• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har jag fattat rätt om internet i tyskland

susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2025
Ska iväg till tyskland och vill naturligtvis ha internet.
Har en samsung platta som man kan ha simkort i .
Har läst lite om det i olika trådar och har nog kommit fram till att man köper surf på aldi men det är vell bara koden man köper, jag har inget ledigt simkort hemma eller får man det i samband med köpet.sen en annan sak vad mycket ska man ha om man bara vill kolla blocket läsa mejl och husbilsklubbens sida och fejjan vad går det åt ???

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Har jag fattat rätt om internet i tyskland

Enklare att hitta ställplatser med WiFi, här enligt Mobil Life +.

image.jpg
Ställplatser med WiFi.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

På ALDI köper du simkort och internetsticka ....eller bara simkort om du har en router eller sticka.

Du måste i tyskland aktivera ditt aldi-simkort på en dator! (Krävs egentligen att du kan lite tyska)

När simkortet är aktiverat så kan du surfa från din surfplatta. Vi har en mobil router som vi använder för att skapa wifi i husbilen.

Så har vi gjort i alla fall
(Skicka pm till Runar vid fler frågor)

Du kan också kolla hemsidan Internet-Flatrate XL <-- klicka länken

susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2025

mobil router går den på 12v då och vart köper man den.Det är ju bättre för då kan man vara flera,jag vet ju ej om man kan internetdela om jag stoppar simkortet direkt i plattan?

susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2025

Om man har mobil life... inte + kan man se alla platser om man är offline då tyckte jag läste om det i en annan tråd.sussi

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
På Aldi kan du köpa simkortet också. Se bara till att du får det lilla som passar i Samsungplattan.
Mvh.Klas

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

mobil router går den på 12v då och vart köper man den.Det är ju bättre för då kan man vara flera,jag vet ju ej om man kan internetdela om jag stoppar simkortet direkt i plattan?

Hej Sussane

I denna länk har jag skrivit hur jag gör. De flesta Android kan du Internetdela. Men i Spanien är det problem att dela med Ipad. Router är bäst.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t63817-14/#post637897

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Routern Huawei E5776 har laddningsbara batterier som varar 6-7 timmar på en laddning. Ladda på natten med 230 V anslutning eller med inverter.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hvorfor inverter- er ikke den som de andre routere fra Huawei med USB ladning? En enkel eller dobbel usbladdare fra 12V er billig og mer effektiv.

F

F.d. 58892

Guest

Jag kör med en Dovado 4gr som går på 12v, är inte integrerat modem i den så man behöver en usb sticka till den, nu är Dovado 4gr ersatt av ny modell som heter Dovado PRO och kan läsas lite om här http://www.dovado.com/images/Dovado PRO_ENGLISH_7.2.0.pdf finns att köpa på en hel del elektronikfirmor, bara och googla..

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hvorfor inverter- er ikke den som de andre routere fra Huawei med USB ladning? En enkel eller dobbel usbladdare fra 12V er billig og mer effektiv.

Jo, det stämmer!
Ibland är minnet kort.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Du kan köpa mobil router på tex Hemelektronik - speldatorer, TV, kameror, spel, smartphones | Dustinhome.se

12 volt eller ej vet jag ej. Är inte så teknisk men vi har solceller och inverter i vår husbil så det brukar funka (hänvisar igen till min andra hälft :twitcy:)

Ulla-Britt o Sune

HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
15092
Medlemskap
2030

Jag har 2 routrar Huawei B593 som går på 12v
och Huawei E589 som har inbyggt batteri stor som som en mobiltelefon
Båda fungerar bra i husbilen
Det är bara att söka på nätet för att hitta affär
Båda två har uttag för yttre antenn om det skulle behövas

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jag köpte Vodafone för 5 E på Media markt och de registrerade kortet. Men det fungerade inte. Skall testa igen vid annat tillfälle!

Toppen