• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hemester i Dalhalla

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
549A9CFC-9EE8-479F-BED1-6099E9588883.jpeg


Förra sommaren presenterade Dalhalla en annorlunda ställplatsupplevelse nere i kalkbrottet, som blev en succé. Nu gör man om det i år igen. Man planerar fyra kvällar i maj, med start den 21 maj och sex kvällar i juni.

Ser att två datum redan är fullbokade.

Övernatta intill det turkosfärgade vattnet, du får kliva upp på den mäktiga Dalhallascenen, känna dig som en ny Pavarotti och besöka artisthuset backstage. Kvällen avslutas med en 3-rätters middag i Dalhallarestaurangen där restaurangchefen Samuel utlovar nya spännande smakupplevelser för i år och med lokalt fokus.

Lokalt fokus? Pilgrimsmussla, vit sparris, löjrom från Kalix, ankleverterrine, tryffel, ostron, portvinssås, kaffepannacotta... Dalarna har för mig mera varit folkdräkter, knätofs, kurbitsmåleri, rårakor med fläsk och älgfärsbiffar med örtstuvad majrova, lingon och kantareller på stomptallrik. Ja, ja, det kallas visst för utveckling... :)

Menyn

Förrätt
Pankofriterad pilgrimsmussla serveras med en sallad på picklad rättika, betor, vit sparris samt löjrom från Kalix och saffran ruille.

Varmrätt
Hängmörad lågtempererad ryggbiff serveras med ankleverterrine, tryfflad blomkålspuré, svartrot- och hasselnötsemulsion, ostronskivling, primörer samt portvinssås.

Dessert
Chokladterrine smaksatt med kaffe- och kokoslikör samt kaffepannacotta med vit choklad serveras med lakritsmaräng, havtorncurd, åkerbärscoulis, nötkrokant samt sorbet.

Pris: 2 495 kr
Priset inkluderar ställplats för husbil eller husvagn (inkl. el) och 3-rättersmiddag för två personer i Dalhallarestaurangen, exklusive dryck.

Tommy
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Visa bilaga 210262


Förra sommaren presenterade Dalhalla en annorlunda ställplatsupplevelse nere i kalkbrottet, som blev en succé. Nu gör man om det i år igen. Man planerar fyra kvällar i maj, med start den 21 maj och sex kvällar i juni.

Ser att två datum redan är fullbokade.

Övernatta intill det turkosfärgade vattnet, du får kliva upp på den mäktiga Dalhallascenen, känna dig som en ny Pavarotti och besöka artisthuset backstage. Kvällen avslutas med en 3-rätters middag i Dalhallarestaurangen där restaurangchefen Samuel utlovar nya spännande smakupplevelser för i år och med lokalt fokus.

Lokalt fokus? Pilgrimsmussla, vit sparris, löjrom från Kalix, ankleverterrine, tryffel, ostron, portvinssås, kaffepannacotta... Dalarna har för mig mera varit folkdräkter, knätofs, kurbitsmåleri, rårakor med fläsk och älgfärsbiffar med örtstuvad majrova, lingon och kantareller på stomptallrik. Ja, ja, det kallas visst för utveckling... :)

Menyn

Förrätt
Pankofriterad pilgrimsmussla serveras med en sallad på picklad rättika, betor, vit sparris samt löjrom från Kalix och saffran ruille.

Varmrätt
Hängmörad lågtempererad ryggbiff serveras med ankleverterrine, tryfflad blomkålspuré, svartrot- och hasselnötsemulsion, ostronskivling, primörer samt portvinssås.

Dessert
Chokladterrine smaksatt med kaffe- och kokoslikör samt kaffepannacotta med vit choklad serveras med lakritsmaräng, havtorncurd, åkerbärscoulis, nötkrokant samt sorbet.

Pris: 2 495 kr
Priset inkluderar ställplats för husbil eller husvagn (inkl. el) och 3-rättersmiddag för två personer i Dalhallarestaurangen, exklusive dryck.

Tommy
Ojdå, den priset var inte dåligt speciellt inte för solo åkande pensionärer och hade dom haft Zigenarschnitzel då kanske, gillar zigenarsåsen nämligen
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi åker dit nu till helgen...hustrun behöver komma iväg från "hemmakontoret".


Vad kul....
Vi var där förra året och jag tycker det var värt varenda öre, men ett dygn räcker.

Att simma ut i det vatten som man några gånger suttit å titta på under uppträdanden är magiskt, dock var känslan lite läskig då jag trodde att gruvschaktets djup var 50-150 meter ner under vattenytan, efter lite googlande så visade det sig att det bara var drygt 2 meter på det djupaste.


Det jag tror dom flesta tyckte var lite tråkigt, var att det tog sådan tid vid middagen!
Har ni lite tur med vädret så kommer ni få uppleva en oförglömlig dag.:)
 
F

F.d. 32985

Guest
Kan bara hålla med Chippen, värt varenda krona att få ta del av detta.
Känslan av att köra ner i stenbrottet var mäktig och väl där nere så var det fritt fram att utforska stället.
Givetvis blev det ett bad och bastu där på.
Maten var mycket god så alla gick troligen därifrån mätta och belåtna.

8BB15583-0B4B-44EC-B193-4E0A113E19AD.jpeg5162C822-E41F-432E-9329-19310C97323C.jpeg93E7BD8A-0E87-4625-95D4-981B6B6EFD14.jpeg697C27BE-1B14-4990-B0B5-77B927503FEB.jpeg2EC9A1F7-67A9-4C9E-8BFB-F903E2AB9807.jpegBFF07A87-241C-42B8-BA48-1ACA60656667.jpeg
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det är mycket en husbilsägare får betala som är i överkant. Jmfrt med dagens vägskatt så känns Dalhalla mycket roligare och prisvärd. Den ger ju något för pengarna vilket ju är något tveksamt med vägskatten...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Hoppas ni får bra väder, att bara bada en gång räknas inte, två gånger så har man badat på riktigt.
Det förklarade jag för grannbilen så dom badade också 2 ggr.:cool:

Vi hade otrolig tur och prickade in kanonväder, lyckades boka en plats längst ner.

Lite avis blir man i alla fall.
 

Bilagor

  • 20200704_155213.jpg
    20200704_155213.jpg
    4,8 MB · Visningar: 37
  • 20200704_162212.jpg
    20200704_162212.jpg
    5,7 MB · Visningar: 37

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sådärja, då var det bokat, betalt och klart den 11 juni.

Arrangemanget är utspritt på 10 kvällar, redan är 8 av kvällarna fullbokade!

Tror att många säger som Carola och jag, nu har vi suttit hemma i över ett år, inte ett enda krogbesök..... Det är vi värda och bokar.

Tommy
Kul. Då träffar vi kanske på varandra. :)
Jag har lite svårt att hitta info hur parkeringen ser ut. Å andra sidan så skall det bli skoj eftersom vi är två och en av oss
vet inte vad som skall hända än på några dagar, när det extra fina kuvertet hamnar i brevlådan så vet hon var hon skall
tillbringa sin stora dag. :)
Tack Tommy för denna perfekta idé till en perfekt present till min käresta.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vi skulle ju varit där förra året men pga sjukdom och problem med bilen kom vi inte dit. I år blir det inte heller. Jag ska göra en ryggoperation på måndag och sen är det 6-8 veckor som jag inte får lyfta nåt så då får vi bli hemma i sommar.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
ja så kan det gå. Vi var även på gång förra sommaren. Men något kom emellan. Nu är det för sent, har fått en ryggmärgsskada och tvingats sälja husbilen och inse att den resan får jag aldrig göra. Res medan ni kan på allt ni har lust och råd med. På några timmar tog livet en total vändning. Skjut inte upp det ni vill göra. Det blir fort för sent.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Lite feedback från helgen i Dalhalla. Vi hade valt P-plats längst till vänster på hyllan (längst till höger på bilden). Bara plats för två bilar där så det var gott om utrymme och 50m till restaurangen. Bara handikapptoaletten tillgänglig på detta plan. Ifall en ville ha duschmöjligheten och ev. bastu (samt dopp i "poolen") så var det bara att knalla ner till scenbyggnaden. Maten var utmärkt och servicen fungerade klanderfritt. Dryckespaketet för 350kr kan en lämna därhän....
Vissa deltagare hade missat att den 4-siffriga koden som fanns med biljett/bokningsbekräftelse behövdes för att komma igenom grinden. Det var dock ganska tydligt angivet i bekräftelsen.
Vi anser att arrangemanget och att få komma ner med bilen till denna fantastiska plats var väl värt priset.
20210523_064543.jpg
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag måste tacka Tommy o Carola igen för tråden. Skickar ett tack till Birglas för den lilla men trevliga pratstunden i "mat kön".
Nette pratar om detta fortfarande. :)
Jättegod mat och ett ställe där man kunde gå och kolla på var dom "stora"
artisterna håller hus när det är konserter.
Bara att få stå på en scen där man vet att många av ens idoler stått och kommer att stå
var värd varenda krona.
Sedan fick man ju se flera sminkloger och garaget där alla roddisar härjat och kommer att härja med tonvis med utrustning.
Sedan kunde man beundra dom där som jag kallar "lite galna" när dom tar ett dopp i det gröna 15-gradiga vattnet.
Själv badade jag bara fötterna. :)


1623689029118.png 1623689093233.png 1623689188059.png 1623689253835.png

1623689477808.png
 
Toppen