• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

High output alternator/ uppgraderad generator

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Vi bor ”fulltid” i vår hemmabyggda VW LT35 -02 volymskåp. (4v husbil, 2v jobb till havs)

Vi har 550w solpaneler och 560ah lifepo4 batteribank, har också en 30 amp laddare från generatorn när vi kör. Allt fungerar bra, MEN vi laddar helt otroligt sakta med tanke på hur stor batteribank vi har.
Och dåligt med sol/dålig vinkel såhär års.

Jag hittar verkligen ingenting i Sverige, men min drömlösning vore en riktigt biffig generator till min LT35, gärna 300 amp+.
Någon som vet ett företag som kan lösa detta eller har någon bra plan hur jag kan göra det själv?

Det enda jag finner på nätet är dubbla generatorer och lite mer prylar för ca 4500$ från USA så tull och grejer på det med. Och då är det inte till VW ens..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
:) Ja, hva er opptimalt og hvordan setter en kriteriene for det :) :cool:

Man må svelge en del kameler for å få ting slik man ønsker og da spørs det hva man ønsker å oppnå det og kan leve med :) .

For en del år siden mente man at 1 ladekilde var det beste, fordi laderen føler batterispenningen og tilpasser laddingen sin etter det. Det kan bli konflikter om en lader "påvirker" batterispenningen og den andre laderen får feil info. Batteriet er sjefen i systemet, man kan tvangsfore det som alt annet, men det går utover batteriets levetid og villighet til og motta/avgi strøm.

Nå om dagen har man ofte flere ladekilder til en batteribank, solceller kanskje med forskjellige paneler som bør ha hver sin regulator for de ikke bør koples i serie eller parallell med hverandre, men til en egen regulator for å gi best effekt. Samtidig er det kanskje også lading fra en generator med motordrift eller en vindgenerator som lader batteriet.

Da er det vel lettere/rimeligere for produsentene og ha 2 eller flere regulatorer/spenningskilder, fremfor og sende alt til en regulator? Dermed må dem også akseptere/si at det går og ikke minst at laderne har utviklet seg de siste årene. DCDC har ikke eksistert så mange år med 20A + ladestrøm. Det er derfor ikke sikkert at det er bra med ladere av forskjellig merke og karaktrestikk, men de bør være like? Er laderne 100% like vil de i hvert fall få samme info og arbeide likt.

Lenken du henviser til belyser vel noe av det jeg sier her og problemet hadde neppe oppstått med en lader på 90A, men da hadde fått andre utfordringer med kabling, o.l. Så igjen, hvilken løsning bør/vil man velge?

Kjenner ikke Victorn laderen og har ikke helt forstått om lader ikke vil virke om den ikke får puls på (S1) Blir den spenningstyrt med fabrikkoppsettet om den ikke får puls på (S1) Det står i hvert fall at den har en lav tommgangsstrøm. Så ved å ta + hovedkabelen som min bryter er ment for til laderen, vil den i hvert fall ikke kunne lade noe, men det vil den om den er spenningsstyrt, selv om den ikke blir styrt av S1? Derfor er jeg helt sikker på at det ikke blir lading med bryter der jeg mener, mer usikker om en bare tar S1. Hvis nevnte Victron lader har mulighet for å lade startbatteriet vi solcelle eller 230V kan man risikere ladeloop ved ikke å kutte forbindelsen der jeg mener.

Ja jeg ville beholdt 30A og koplet en 60A i parallell som hadde gitt meg mulighet og lade med 3 forskjellige ladestrømmer til bodelsbatteriet.

Heldigvis kan man ta egne valg med de konsekvensene det innebærer og hvilke kameler en vil svelge :)

Er nok selv noe over middels opptatt av strøm i bobil og besøkt diverse forum oppigjennom årene. Man kan lære mye av/på et forum, men man bli rimelig forvirret og rådløs også. Så håper jeg har rådet, mer enn jeg har forvirret :cool:

Jag förstår inte skälet till att ha flera små DC-DC laddare istället för en som är rätt dimensionerad. Risken att de olika laddarna stör varandra finns, det blir mera onödigt kablage som ger fler felkällor, och det blir tyngre och tar mera plats.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Jag förstår inte skälet till att ha flera små DC-DC laddare istället för en som är rätt dimensionerad. Risken att de olika laddarna stör varandra finns, det blir mera onödigt kablage som ger fler felkällor, och det blir tyngre och tar mera plats.
:) 99% enig med deg, men som jeg skriver, en gang i blant, kan man svelge en kamel eller to :)

Det er jo nå flere og flere fabrikanter som leverer originalt både med flere DCDC ladere og flere solcelleregulatorer. Om det er fordi basisoppsettet er med en og ved montering av flere solceller eller batterier, legger de bare til en ny fordi det blir lettere med kabling, kostnader, og lignende vet jeg ikke. Men gjør man det må man vite hva man gjør for ikke å få uønskede problemer.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
:) 99% enig med deg, men som jeg skriver, en gang i blant, kan man svelge en kamel eller to :)

Det er jo nå flere og flere fabrikanter som leverer originalt både med flere DCDC ladere og flere solcelleregulatorer. Om det er fordi basisoppsettet er med en og ved montering av flere solceller eller batterier, legger de bare til en ny fordi det blir lettere med kabling, kostnader, og lignende vet jeg ikke. Men gjør man det må man vite hva man gjør for ikke å få uønskede problemer.
Att husbilstillverkare i allmänhet vet vad dom gör i samband med olika installationer i bilarna tvekar jag på med tanke på hur mycket problem kunderna verkar ha, men att det skulle bli bättre, eller billigare med flera laddare och tillhörande kabelsallad i stället för med en anpassad storlek kan jag inte föreställa mej! Kan det möjligen vara det s.k. imponationsvärdet? Typ "jag har tre laddare, hur många har du? ..? ;)
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Att husbilstillverkare i allmänhet vet vad om gör i samband med olika installationer i bilarna tvekar jag på med tanke på hur mycket problem kunderna verkar ha, men att det skulle bli bättre, eller billigare med flera laddare och tillhörande kabelsallad i stället för med en anpassad storlek
kan jag inte föreställa mej! Kan det möjligen vara det s.k. imponationsvärdet? Typ "jag har tre laddare, hur många har du? ..? ;)
:) Helt enig at det leveres mye rart originalt og langt fra feilfritt alltid. Men en lader med halv effekt er mye billigere enn en med dobbelt, Ligger kabler og regulatorer originalt til f.eks. 200Wp solceller på en ny bobil og kunden ønsker 400Wp. Er det vel ofte billigere og enklere og montere opp et nytt el. anlegg til 200Wp og ikke kable om nytt til 400Wp med en regulator?

"imponationsvärdet" Er noe vi i Norge kaller "3 fots syken" og den gjør seg gjeldene på flere områder og ikke bare i båt verden som den kommer fra. Så helt klart har du et poeng der :)
 

Javil

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
35903
Medlemskap
2024
Frågan om att ladda batterier i en husbil utan att vara ansluten till två hål i en vägg är rent matematisk. LFP tål ju snabbladdning på ett helt annat sätt än vanliga blyceller, oavsett typ vilket förenklar och minskar risken för överhettning. Har du 560Ah och en 60A B2B-laddare så tar det rent teoretiskt minst 8 timmar troligen mer att ladda, om du har ca 15% kvar i batteriet när du börjar din resa. 550 W solceller ger i princip noll(150Wh/dag)under de dagar du ligger stilla under vintern om du inte reser upp solpanelen. Du kan genom att resa panelen i 60° läge från markplanet får ett litet tillskott vintertid men 300 Wh/dygn i januari är max där du bor vilket inte lär räcka långt. 44° är annars ett optimum över året i Gnesta vilket ger 200Wh i januari. Man måste även räkna med förluster i systemet. . Man börjar med att uppskatta det dagliga behovet av energi utifrån rutiner och förbrukare. Man förbrukar 60-70% dagtid om man bor i bilen, den tid man även får laddning via solen. Sen kan man titta på hur många timmar man kör och när. Man kan med 550W solceller monterade plant och en förbrukning på 2500Wh/dygn få ut full behovstäckning 8% av årets dagar i Gnesta. Med 60A B2B-laddning och en körning på 2 tim/dag ökar du tillgängligheten till 60% av årets dagar. Du saknar full täckning under 5 månader per år trots att du kör.. Under de förutsättningarna laddas batteriet med ca 120 Ah, resten måste laddas på något annat sätt om man har större batteri och större behov. En laddstolpe ett par nätter i veckan eller ett elverk anslutet till en laddare är nog enda utvägen och antagligen betydligt billigare. Det man kör är inte gratis som solen. Man kan inte åka omkring planlöst bara för att ladda ett batteri. När man kommer ner till Paris täcker solpaneler och körning behovet på 2500Wh/dygn, men batteribehovet då ligger bara på kanske 50% av det du har, då med en marginal för en regnig dag och en extra natts camping utan sladd. Men om du känner för att dimensionera, då du känner till förutsättningarna bättre än vad jag gör, så kan jag rekommendera EUs solpanelskalkylator nedan. Man kan bara lägga till den kapacitet som B2B-laddaren innebär på staplarna. Man kan lita på körningen men inte på solen. Man måste vara medveten om att solpanelskedjan har ca 15% förluster och att laddare i bästa fall ger 90% av det man matar in. 3% försvinner i kabelns spänningsfall.


Här kan du räkna på ditt kabelbehov.

 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Du har väl ändå tänkt ha en dc-dc-laddare? Vad kan hända mer än att nuvarande generator går sönder? Eller inte? Om du ändå byter för säkerhets skull så har du med säkerhet kostnaden. Provar du utan att byta så kanske det funkar. Kan man inte ställa dc-dc-laddaren så att den stänger av om spänningen in sjunker? Kan man ge generatorn mer kylning? Man kan ju också fundera på om man kan byta generator ibland om man kan ha billigare vanligt förekommande generatorer. Men visst, den får ju inte brinna upp på fösta försöket heller. Kan de som håller på med extremt billjud ha tips? Eller ambulanser?
Problemet är väl att generatorn brinner förmodligen inte upp på momangen när du testar, utan precis var som helst när som helst, förmodligen när det passar som sämst uppe i bergen i ett främmande land.

Jo den klipper när spänningen är låg, tex vid tomgång om du har en kass generator, som jag hade tidigare.
Vadårå, kan man utnyttja den funktionen på något sätt menar du? Laddar generatorn mindre innan den blir överhettad?
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Blir fort mye tekst, men det er ofte uunngåelig for meg :)

Synes det er feil å henge seg opp i at DCDC bare må være 50% av generatorkapasiteten.

Med 120A generator og ved å tippe på 20-30A som maks strøm til forbrukere + ladestrøm til bodelsbatteri med en 30A DCDC lader, har nåværende generator minst 50% restkapasitet, altså minst 60A.

Hadde det vært mitt oppsett ville jeg kjøpt en 40 eller 60A DCDC til og koplet i parallell med den 30A DCDC laderen. Ville montert hovedbryter etter nærmere ettertanke på begge DCDC laderne og ville da kunne velge mellom 3 forskjellige ladestrømmer.

Enten dagens 30A eller ny 40 eller 60A ladestrøm eller samlet ladestrøm på 70 eller 90A.

Maks eller økt ladestrøm vil en nok bare ha behov for på vinteren i perioder og da er i hvert fall kjølingen på generatoren ivaretatt. Forutsetter riktig dimensjonert ledningsnett på begge DCDC ladere.

Den eneste og lite sannsynlige ulempen med et slikt oppsett er at generatoren tar kvelden litt tidligere enn normalt. Generatoren er alikevel den billigste komponenten i oppsettet og rimelig å skifte om den mot formodning skulle kutte og man har i hvert fall løst en utfordring i den tiden. Og først da vil man få svar på om det var nødvendig med større generator, som ikke jeg tror med vettig styring av ladestrømmen.

Med et slikt oppsett vil generatoren nesten hele sin driftstid har god restkapasitet og man trenger bare ved behov belaste den mer enn man selv ønsker :) :cool:
Låter inte alls dumt som du säger att man kan ha en brytare per laddare.
Har i dagsläget en brytare på min 30A DCDC, så hade ju varit nice att kunna välja som du säger om man vill maxa laddningen med båda laddarna eller bara använda ena, eller ingen av dem :)

Jag har sett att man kan parallellkoppla 2st 30A DCDC, står till och med på hemsidan, men vet faktiskt inte om man kan parallellkoppla en 30A och en 40A tex?
Ser ni några problem med det?
 
Toppen