• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Heltidsboende familj i överviktig husbil – videovloggar

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
Hallå där husbilsexperter och entusiaster. Henrik Och Matilda här! Vi hittade precis hit och tänkte att det kanske är läge att skriva några rader om oss.

Vi kände inte till Husbilsklubben för ett par veckor sedan, vilket kanske kan tyckas konstigt då detta verkar vara Sveriges största husbilsforum. Men nu ligger det till så att vår totala erfarenhet av husbilar är ackumulerad sen i januari 2020 då vi flyttade in hela familjen i vår husbuss. Tror att det är en husbil egentligen men något förvuxen och lite överviktig på sina 11 ton och 11meter.

Så sen i januari bor vi alltså i denna husbil/husbuss som inte fått något namn ännu. Och våra två barn 3,5 år och 6 månader fick såklart också flytta med in!

Iväg for vi mot varmare breddgrader, i januari alltså. Till värmen kom vi också. Hela vägen ner till Spanien. Uppställda femtio meter från havet med milslånga stränder när pandemin svepte in över värden och förändrade allas tillvaro.

Efter några veckor i karantän beslutade vi oss för att Sverige var nog inte så dumt trots allt så vi bestämde oss att tåga på så snabbt vi kunde genom ett stäng Europa tillbaka till Sverige. Resan hem vi dokumenterade på Video (EscapingSwedes på YouTube) var minst sagt händelserik med allt från Havererad AC-kompressor till läckande kylare till inbrottsförsök (PÅ NATTEN).

Eftersom vi är lite av familjen annorlunda tänkte vi även att kanske kan vi under vårt äventyr inspirera någon till en alternativ livsstil (Och vi ville ha nått att göra också). SÅ vi startade en Youtube-kanal under namnet Escapingswedes. Här lägger vi upp videos varje vecka - gå gärna in och kika.

I skrivandets stund utforskar vi Österlens och Skånes vackra landskap vilket kommande video inlägg kommer handla om.

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej och välkomna hit.
Väldigt intressant kanal, har inte hunnit se allt än, men jättebra gjort. :msn_thumbup:
Jag blir väldigt avundsjuk på er, jag har just byggt klart min bil för oberoende av landström, så jag hoppas på mycket fricamping i framtiden.

Ha de gött :cool:
 

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
Hej och välkomna hit.
Väldigt intressant kanal, har inte hunnit se allt än, men jättebra gjort. :msn_thumbup:
Jag blir väldigt avundsjuk på er, jag har just byggt klart min bil för oberoende av landström, så jag hoppas på mycket fricamping i framtiden.

Ha de gött :cool:

Tackar tackar.

Att inte vara beroende av Landström är en väldigt härlig känsla. Nu är det 1 månade sedan vi var inkopplade med ström. Som en sann Toutuber konsumerade jag timmar med material om litium ombyggnationer, så det var något vi var inställda på att göra redan innan vi köpte husbil.

För vår del blev det all in på Victron Energy komponenter! Detta mest för att jag hittade en bra och kunnig leverantör i Uppsala som kunde hjälpa mig under installationen. Men jag gjorde hela installationen själv och filmade allt, har dock inte hunnit redigera de materialet ännu.

Vad kör du för system?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja Victron har bra kvalitet på sina produkter, dock känner jag inte till vad deras LFP-batterier innehåller, men det borde vara bra grejer.

Själv har jag snickrat ihop blandade produkter som jag hoppas kommer att jobba bra tillsammans.
Jag har dammsugit nätet, samt gått på tips jag fått här i HBK, det finns enormt med erfarenhet runt husbilar här, även om detta med Lithiumbatterier är ganska nytt så är intresset stort bland dem som vill fricampa.

Jag har byggt mitt batteri av lösa Winston celler på 400Ah. De övervakas av ett smart123 bms som styr 2st smartrelän för styrning laddning/urladdning. Som laddare föll valet på en Renogy DC/DC 50.
3x120W LTC solpaneler, här tror jag att jag kanske bygger på med fler i vinter.
Har faktiskt en 230V Victron 30A laddare som kan ladda via mitt inbyggda elverk eller om jag råkar hitta gratis 230V, ifall det mot förmodan skulle behövas.
Det blir premiärtur till helgen, men allt är uttestat.

Jag startade en tråd när jag började bygga i vintras, där finns någon bild någonstans också.

LiFePO4 12V bygga själv
 

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
Hitintills är vi väldigt nöjda och allt har fungerat utmärkt.

Spännande med premiär, det kommer gå galant! 400Ah är vad vi har i vår installation med vilket för det mesta är mer än tillräckligt. Vi har 700watt på taket men det är också det första jag skulle vilja uppgradera. Önskvärt skulle vara 1000 Watt justerbara paneler. Med det skulle jag kunna köra kylen oftare på AC . Tåls att tillägga att vi har en fullstor kyl med frys i vår bil.

Ska kolla in tråden alltid roligt att se olika lösningar.
 

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
Vår installation är lite speciell då jag både har 120v och 230v i bilen.

Eftersom bilen är importerad från USA har jag en VIctron Inverter/Charger 3000VA 120volt som ger ström till alla Amerikanska uttag samt kyl/ frys, varmvattenberedare, ugn/micro, TV apparater med mer. Jag har även en 7500watt 120volt dieselgenerator. Och för att kunna ladda med Landström har jag en transformator som gör om 230 volt till 120 volt som sedan matas in till inverter/chargern som laddar batterierna.

Men eftersom vi reser i Europa och köpa 120 volts applikationer inte alltid är så lätt installerade jag ytterligare en invertera på 1300va 230volt. Från den har jag uttag i kök och sovrum (där jag har tvättmaskin)

Så tvättmaskinen får ström från 230 volts invertering vilket funkar bra om jag kör tvättmaskinen på kallt vatten. Då drar tvättmaskinen bara runt 200 watt. Sen kopplade jag in tvättmaskinen på varmvattenledningen istället. Med min varmvattenberedare på 30 Liter har jag möjligheten att värma vatten med antingen LPG eller 120 volt från min inverter/charger. För att värma 30L vatten i min beredare drar det CA 25% av min batteribank ( CA 100a). Sen kan jag såklart dra igång Diselgeneratorn och värma vatten med den! 7500watt 62 amp 120 volt räcker för att köra allt i bilen samtidigt
 

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
När vi först kom tillbaka till Sverige ramlade vi över en riktigt fin Ställplats i Höllviken, Utanför fotevikens museum. Ställplatsen är en fin och förhållandevis jämn gräsplätt bara meter från havet. Nära finns också Smokey Barbecue & Pickles och såklart Fotevikens museum. När vi var där hade inte museet hunnit öppna för säsongen ännu men vi fick en guidad tur inne på i Vikingabyn vilket var spännande och intressant.

Här är en video och bilder från vårt besök!


IMG_1422.JPG
IMG_1467.JPG
 

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
Hej på er!

Vi fortsätter upp längs Österlen vilket har varigt helt fantastiskt. Våren är helt klart en bra årstid att resa och utforska Nationalparker på!

I denna video besöker vi Stenshuvuds och sandhammarens nationalpark. Båda platserna kan jag varmt rekommendera för er som är i närheten.

 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tackar tackar.

Att inte vara beroende av Landström är en väldigt härlig känsla. Nu är det 1 månade sedan vi var inkopplade med ström. Som en sann Toutuber konsumerade jag timmar med material om litium ombyggnationer, så det var något vi var inställda på att göra redan innan vi köpte husbil.

För vår del blev det all in på Victron Energy komponenter! Detta mest för att jag hittade en bra och kunnig leverantör i Uppsala som kunde hjälpa mig under installationen. Men jag gjorde hela installationen själv och filmade allt, har dock inte hunnit redigera de materialet ännu.

Vad kör du för system?
Välkomna. För oss är det extra-roligt med nya personer i HBK från Uppsala, staden som vi anser är en av de finaste i Sverige och världskänd för sin position när det gäller forskning inom LifeSciences.

Vi har nu litet el-projekt på gång; Liontron LiFePO4 batteri och Renogy DCDC 50 laddare köptes och ska ersätta/komplettera befintligt system. Jag vill att detta arbete skulle göras av expert inom området. Ni nämnde att det finns en bra och kunnig leverantör i Uppsala, så jag skulle be om dennes kontakt uppgifter så jag kanske får lite hjälp med mitt projekt.
 

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
Man tackar kul att ha hittat hit.
Är själv inflyttad till Uppsala men måste hålla med om att det är en väldigt fin stad och har en väldigt mysig stadskärna.

Vad kul med litium batteri installation. Är själv väldigt nöjd att vi gjorde den installation vi gjort innan vi begav oss iväg.
Företagen jag köpte de komponenter jag använder heter Eltric AB och ligger på Edsbrogatan 1
752 28 i Uppsala.
Deras telefonnummer är 018-60 49 50 och det är ägaren Jari som hjälpt mig mycket.
Sen köpte jag Victron produkter till nästan hela min installation och dom har ett väldigt bra community med anställd som hjälper till att svara på frågor. Så dom kan jag rekommendera att använda om du har någon komponent från Victron som Battery protect eller en MPPT laddare.

kollade lite snabbt på Renogy DCDC 50 och den verkar ha fått bra betyg. Här är en kanal jag tittade mycket på innan jag gjorde min installation och här testar han en Renogy laddare.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Man tackar kul att ha hittat hit.
Är själv inflyttad till Uppsala men måste hålla med om att det är en väldigt fin stad och har en väldigt mysig stadskärna.

Vad kul med litium batteri installation. Är själv väldigt nöjd att vi gjorde den installation vi gjort innan vi begav oss iväg.
Företagen jag köpte de komponenter jag använder heter Eltric AB och ligger på Edsbrogatan 1
752 28 i Uppsala.
Deras telefonnummer är 018-60 49 50 och det är ägaren Jari som hjälpt mig mycket.
Sen köpte jag Victron produkter till nästan hela min installation och dom har ett väldigt bra community med anställd som hjälper till att svara på frågor. Så dom kan jag rekommendera att använda om du har någon komponent från Victron som Battery protect eller en MPPT laddare.

kollade lite snabbt på Renogy DCDC 50 och den verkar ha fått bra betyg. Här är en kanal jag tittade mycket på innan jag gjorde min installation och här testar han en Renogy laddare.
Tack för det snabba och utförliga svaret. Jag ska kontakta Uppsala företaget och hoppas på att få fart på mitt projekt. Projektet ursprungligen hade gått ut på att reducera husbilens vikt. Så genom att ersätta 2 AGM batterier med Liontron skulle vi spara nästan 40 kg. Vi får se hur det faller ut...:cool:
Jag har inte något från Victron, Renogy har inbyggt MPPT funktion och i nuvarande system har jag Aldén regulator för Aldén solpanel.
 

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
Här kommer lite semestertips nu när reserestriktionerna lättar något

Vi besökte Öland vilket var en riktig höjdare och kan varmt rekommenderas.

Mycket fina stallplatser och en hel del gratisnätter fick vi till

Hoppas ni alla får en trevlig midsommar!

 

Escapingswedes

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
29757
Medlemskap
2021
Håller med det blir bra känsla i videon om man lyckas få bra drönar bilder

Vi har den gamla (3år) DJI Spark drönaren. Funkat bra genom åren men vi har börjat fundera på att uppgradera vid nått tillfälle. Lite sugen på den nya DJI Mavic air 2.

Med Sparken kan det ibland vara väldigt frustrerande då den är väldigt vindkänslig. Den går att flyga i höga vindar men gimbalen hänger inte med så det man filmar blir inte så bra.



Hur har Mavic air drönaren funkat?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok,
Jag tycker min Air också är vindkänlig, eller iallafall varnar den helt vilt på hög höjd, har dock inte märkt nån störning på gimbal,
För övrigt så funkar den som förväntat, batteritiden är inget att skryta med, så jag har 3st batterier, brukar inte göra längre turer än 10min. på varje batteri.
Har väldigt få flygtimmar, men ska bättra mej i år, men det har inte börjat bra, noll flyg hittills i år :oops:
Men jobbar hela helgen nu, sen har jag 3 veckor semester :cool: då jäklar...
 
Toppen