu få du köra 24 tim för att ladda upp tom batteribank, man vill gärna få fullt på en dagstur om det är möjligt.

Tror inte du kommer att stå still så länge att bilbatteriet laddar ur före bodelsbatterierna tar slut, däremot så tror jag du behöver mer kapacitet på DC/DC laddaren. Minst 10% gärna 15% av batteribanken är nödvändigt enl min erfarenhet. Nu få du köra 24 tim för att ladda upp tom batteribank, man vill gärna få fullt på en dagstur om det är möjligt.
Absolut, men vill gärna ha möjligheten att ladda bilbatteriet om det skulle behövas. Ang. DC/DC-laddaren så kommer jag dimensionera kablaget så jag kan addera ytterligare en 50ah vid behov. Även förberett så jag kan hänga i en ytterligare generator.

Tillbaka
Toppen