• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hej...Höjd skatt

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hej...Höjd skatt

På en liten miljöbil är ju skatten redan mycket låg eller obefintlig?!

Men det är den inte på den stora, den får du skatta för lika mycket oavsett om du använder den sparsamt endast då den verkligen behövs för att spara miljö och CO2-utsläpp eller om du använder den "miljövidrigt" alltjämt som endabil.

Läggs all skatt på bränslet istället för ägandet så blir den proportionerlig mot utsläppet, vilket en ägandeskatt aldrig kan bli.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Varför inte, det påståendet får du gärna utveckla.

Varför är det bättre att pendla ensam i storkombin alltjämt bara för att man "behöver" en stor bil en gång om året när man åker till fjällen, som majoriteten resonerar?

Som ngn redan påpekat så är bilens drift inte det enda som tär på miljön utan även produktionen av bilen samt återvinningen den dag den skall tas tillvara. Så att ha flera bilar blir knappast gynnsamt för miljön. Att lägga alla avgifter på bränslet skulle kanske gynna den som kör lite medans den som måste köra mycket missgynnas. Vi har ju haft det systemet på dieselbilar i Sverige och det är då inget som jag längtar tillbaka till.
 

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Hej!
Jag blev verkligen överraskad när jag kollade i fordonsappen och min hb är skattebefriad till 2019-10-31, Jag har en Dethleffs globertrotter 7850
2014 med 177 hk och automatlåda och euro5 motor. Äntligen har tr tagit sitt förnuft till fånga och insett att man har den senaste motorn.Dessutom är skatten sänkt till 7568. Nu kan man ställa på bilen för det kostar inget.

/Benke
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hej...Höjd skatt

Att lägga alla avgifter på bränslet skulle kanske gynna den som kör lite medans den som måste köra mycket missgynnas.

Exakt, den som släpper ut lite gynnas medan den som släpper ut mycket missgynnas. Är det inte själva essensen med en "miljöskatt"?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Exakt, den som släpper ut lite gynnas medan den som släpper ut mycket missgynnas. Är det inte själva essensen med en "miljöskatt"?

Jaha du tror fordonsskatten är en miljöskatt :)

Precis så är det ju redan, den som åker mycket betalar stora summor skatt årligen på bränslet.. Pengarna ska in och då blir det både fordonsskatt o bränsleskatt. Hur mycket tycker du skatten borde vara på en husbil?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hej...Höjd skatt

Fordonskatten är absolut ingen miljöskatt, den är en skatt på ägande, ingenting annat.

Det finns bara två miljöskatter vad gäller fordon, den som läggs på nybilspriset, och den som läggs på bränslet. Årlig skatt baserad på vad fordonet presterat i en konstlad tillrättalagd körcykel på rullar under optimala förhållanden har ingenting med de faktiska utsläppen att göra och snarast motverkar allt vad körplanering och ecodriving heter, skatten är redan betald för året och belönar de som kör som miljösvin.

EDIT: Ursäkta urspårningen, ska sluta ältandet nu, pålagorna från staten med hänvisning till "miljö" gör mig smått upprörd bara. :)
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Vore det något som helst förnuft och rättvisa borde:

  • Fordonsskatten beräknas utifrån och finansiera slitage och drift av våra vägar
  • Skatten för att stävja miljöpåverkan utgå från hur mycket vi kör/förbrukar bränsle - det som påverkar miljön negativt
Ska man verkligen betala miljöskatt både på drivmedel och innehav av bil?
Två ggr för samma sak?
Varför ska vi ha så ini helsike dåliga vägar?
(Åk t ex i Danmark, helt annan klass på vägarna).

Är det kanske så att pålagorna är för att dra in så mycket skattepengar som möjligt utan att befolkningen reagerar allt för mycket?
Allt som går av konsumtion (förutom momsen) - tobak, sprit, bränsle, parfym, kapitalinkomster, you name it?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hej...Höjd skatt

Fast avgift för vägnätet (investeringar) och rörlig för slitaget (underhåll).
Precis som vid elavgiften och många andra avgifter.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Är det kanske så att pålagorna är för att dra in så mycket skattepengar som möjligt utan att befolkningen reagerar allt för mycket?
Allt som går av konsumtion (förutom momsen) - tobak, sprit, bränsle, parfym, kapitalinkomster, you name it?

Ja och det är nog inte helt lätt. Vi är som bekant en stor skrikig massa som aldrig blir nöjda. Media hakar också gärna på.

Ena sekunden gnäller vi över höga skatter och höjda avgifter.
Nästa sekund skriker vi efter fler poliser, fler ungdomsgårdar, högre pensioner och kortare vårdköer.

En inte helt lätt ekvation när ingen vill betala.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Ja och det är nog inte helt lätt. Vi är som bekant en stor skrikig massa som aldrig blir nöjda. Media hakar också gärna på.

Ena sekunden gnäller vi över höga skatter och höjda avgifter.
Nästa sekund skriker vi efter fler poliser, fler ungdomsgårdar, högre pensioner och kortare vårdköer.

En inte helt lätt ekvation när ingen vill betala.

Att sätta sig nöjd, inte ha några åsikter är definitivt en broms i utvecklingen
har inget med gnäll att göra.
Bara min åsikt, gillar tjuren Ferdinan ändå
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hej...Höjd skatt

"Höjd skatt" kan diskuteras utan någon "gnäll"-stämpel, även om det kan låta lite gnälligt. Vissa är besvikna (bl.a. jag själv, en s.k. miljömedveten konsument med miljötänk sen flera år tillbaka), som investerat en hel del "dyra" pengar i ren och modern förbränningmotor som t.o.m. renar kväveoxider och klassas Euro VI, det SENASTE inom EU klassningen, men blivit beskattad värre än riktiga miljöbovar från 90-talet. Gnäll? Ja, och i så fall helt befogat sådant! Kul för alla er som fått skattelättnader, inget fel i det, bara trevligt att ni har fått ett erkännande om att ni inte är så miljöbelastande och att ni har fått betala "för mycket" i flera år : )

Jag säger bara att resultatet av dagens CO2-schablonberäkning (oavsett vad vissa av er tycker), kommer våra barn & barnbarn att skörda i slutändan... Själv är jag mycket nöjd med vår låga förbrukning med ytterligare NO3 rening samt start/stopp funktion även med supermodern automatlåda (ej vanligt för automatlådor annars).

...och härmed slutar jag att "gnälla" i den här tråden så att alla blir glada här på HBK.
 

luddee

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
20754
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Jag har en fiat 1988 2.5 d 75 hk drar ca 0.8l mil skatt 5700:-
har gåt 1000mil sen 2007 ca 100 mil om året så det blir dyrt.
 
Toppen