• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har husbilen någon framtid?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det finns åtminstone 2 trådar här på Forumet just nu som handlar om framtiden, klimatet och energi, parametrar som åtminstone indirekt får konsekvenser på vårt fritidsintresse, husbilen.

Publicerade en artikel i söndags som åtminstone tangerar frågeställningen och konsekvenser som redan nått oss i form av orättvis beskattning.

Har husbilen någon framtid?

TommyD
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
För något år sedan läste jag en norsk rapport om miljöpåverkan som åstadkoms av turism och där framgick det att husbilsturismen var en av de allra miljösmartaste sätten att tillbringa sin fritid på. Fartygskryssning var visst det som var sämst. Vårt beslutande organ har säkert missat den rapporten när det beslöts om Bonus-Malus.

Förhoppningsvis finns det en framtid för husbilen men kanske på lite annorlunda sätt. När vi började semestra utomlands för drygt 30 år sedan var det inte tätt med svenska husbils/husvagnsturister runt medelhavet jämfört med nutid, så vi får säkert även i fortsättningen se förändringar i hur vi tillbringar vår fritid. Upplevelser i stället för beachhäng tror jag på och husbilslivet är ju en enda stor upplevelse från dag ett.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har också läst den norska utredningen.

HB är oslagbar som semesteralternativ. Jämfört med charterflyg och kryssningar.

Samt perfekt för att kunna se och uppleva vårt fina Sverige och dess otroligt vackra natur.

Kryssningsfartyg verkar det vara riktigt illa med, ifall denna bild stämmer, ryms många husbilar inom de utsläppen.

co2.JPG
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nu får jag faktiskt lite dåligt samvete.
Jag har husbil ståendes och skall faktiskt åka med just det fartyget om 5 veckor. Vi skall dessutom flyga till Miami för att kunna kliva på kolossen. Vi och 5000 pers till..

Jag har tidigare inte sett mig som en miljöbov direkt men man får sig en tankeställare. Känns som att en veckotripp med husbilen är en fis i jämförelse.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Nu får jag faktiskt lite dåligt samvete.
Jag har husbil ståendes och skall faktiskt åka med just det fartyget om 5 veckor. Vi skall dessutom flyga till Miami för att kunna kliva på kolossen. Vi och 5000 pers till..

Jag har tidigare inte sett mig som en miljöbov direkt men man får sig en tankeställare. Känns som att en veckotripp med husbilen är en fis i jämförelse.
Det kompenserar du med husbilen sen.:)
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Så kvasi. Stockholm är ett av de mest attraktiva hamnarna för dessa kryssare och besöks dagligen av flera De kan dock inte erbjudas el docknings så de måste ligga med motorerna på Samtidigt som man förbjuder o lägger skatt på bilar inom vissa miljözoner. Man blir bara trött
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
De senast införda skatterna är ju införda just för att husbilen inte ska ha någon framtid, minskar försäljningen rejält så minskar ju även utsläppen (tros det på vissa håll).
Nu tror jag inte att husbilen dör så lätt men det kommer nog att bli en föskjutning åt äldre bilar och hembyggen på äldre chassin kommer antagligen också att öka.
Husvagnsförsäljningen kommer antagligen öka också och så var den miljövinsten borta.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Kryssningsfartyg verkar det vara riktigt illa med, ifall denna bild stämmer, ryms många husbilar inom de utsläppen.

Visa bilaga 185205

Om man slår ut 250000 liter på 6000 passagerare så blir det ca 1,75 liter per passagerartimma som fartyget framförs. En husbil behöver 8-10 liter per timmas färd med 2 personer innebär det 4-5 liter per timma/person.

När fartyget ligger i hamn så är det bara "mindre motorer" för elförsörjning etc igång, de mesta utsläppen kommer nog från köksfläktarna.

De flesta hamnarna klarar nog inte av att erbjuda så mycket el som ett kryssningsfartyg använder.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om man slår ut 250000 liter på 6000 passagerare så blir det ca 1,75 liter per passagerartimma som fartyget framförs. En husbil behöver 8-10 liter per timmas färd med 2 personer innebär det 4-5 liter per timma/person.

När fartyget ligger i hamn så är det bara "mindre motorer" för elförsörjning etc igång, de mesta utsläppen kommer nog från köksfläktarna.

De flesta hamnarna klarar nog inte av att erbjuda så mycket el som ett kryssningsfartyg använder.

Men man kommer ju en bit längre med husbilen på en timma, om man skall jämföra är väl förbrukning per sträck mera rättvisande?
Och utsläppen är också rejält mycket smutsigare.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Många riksdagsledamöter pratar om att vi skall vara en "kunskapsnation". D.v.s. produktion och enkla jobb skall ske i utlandet.

Ja, och det har också lett till att vi idag har en av Europas högsta arbetslöshet. 2014 proklamerade "styret" att vi 2020 skulle ha Europas lägsta arbetslöshet, idag ser vi resultatet att trots rådande högkonjuktur har arbetslösheten ökat till en av Europas högsta. Det är också så att vi förlorar många högutbildade då de har högre löner och lägre skatter på annat håll.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Äntligen kom det ett svar på trådskaparens rubrik, dvs om husbilen har någon framtid.
Och nåt slags politik innehåller förstås inte inlägget, dvs inlägg 19.
 
Senast ändrad:
Toppen