• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hemsida med Log in

B

Byggare Bob

Guest
Håller på att fuska till en hemsida och det verkar funka ganska bra. Ett problem har emellertid dykt upp och det gäller hur jag skall få till ett enkelt Login. Det behöver inte vara personligt till den som loggar in utan kan vara ett gemensamt för samtliga men det måste emellanåt gå att byta.

Jag vet att det finns php-script och en massa andra finesser men detta är absolut inget som jag behärskar eller har ambition att sätt mig in i. Det skall vara enkelt. Har läst att Java i detta fallet skulle vara kass eftersom man då skulle kunna ta sig in genom att bara slå från sin egen java. Men inte heller detta vet jag något om.

Bygger sidorna i XARA och detta är ett relativt enkelt program.
Tacksam för alla tips som kan få en novis som jag att till och med förstå vad och varför.

B

Byggare Bob

Guest
Sv: Hemsida med Log in

Kan detta vara vad du söker
Den verkar vara bra. Frågan är bara vad för länk jag sall använda på detta stället:<script language = "javascript">
function validate(text1,text2,text3,text4) {
if (text1==text2 && text3==text4)
load('affiliate_expert.asp');
else

Länken skall hänvisa till den nya "skyddade" sidan på sajten.

Just där blev det hjärnsläpp.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Tveksam om man kan skydda filer på programnivå. Men, jag kan ha fel, utvecklingen går ju framåt.Jag skyddar mina på filnivå såhär:

En fil kan heta t ex: [.htaccess] och ska ligga i det bibliotek som ska skyddas.
Innehåller följande text:
--------------------------------------
AuthUserFile /home/etc/passwd (talar om var lösenordet ligger)
AuthGroupFile /dev/null
AuthName "Skyddat område"
AuthType Basic

<Limit GET PUT POST>
require valid-user
</Limit>

Nästa fil kan heta t.ex: [home\etc\passwd]
Innehåll t.ex. dessa två rader med login:lösen. Lösenordet är krypterat
user1:680OEIKTG5N0Y
user2:643G7vuaFCmrk

Det krypterade lösenordet hämtar man t ex här:
Execulink Telecom htadmin

Resultatet klistras in i passwd-filen ovan

F

F.d. 9573

Guest

Denna är bättre
Code:
<head>
<script src="JavaScript"></script>
<script language="JavaScript">
<!--
pwd = prompt("Please enter the password:","");
if (pwd==PASSWORD){
alert("Thanks!\nEntering the website ...");
location.href = CORRECTSITE;
}
else {
alert("WRONG!\nBack to disneyland !!!");
location.href = WRONGSITE;
}
PASSWORD="AbCdE";
CORRECTSITE="protectedpage.htm";
WRONGSITE="http://www.disney.com";
//-->
</script>
</head>
[quote]
någon kommer att tro att lösenordet ABCDE är rätt? Det är inte. Notera <script src="JavaScript"> </ script>. Det är en extern JavaScript-fil som faktiskt har rätt information i den:
JavaScript

Code:
PASSWORD = "theRealPassword";
CORRECTSITE = "protectedpage.htm";
WRONGSITE = "http://www.disney.com";

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Nu är jag ringrostig men javascriptet skyddar väl bara länken till informationen. Den ligger väl fortfarande oskyddad för t ex Googles eller om man råkat snappa upp länken på annat håll?
Men målet är kanske inte att skydda själva informationen.
Kan våra eminenta webbare detta?

F

F.d. 9573

Guest

Sant därför är den senare varianten bättre med en separat fil för loginuppgifterna

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Det bästa är nog att skydda ett bibliotek med hjälp av webbhotellets skydd på servern då är allt du har på det biblioteket skyddat. Knut kan nog detta...

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om det hele er kodet i php (eller java, men ikke javascript - dette kan hackes) så skriver en log in rutinen i dette språk. Er det en enkel site bestående av html filer så er htaccess løsningen, men hvordan denne settes opp er avhengig av hvilken programvare som ligger på serveren. For de aller fleste stemmer Kenth sin oppskrift - det finnes en standard for dette. Påliggingen kommer som en popup og lukker du denne så får du en feilmelding om manglende behørighet.

Klart at en programert log in rutine med en database på baksiden blir mer elegant og gir mer muligheter til detaljstyring, men er og mer krevende å sette opp.

Toppen