• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hemtransport av havererad husbil utomlands?

KettoAvila

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2025
Efter att ha läst detta så blev jag faktiskt inte klok och ringer min försäkringsbolag direkt och kollar vad som gäller. Det är en sak att få strul här hemma i Sverige, men om det händer utomlands är en helt annan femman. Måste levt i falsk tron att "det gäller" som vanligt.....

RoffeN

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Varför inte helt enkelt be bolaget om ett förtydligande? Spekulationer och tolkningar bär ju ingenstans.
Jag har ställt frågan och fick nekande svar. Jag har även haft ett samtal med ChatGPT som fått ta del av villkoren. Chatt ansåg att villkoren inte var tydliga men att bolagets incident att neka var större än att bifalla ersättning. Jag fick ett antal förslag på åtgärder för att styrka mina möjligheter. Tex att göra tydliga dokumentationer av händelseförloppet och av varje steg och åtgärd vi gjort.

RoffeN

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Jag ser faktiskt inget problem med en sådan diskussion. För mig kan den i princip få hålla på hur länge som helst. Till slut kanske någon får fram hårda fakta och svaret kanske blir knivskarpt, eller inte.

Självklart skall RoffeN stämma av med försäkringsbolaget vad som gäller enligt dem innan han ger sig iväg på något men det hindrar ju inte att vi gemensamt stöter och blöter det här innan. Om inte annat får RoffeN fler vinklar på det hela så han kan vara väldigt tydlig i sin dialog med bolaget när han frågar vad som verkligen gäller enligt villkoren.
Sen vill vi givetvis veta vad dom säger :)
Tack Roger67, det var därför jag ställde frågan här i forumet. Här finns både erfarenheter och kunskaper

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Ja och givetvis många gissningar och hobbytolkningar:)

Jag skulle absolut vända med en ny fråga till bolaget(skriftligt) och be dem peka på exakt var i villkoren det framgår att bärgningsförsäkringen inte täcker just din bil. Alltså inte bara att dom ger ett svepande summerat svar utan det skall vara exakta hänvisningar till texten i villkoren som diskvalificerar just din bil för just bärgningsdelen.
Deras tidigare svar ligger ju inte riktigt i linje med vad som framgått i dom villkor som lagts upp i tråden. Kanske finns andra villkor?

Jag är även nyfiken för egen del. Jag hade stopp på Sicilien i somras och behövde bärgas. Som tur var var det nära en verkstad och ett enkelt fel men det kunde lika gärna ha varit något alvarligt. Då hade jag absolut velat ha haft bilen bärgad hem istället för att sitta med en havererad bil på en random verkstad i Italien där ingen pratar engelska.

RoffeN

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Ja och givetvis många gissningar och hobbytolkningar:)

Jag skulle absolut vända med en ny fråga till bolaget(skriftligt) och be dem peka på exakt var i villkoren det framgår att bärgningsförsäkringen inte täcker just din bil. Alltså inte bara att dom ger ett svepande summerat svar utan det skall vara exakta hänvisningar till texten i villkoren som diskvalificerar just din bil för just bärgningsdelen.
Deras tidigare svar ligger ju inte riktigt i linje med vad som framgått i dom villkor som lagts upp i tråden. Kanske finns andra villkor?

Jag är även nyfiken för egen del. Jag hade stopp på Sicilien i somras och behövde bärgas. Som tur var var det nära en verkstad och ett enkelt fel men det kunde lika gärna ha varit något alvarligt. Då hade jag absolut velat ha haft bilen bärgad hem istället för att sitta med en havererad bil på en random verkstad i Italien där ingen pratar engelska.
Tack Roger för din kloka kommentar.
Den frågan ska jag ställa när vi kommer hem. Nu är vi på rull och tar oss ner genom det franska landskapet och jag hoppas slippa undersöka det närmare tills då.

Toppen