• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hinner vi göra något åt CO2 i atmosfären?

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Tror inte att finns många som förnekar att vi gör allt vi kan från morgon till kväll att förstöra denna jord och mycket av detta beror på snöd vinning och berikar ett fåtal i världen till ofattbara rikedomar MEN det jag är skeptisk till är "berättelsen" om att det råder klimatnödläge (uttrycket lanserades lagom till EU -valet) En annan sak som jag tvivlar på är dessa självutnämda experter som strör sanningar omkring sig hej vilt och tvekar inte en sekund att omedelbart slå ner på de som protesterar. Men detta kan inte lösas här (gudskelov) Men döma av vad många ger uttryck för i åsiktsväg ger en förespegling om att det blir en del husbilar till salu inom kort ? Så någon här på forumet kanske kan göra ett klipp. Mitt sista inlägg i denna tråd
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Jag började "klimatläsa" för två år sedan. och drar i mig ganska mkt information. Något jag efterlyser är en KONKRET info. HUR CO2 höjer temperaturen då det finns mkt teorier om detta men jag har inte hittat något. Så om någon har en länk vore jag tacksam.

/M
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Mycket bra länk Zero! Jag har inte läst färdigt ännu då det är en hel del, men kärnan värkar vara att man inte är helt säker på om det är CO2 som är anledning, däremot att människan lär vara inblandad! "Bättre förebygga än ångra sig"... Återkommer när jag läst färdigt.

Better to be be safe than sorry – taking climate change seriously is like an insurance in case it really is Man-made.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Tack snälla.
Jo dom har jag läst. Vad jag leta efter är hur och i vilken omfattning CO2 påverkar. Det finns en hel del grafer som visar att temperaturen ökar först och sedan ökar CO2 halten. Det är den dokumenteringen jag är intresserad av. Det enda jag hittat är att den eventuella temperaturhöjningen sker logaritmiskt, dvs en fördubbling av CO2 innebär inte en fördubbling av temperturhöjningen.

/M
 
E

ericssonc52

Guest
greta ska flytta till usa terrorn är slut nu får trump ta över
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
greta ska flytta till usa terrorn är slut nu får trump ta över
Som vanligt får du det mesta om bakfoten!
”I september är Greta Thunberg inbjuden till FN:s särskilda klimatmöte i New York, och i december till klimatmötet COP25 i Chiles huvudstad Santiago.
Greta Thunberg har valt att tacka ja till båda.
Eftersom Greta Thunberg vägrar flyga, betyder den långa restiden att hon måste ta ett sabbatsår från skolan.”
 
E

ericssonc52

Guest
Som vanligt får du det mesta om bakfoten!
”I september är Greta Thunberg inbjuden till FN:s särskilda klimatmöte i New York, och i december till klimatmötet COP25 i Chiles huvudstad Santiago.
Greta Thunberg har valt att tacka ja till båda.
Eftersom Greta Thunberg vägrar flyga, betyder den långa restiden att hon måste ta ett sabbatsår från skolan.”
tror inte jag fått nåt om bakfoten
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker

"
Koldioxidmolekylen absorberar ett kvantum strålning från jorden. Den börjar vibrera och sänder åter ut strålningen. Eftersom molekylen roterar kommer strålningen attvara riktad åt alla möjliga håll; hälften kommer att kunna träffa marken och värma upp den. Detta resonemang håller inte. Antag att marken sänder ut två fotoner av den aktuella våglängden. De absorberas av två koldioxidmolekyler. Hälften återvänder till marken.

Låt oss göra en finansiell liknelse: En bank lånar ut två miljoner kronor men kunden kan bara återbetala en miljon. Har då bankens förmögenhet ökat med en miljon? Marken har sänt ut två fotoner värme och fått tillbaka en. Har då marken blivit varmare?

Knappast. Koldioxid kan därför inte fungera som en växthusgas."

Han kanske är molekylfysiker men han motsäger sig själv: Ett växthus funkar exakt så som han beskriver. Två fotoner går in genom glaset, marken tar upp dem och sänder ut två nya fotoner. En går ut genom glaset men en studsar mot glasets insida och återvänder till marken.

Nu är det ju självklart inte så att det är hälften av fotonerna som skickas tillbaka av koldioxiden, men solen strålar med lite över en kilowatt per kvadratmeter av jordens yta, och om inte jorden kan skicka tillbaka exakt en kilowatt per kvadratmeter ut i rymden, då blir det successivt varmare och varmare. Om gasblandningen som utgör atmosfären förändras så att den stänger inne 1,01% av solstrålningen istället för 1,00% (obs fiktiva siffror jag har inte kollat upp hur mycket atmosfären reflekterar i medeltal men en procent av en procent är i samma storleksordning som koldioxidhalten och funkar bra som exempel) då blir det med automatik varmare i någon grad.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...Vad jag leta efter är hur och i vilken omfattning CO2 påverkar. /M
Jag tror att du kan hitta svar på dina funderingar på skeptikernas egen hemsida. Här går man in på djupet med kombination av flera gaser: koldioxid (CO2) + Ozon (O3) + Metan (CH4) vilket stödjer sig på NASA's mätningar och kommentarer. Hinner inte översätta/kommentera hela texten, men läs gärna själv...

Direkt svar marunga (kort version) på din fråga om omfattningen bör du få i det här citatet:
Through this process, CO2 and other greenhouse gases keep the Earth’s surface 33°Celsius (59.4°F) warmer than it would be without them. We have added 42% more CO2, and temperatures have gone up. There should be some evidence that links CO2 to the temperature rise.

Jag startade tråden med den senaste mätningen från Hawaii 415,26 ppm (jfr med 315 ppm år 1960). Det skulle innebära att "människan" har bidragit till CO2 ökning i atmosfären med 31,83% under dom senaste 60 åren, vilket inte är så långt ifrån ovanstående procentsatsen.

Verkligen läsvärt och kanske en liten "summering" av trådens frågeställningar:
...197 exempel på vad folk "tror/tror inte" på:
Global Warming & Climate Change Myths.

upload_2019-5-31_21-12-16.png


 
Toppen