• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Tja då har vi förflyttat oss 66 km från Benidorm norrut. Vilket ligger inom budget. Vi har sagt att om vi inte har något speciellt mål ska vi köra för runt en hundring om dan.

Körde 332:an i 60-90 km/h. Enl snittförbrukningen låg vi på 0,81 L/mil. Om man ska tro på instrumenten. Stannade på en mack och fyllde på gasol. 12,5 liter 0,73 euro/L. Billigt och bra.

Hittade lite ansjovis på Mercadona och till det lite lök, grädde och potatis. Det kan tänkas att Omnia får ett besök av herr Jansson imorgon och bjuder in oss.;)

Nu ska vi avgifta oss och få stressen ur kroppen från Benidorm. Hittade en kanonplats vid stranden en bit från Oliva. Vi körde fel några gånger vilket resulterade i att jag har hittat några fler kanonplatser, som finns i min hemliga reservbank.:)

Här är vi nu.

2014-04-23 15.00.50.jpg
Utsikt från ena hållet.


2014-04-23 15.05.06.jpg
Utsikt från andra hållet.

Dock är det lite skakigt Internet här. Vi har signal, men ibland ramlar vi ur. Men lönerna är redan körda och vi har i stort bara e-mejl fram till faktureringen vid månadsskiftet. Och dom droppar ju in även vid sporadisk kontakt.


Får se om vi stannar längre än en dag, men grå/svart är tomt och vatten, gasol och kylskåp fullt. Om inget händer tror jag vi är här tre nätter. Vi inväntar landningstillstånd (bättre väder) i Rioja för våran vinprovning där. Men kommer inte det hägrar andra varmare mål. Kanske St: Tropez??? (med en Pan Bagnat mums)

Eller så tar vi tunneln genom Pyrenéerna till Atlantkusten pronto.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ny dag nya äventyr

Tja! Allt är inte som det verkar. Det måste finnas en anledning till att vi står ensamma på en så superbra fricamping. Jag promenerade runt lite och upptäckte orsaken.

Vi kom ju in bakvägen igår. Jag letade efter soptunnorna som brukar stå där men hittade inga. Däremot så upptäckte jag att vägen var avstängd. Dom hade spärrat av infarten med ett lass grus och kakel. Vanliga bilar klarar nog att ta sig över men tyvärr inte en husbil, även om man är en plåtis.

Promenerade till baksidan där vi kört in. Där var det också avspärrat på båda sidor om den torkade flodbädden som vi kört genom. Hmm! Problem... Orsaken att vi kom in igår, var säkert siestan, då dom lämnat allt öppet. Bröt oss ut och flyttade på staketen. Hmm! Men vi ställde tillbaka dom.:rolleyes:

2014-04-23 18.57.52.jpg
Infart från ena hållet

2014-04-23 19.12.07.jpg
Infart från andra hållet

Så idag är vi på ett nytt ställe. Där stötte vi på en Carthago som bevisar att dom en gång i tiden kunde göra bra bilar.:)

2014-04-24 15.45.32.jpg

Men idag får Omnia göra rätt för sig. Om en halvtimme är det dags att klämma i sig lite Jansson.:)

2014-04-24 17.05.31.jpg
2014-04-24 18.02.22.jpg

Härlig dag idag. Vi var några timmar på stranden före det blev för hett. Sedan tog vi våra elcyklar men hittade inget intressant. Blev lurade på ett café. 6 Euro för två glas vin!!!!!!!!!!!!!!! Den är ju svenska priser. Vi brukar betala 1 Euro per glas. (Ingen dricks)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är det snart månadsskifte. Jag har ju dubbla 10 GB abb hos Masmovil. När jag skaffade dom var dom bara på 5 GB men under sista halvåret har dom blivit uppgraderade. :)

Här är lite reklam för Masmovil
wearewierd_en.png


Det betyder att jag har massor av data kvar inför månadsskiftet som jag försöker slösa bort. Masmovil har ju tyvärr inte 4G ännu. Kommer väl nästa år vad jag förstår. Jag är ute och laddar hem lite grejjer och titta på. Ser till min glädje att det är rätt bra sprutt på nätet 904 kb/s just nu.

Allt funkar mycket bättre än förra året.

Recept

1. Extern mobilantenn till 4G router på taket.
2. Byte till nyare router.
3. Nätet har nog blivit uppgraderat hos Orange i Spanien under året.

Här kommer reklam för Kjell & Company

images

MiniMag för GSM/3G/4G, 2,15 dBi > Antenn | Kjell.com

Här är mer reklam.

635197.jpg

Huaweis 4G-router i test | Mobil


Det finns säkert bättre grejer. Men detta funkar kanon för oss. Vi kör utan problem på routern:

2 laptops
2 smartphones
1 padda
1 GPS TomTom live

samtidigt. Detta har funkat kanon sedan oktober. Man köper bara ett simkort och stoppar i så ställer den in sig själv. Användarvänligt...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Efter att ha sonderat terrängen ang Internet i Frankrike, har jag kommit fram till att Comvik fastpris EU blir det nog. Eftersom då får jag ner mina telefonkostnader samtidigt. Och om Internetet tar slut kan jag med ett sms köpa mer.

Så i morgon kl 1600 har jag det nya abb som är utan bindningstid.


Fastpris EU 495
FÖR DIG SOM RESER INOM EU
Fastpris för dig som ringer till och i utlandet. Med Fastpris har du alltid 1 GB surf, fria samtal, SMS och MMS. Så länge majoriteten av din förbrukning är i Sverige är det fritt fram i hela EU!
Fria samtal, SMS och MMS
Alltid Fastpris i hela EU + Norge och Island
1 GB surf ingår

Här är teckningskartan

euMap.png
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hallå

Nu ligger vi här på ett truckstop utanför Zaragoza. En stor lastbilsparkering med 20 st husbilsplatser. Finns tömning för både grå och svartvatten. Här inne i landet fjantar dom sig inte med att ta betalt. :) På macken finns både toa och dusch för oss resande.

2014-05-02 20.02.55.jpg

Trevligt ställe, socialt också. Igår kom två söta flickor och ville prata lite och frågade vart jag skulle, men avvek snabbt när min fru dök upp. Jag knallade runt på den jättelika parkeringen och gick förbi fyra små lätta lastbilar med sovhytt på taket. Mellan dom stod det 4 polacker och viftade till mig att jag skulle komma.

Självklart måste man förbrödra sig lite. VODKA? Spasibo svarade jag, vilket medförde att dom hällde upp ett dricksglas med vodka till mig. Vi pratade inte med varandra utan vi pratade med varandras mobiler.

Google translate har en häftig funktion. Han pratar polska i sin mobil och den både skriver och pratar på svenska.

Ex: Han pratade polska. Och svaret blev: Det finns vita lakan på huset! Google har inte alltid ett bra öra för druckna polacker. :) Men ändock så hankade vi oss fram med våra mobilen och använde några gemensamma ord som vi kunde. Typ: Nastrovje. Det gick väldigt snabbt med vodkan där. Inga svenska nubbar där inte. En kvarting ryms i 3 glas. Vart fall det var trevligt och vi kramades och skrattade européer emellan.

Efter ett tag kände jag att det var dags att uppsöka hustrun före hon ringer polisen. Jag tackade mina nya bröder för dricka och önskade dom trevlig resa. När jag gick så kom dom två söta flickorna dit. Dom verkade vara hjärtligt välkomna till killarna, som genast tog fram förfriskningar.

Väl tillbaka till frugan var jag på så gott humör att jag öppnade en Champagne att dela på. En trevlig kväll på ett spanskt truckstop.

På tal om sprit. Jag hittade ett trevligt kort i datorn.

SirMcLains erkända Geneverskola hade undervisning för Jappe på Holandese i Santa Pola. Vi hade en gedigen genomgång, i att dricka Genever. Jappe uttryckte då många trevliga adjektiv som. Strålande, Utmärkt m.m.. Eleven examinerades med gott betyg. Och kan nu titulera sig: Examinerad Genever törstande.

DSC_0121 (1).JPG

Så snart jag är körklar ska vi rulla in och göra Rioja osäkert.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Pytt! Jag har gått i Geneverskola i Amsterdam för många år sedan och har gedigen kunskap i ämnet! Genevern på "Holandäsen" i Santa Pola var utsökt trots att den var något tillrättalagd för populasen! :D

Jappe
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej på er, läser mkt gärna era reseberättelser. Himla kul och många tips.:yes:
Läste nu den senaste:Nu ligger vi här på ett truckstop utanför Zaragoza. En stor lastbilsparkering med 20 st husbilsplatser. Finns tömning för både grå och svartvatten. Här inne i landet fjantar dom sig inte med att ta betalt. På macken finns både toa och dusch för oss resande.

Har du latitud och longitud till denna plats?
Hälsningar från ett soligt Gotland
Ulla
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Kan bara säga att det är en fröjd att följa och läsa SirMcLines samt Jappes eskapader. Meningsbyggnad med allehanda effektfulla ord ger stimuli till dom synapser som vi förhoppningsvis förfogar över.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej på er, läser mkt gärna era reseberättelser. Himla kul och många tips.:yes:
Läste nu den senaste:Nu ligger vi här på ett truckstop utanför Zaragoza. En stor lastbilsparkering med 20 st husbilsplatser. Finns tömning för både grå och svartvatten. Här inne i landet fjantar dom sig inte med att ta betalt. På macken finns både toa och dusch för oss resande.

Har du latitud och longitud till denna plats?
Hälsningar från ett soligt Gotland
Ulla

Hej! Ulla

Nu är vi i Rioja:s vinhuvudstad Haro och ska snart ut till Bodegorna på elcykel i 11 graders "värme".

Här kommer en länk till "Truckstop:et" Motorhome parking Marlofa [La Joyosa] - Truckstop Valcarce - Spain

Jag kan förresten rekommendera Campercontact att ha i paddan när man reser runt. Det är mycket bra för budgeten. Mycket gratisplatser...
 
Senast ändrad:

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej på er.
Jag har börjat läsa era upplevelser ute i Europa.
Detta är en fascinerande läsning. Framför allt är berättarkonsten
helt underbar. Jag bara längtar ner till Spanien när jag läser om er rundresa.

Massor av fina tips om både ställplaster och härliga restaurangbesök mm. mm.
Många härliga bilder av era "stopp på vägen".

Kommer att följa er rundresa med spänning om vad hända skall av nya äventyrliga upplevelser.

Hälsningar från ett 10 gradigt Vallentuna.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej! Ulla

Nu är vi i Rioja:s vinhuvudstad Haro och ska snart ut till Bodegorna på elcykel i 11 graders "värme".

Här kommer en länk till "Truckstop:et" Motorhome parking Marlofa [La Joyosa] - Truckstop Valcarce - Spain

Jag kan förresten rekommendera Campercontact att ha i paddan när man reser runt. Det är mycket bra för budgeten. Mycket gratisplatser...

Står ni på platsen jag föreslog? Det kan vara bra att veta för höstens nedresa till värmen.
Ha dé.
 
Toppen