• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Heter det han eller hon om husbil?

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hustrun och jag har diskuterat om eventuellt namn på vår nya (icke ännu levererade) husbil. Hon påstår att en husbil kan väl inte namnsättas som båtar. Jag hävdar tvärtom att det kan de visst. Frågan är ju ifall husbilen är en HAN (dvs typiskt manligt) eller mer till det mjukare HON. Eller är den könlös dvs. en HÄN (trist)? På tyska är den ju neutral i.o.m. att det heter das Auto.
Har ni eller barn namnsatt er husbil och även visar det på bilen?
För ett antal år sedan hade vi en större motorbåt och den hette ANELLI. Mitt förslag var att "namna" husbilen något liknande. Ramaskri blev det i bilen....
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Alla våra prylar inklusive bilar heter något. Det är inte alltid helt lätt att hålla reda på namnen, men det är ändå lite skoj. Fordon anser jag ska heta kvinnonamn, medans prylar kan heta både och.
Registreringsskylten brukar vara vägledning för vår namnsättning av fordon.

//Jocke
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Våran heter Gudrun, mest för kopplingen till förra ägaren.
Båtar hon (om det inte är en arbetsbåt typ kram, mudder, bogser, isbrytare...)
Bil? Som båt och arbetsfordon vill inte jag kalla Gudrun för
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Hustrun och jag har diskuterat om eventuellt namn på vår nya (icke ännu levererade) husbil. Hon påstår att en husbil kan väl inte namnsättas som båtar. Jag hävdar tvärtom att det kan de visst. Frågan är ju ifall husbilen är en HAN (dvs typiskt manligt) eller mer till det mjukare HON. Eller är den könlös dvs. en HÄN (trist)? På tyska är den ju neutral i.o.m. att det heter das Auto.
Har ni eller barn namnsatt er husbil och även visar det på bilen?
För ett antal år sedan hade vi en större motorbåt och den hette ANELLI. Mitt förslag var att "namna" husbilen något liknande. Ramaskri blev det i bilen....
Vår förra husbils namn var "Lilla gubben". Den vi nu har sedan 7 år bakåt i tiden, har vi glömt av att döpa. Gamla Knausen hade ett leende i "nosen" därav namnet. BENGT
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Fantastiskt med alla dessa tankar och namn kring ett husbilsnamn. Jag råkade skriva HÄN istället för HEN men det intressant med HÄN är ju att det har en betydelse i finskan. Finska språket har ju inget hon/han utan det är det ganska neutrala hän. Får suga på detta en stund och tack för alla kommentarer. Jag avvaktar tills jag ser reg-numret till bilen.
 
R

RobbeS

Guest
Hustrun och jag har diskuterat om eventuellt namn på vår nya (icke ännu levererade) husbil. Hon påstår att en husbil kan väl inte namnsättas som båtar. Jag hävdar tvärtom att det kan de visst. Frågan är ju ifall husbilen är en HAN (dvs typiskt manligt) eller mer till det mjukare HON. Eller är den könlös dvs. en HÄN (trist)? På tyska är den ju neutral i.o.m. att det heter das Auto.
Har ni eller barn namnsatt er husbil och även visar det på bilen?
För ett antal år sedan hade vi en större motorbåt och den hette ANELLI. Mitt förslag var att "namna" husbilen något liknande. Ramaskri blev det i bilen....

Jag säger den. Aldrig förstått det här med att könsbestämma ett föremål.
 
Toppen