• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har husbilen någon framtid?

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det skulle vara intressant med lite siffror på om det även sker en förändring av antalet "aktiva" husbilister och om tillväxten på dem också avtar.
Om tillväxten består och det vi ser nu främst beror på att man väljer att behålla sin gamla bil ett tag till eller att köpa en begagnad istället för en ny borde begagnatmarknaden bli riktigt het framöver. Det kan ju dröja ett tag innan det märks då det finns en hel del begagnat ståendes hos handlarna.

Det kan ju faktiskt också bli lite av en ketchupeffekt på längre sikt om begpriserna hålls uppe av en högre förfrågan med konsekvensen att det till slut ändå blir ekonomiskt försvarbart att köpa en ny trots ockerskatten.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Tror tyvärr att husbilar även fortsatt kommer att bli färre. Man pratar redan om att malus måste skärpas och att de tre malusårens skattenivå skall behållas och aldrig sänkas. Redan nu är skatten på en ny 7,5 metersbil bort mot trettio tusen. Samtidigt kommer nya personbilar med hyffsade dragvikter som har positivt malus. Då tror jag att vi kommer att se att folk köper husvagnar som förr.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Det kan bli så att den som funderar på nytt istället köper en treårig bil i Tyskland för samma pengar. Då missar staten både Malus och Moms
 
Toppen