• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Helförsäkring

lingo

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
35042
Medlemskap
2026
Halloj där ute.
Fick min nya helförsäkring från Folksam idag och var nära att sätta i halsen.
Vår Dethleff Alpa I 7820 uttagen nov -24 skulle nästkommande år kosta 19395 kr. En liten smärre ökning om 49,6%. Tidigare 12963 kr.
De skyller på inflation och kriget i Ukraina.
OCH Husbilsklubbens medlemsrabatt är borttagen från -25. Eftersom vi helst finns söderut så är vi fortfarande glada att 185 dagars sjukförsäkring är kvar, men den kan jag köpa till själv på annat sätt.
Gissa om jag ska leta och jämföra husbilsförsäkringar denna helgen.
Vilken försäkring har ni som använder bilen året runt?

Folksam . Tidigare 9600:- idag 15 400:-
Ska titta över alla försäkringar då vi har allt i Folksam idag.
Dethleffs Magic Edition 2015

Senast ändrad:
Vi har husbilen avställd 6 mån per år och då är kostnaden 5238:- för detta året och 5973:- efter höjning för nästa år hos Folksam.
Årsförsäkringar på de andra bolagen jag kollat med ligger i stort sett där och med de 185 dagarna reseförsäkring hos Folksam så är valet rätt för oss eftersom vi gärna åker söderöver när frosten nyper i näsan.
Rapido 9066DF 2010 Fiat 2.3 131hk

_
Vi har husbilen avställd 6 mån per år och då är kostnaden 5238:- för detta året och 5973:- efter höjning för nästa år hos Folksam.
Årsförsäkringar på de andra bolagen jag kollat med ligger i stort sett där och med de 185 dagarna reseförsäkring hos Folksam så är valet rätt för oss eftersom vi gärna åker söderöver när frosten nyper i näsan.
I det där priset har du räknat in 6 mån avställningsförsäkring ?

Om jag haft husbilen påställd hela tiden så skulle siffrorna vara 7872:- för innevarande år och 10272;- för nästkommande år.
Men detta är ju inte så intressant eftersom vi oftast inte har husbilen påställd hela året.
Så räkna inte bara på helår utan kontrollera er egen användning och hur länge husbilen är påställd.

Mycket märkligt svar från Håkan.
Pratar vi om avställningsförsäkring per halvår så starta en egen tråd.

Halloj där ute.
Fick min nya helförsäkring från Folksam idag och var nära att sätta i halsen.
Vår Dethleff Alpa I 7820 uttagen nov -24 skulle nästkommande år kosta 19395 kr. En liten smärre ökning om 49,6%. Tidigare 12963 kr.
De skyller på inflation och kriget i Ukraina.
OCH Husbilsklubbens medlemsrabatt är borttagen från -25. Eftersom vi helst finns söderut så är vi fortfarande glada att 185 dagars sjukförsäkring är kvar, men den kan jag köpa till själv på annat sätt.
Gissa om jag ska leta och jämföra husbilsförsäkringar denna helgen.
Vilken försäkring har ni som använder bilen året runt?
Folksam: Vår Frankia 790 Juli 2024 ökade från 12444:- till 18817:- +51%. Blir våren uppgift att granska försäkringar samt sjukförsäkringar.
Åker också söder ut över vintern och att de 185 dagarna är bra men till en viss gräns.

Får inte ihop detta , 6 mån avställd, ni åker söder ut när frosten kommer och borta 6 mån ?? Avställd på sommaren ??

Vi pratar helförsäkring i den här tråden, även om helförsäkringen inte gäller att bilen är påställd hela året. Majoriteten av oss har inte husbilen påställd hela året. Vi som har ex Folksam, eller andra bolag som klarar av att balansera det här, reducerar givetvis helårskostnaden med avställningstiden, som hos Folksam är oerhört flexibel, för att få rätt kostnad för vårt försäkringsbehov. Vi har helförsäkring hela tiden. Maximal försäkring vid påställning och maximal garageförsäkring när husbilen är avställd, med ett dygns varsel. Har du ytterligare frågor står jag gärna till tjänst, annars ska du kanske starta en egen tråd!

Det är jag som startade tråden pga av oskälig ökning av priset för helförsäkring. Jag skrev tydligt att vi använder husbilen ÅRET RUNT hemmavid under sommaren och söderöver under vintern.
Nu är jag trött på de vanliga vet-bäst kommentarerna och de som inte läser hela min artikel utan svarar rakt ut i luften.
Till er andra, så skönt att höra att det finns fler som fått dessa höjningar från Folksam.

Det är jag som startade tråden pga av oskälig ökning av priset för helförsäkring. Jag skrev tydligt att vi använder husbilen ÅRET RUNT hemmavid under sommaren och söderöver under vintern.
Nu är jag trött på de vanliga vet-bäst kommentarerna och de som inte läser hela min artikel utan svarar rakt ut i luften.
Till er andra, så skönt att höra att det finns fler som fått dessa höjningar från Folksam.
Sorry om jag förstört ditt inlägg. Det blir ibland tråddrift. Jag kan tycka att det ganska ofta tillför näring till ämnet. Det blir iofs inte enbart ditt inlägg längre, men får ett bredare fokus och blir till nytta för fler än dig. Men du ska slippa mig hädanefter.

Får inte ihop detta , 6 mån avställd, ni åker söder ut när frosten kommer och borta 6 mån ?? Avställd på sommaren ??

Vi är söderöver 3 mån och resterande 3 mån som är påställt är spridda över året, ställer av så fort husbilen inte används.

Trodde du ville ha ideer på hur man kunde sänka försäkringskostnaden men får då be om ursäkt att jag missförstod.

Hej Alla
Vi har IF Hel försäkring idag. Runt 12000 SEK. Men efter lite letande o runtpratade så verkar LF vara bäst då man kan ställa av/på hela tiden man inte använder bilen(vilket jag inte visste). Samt dom kör besiktningstiden inte 180/185 dgr regeln. Hos LF fick jag 980kr/mån för HEL. Samt då sjunker mån kostnaden avsevärt oxå.
Vi kör en Hymer B 708 PL

Återigen så handlar min artikel om en helförsäkring på en husbil som används HELA ÅRET utan någon avställning.
Ditt prisexempel på LF 980 kr x 12 är väl bara marginellt lägre än 12000 kr på IF.

Återigen så handlar min artikel om en helförsäkring på en husbil som används HELA ÅRET utan någon avställning.
Ditt prisexempel på LF 980 kr x 12 är väl bara marginellt lägre än 12000 kr på IF.
Det är de, men möjlighet till ställa av och på samt den idiotiska 185 dgr regeln.

Pris på Försäkring har med olika faktorer å göra, värde,ålder på HB samt var du bor etc.
HB Klubben har ju ca 16.000 medlemmar,
Om ett försäkringsbolag skulle nog vara sugen på att försäkra alla 16 000 HB till ett förmånligt pris.
Något som HB klubben skulle kunna förhandla med de olika bolagen.
Ca pris försäkring på en HB och år 10,000 gånger 16,000 det blir en rejäl slant.

Tillbaka
Toppen