• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har du installerat “pric stop”

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag håller just nu på att isolera den nakna plåten i bakdörrarna. Jag har alltså innerpanelen av. Min 2021 plåtis har inget nyckelhål baktill. Och inuti dörren finns inget som kan påverkas genom att göra ett lite hål i ytterplåten. Det finns alltså ingen nytta med prick stop bak på min bil.

Ur minnet när jag monterade prick stop på förardörren för ett år sedan: På förardörren påverkar nyckeln en mekanisk "dragstång" som i sin tur påverkar låset, och centrallåset. Det är denna stång som tjuvarna kommer åt med ett litet hål i ytterplåten. Men ingen motsvarande stång finns alltså om det inte finns något lås i dörren.
 
Senast ändrad:

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Ställ en stor rostfri skål på utsidan vid dörren och en hundhalsband med kedja eller bara snöre och häng den i spegeln.......tror inte att ni får oväntade besök på nätterna....!!!:):aja::dog::dog::mh2:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har monterat Prickstop. Har även kedjor på framdörrarna.
Har beställt SOLIDfy prickstop idag. Konstaterade att jag också behövde nya demonteringsverktyg. Provade med mina gamla och de bröts direkt. Plast är färskvara! Har sedan tidigare ett 5 m, enkelt spännband utan krokar, som jag lägger i en slinga mellan dörrarna. Jag kan också "tråckla" bandet over signalhornsknappen på ratten. Öppnas då någon av dörrarna, spänns bandet, signalhornsknappen trycks ner och aktiverar signalhornet. Sedan krävs det 1000 kg, eller att dörrhandtagen går av eller att ratten knäcks, för att öppna dörrarna ytterligare. Fast nu blir det både hängslor och livrem!
 

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Jag monterade prickstop för några veckor sedan, mkt trångt. Missa inte inspektionsluckan på dörren för att nå den vänstra muttern. (vanlig fiat ducato, 2013). Tappar man ner nåt är det bara att ta bort hela dörrsidan. 10 mms hylsa med låååångt skaft anbefalls.
 

alzlz

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
29042
Medlemskap
2024
Prickstop (förardörren) och heosafe på framdörrarna, skjutdörr och bakdörrar, Adria twin Supreme 2019, plåtis. När man monterar prickstop plåten så ser man hur enkelt det är att med en smal skruvmejsel komma åt staget för låset till framdörrarna och låsa upp dörrarna. Helt klart ett konstruktionsfel av Fiat. / Leif
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Det finns alltid ett nyckelhål i bakdörren på plåtisarna. Jag är för lat att göra nånting förgäves, dvs jag skulle inte ha installerat nånting utan behov.
Däremot finns det inget lås på dörren höger fram.
Vi har nyckelhål endast på förardörren.
Har Heosafe på utsidan bakdörr och skjutdörr. Heosafe även på insidan förardörr och passagerardörren. Har larm på alla dörrar fönster, dörrar och takluckor.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vi har nyckelhål endast på förardörren.
Har Heosafe på utsidan bakdörr och skjutdörr. Heosafe även på insidan förardörr och passagerardörren. Har larm på alla dörrar fönster, dörrar och takluckor.
Om du låser Heosafe på förar- och passagerardörrarnas insida och sedan lämnar bilen genom skjutdörren blir du utelåst om fjärrkontrollen strejkar när du skall in igen.
Jag bytte bakdörrens handtag till ett med låscylinder för att undvika den risken. Och satte förstås en Prick Stop där också.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
En undran om pick stopp....
Går det att limma en extra plåt på insidan av dörren just där de slår in skruvmejseln...
Precis så fungerar Prick Stop, fast den har förborrade hål som passar bultarna som håller låset på insidan. Det största jobbet att "klä av" dörren på insidan blir detsamma. Du får ett bra Prick Stop för ett par hundringar. Sedan är det nästan nödvändigt med demonteringsverktyg i plast för att inte skada inredningen på insidan av dörren vid demonteringen.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Varför Prick Stop på bakdörren? Där finns ju inte staget som påverkar centrallåset. Och det är det som kan nås av den intryckta skruvmejseln.
Så har jag förstått det. Men jag är ingen tjuv.
Jag monterade ju ett låscylinderförsett handtag där, för att bakdörren skall kunna fungera som nödingång om fjärrkontrollen strejkar och förarhyttens dörrar är spärrade inifrån. En följd av detta är att nu har också bakdörren en kopplingsstång mellan handtaget och låset, som tjuven kan påverka på motsvarande sätt som i förardörren.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag monterade ju ett låscylinderförsett handtag där, för att bakdörren skall kunna fungera som nödingång om fjärrkontrollen strejkar och förarhyttens dörrar är spärrade inifrån. En följd av detta är att nu har också bakdörren en kopplingsstång mellan handtaget och låset, som tjuven kan påverka på motsvarande sätt som i förardörren.
Jag har uppfattat det som att det är en stång som elektriskt påverkar centrallåset som manipuleras. Alltså inte det enskilda låset. Men jag kan ha fel. Och du bör ju veta bättre eftersom du sett hur det ser ut i din bil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En undran om pick stopp....
Går det att limma en extra plåt på insidan av dörren just där de slår in skruvmejseln...
Hej, jag var på en helt annan bil (Ford) som hade någon liknande plåt originalmonterad, och problemet på den var att säkerhetsplåten hade blivit inböjd (utan att det varit borrat inbrott, men kanske ett försök med en sådan där hakgrej som träs ner mellan gummilisten och rutan) så att plåten repade rutan när den drogs upp och ner.
Men det var finessen med just den säkerhetsplåten.
Den satt bara fast i ... ja ena sidan, så om någon borrade ett hål i dörren så satt den innanför och böjde undan sig, snett inåt så man inte kunde få mothåll för att även borra hål i den plåten, och ev. skulle borret gå av för det blev snedbelastat.
Även om man bara skulle slå in en vass mejsel genom dörrplåten så skulle den böja undan sig och troligen vara i vägen.

Kanske inte samma idé på alla säkerhetsplåtar men om den är limmad på insidan av dörren så måst den nog både vara skapligt tjock, hård och svårborrad, eller sitta rätt "snett" monterad.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej, jag var på en helt annan bil (Ford) som hade någon liknande plåt originalmonterad, och problemet på den var att säkerhetsplåten hade blivit inböjd (utan att det varit borrat inbrott, men kanske ett försök med en sådan där hakgrej som träs ner mellan gummilisten och rutan) så att plåten repade rutan när den drogs upp och ner.
Men det var finessen med just den säkerhetsplåten.
Den satt bara fast i ... ja ena sidan, så om någon borrade ett hål i dörren så satt den innanför och böjde undan sig, snett inåt så man inte kunde få mothåll för att även borra hål i den plåten, och ev. skulle borret gå av för det blev snedbelastat.
Även om man bara skulle slå in en vass mejsel genom dörrplåten så skulle den böja undan sig och troligen vara i vägen.

Kanske inte samma idé på alla säkerhetsplåtar men om den är limmad på insidan av dörren så måst den nog både vara skapligt tjock, hård och svårborrad, eller sitta rätt "snett" monterad.

M.v.h. JANKRO.
Bra ide med en lös plåt som rör sig...
Men jag tanke en rostfri plåt på 1mm och limma den.... Inte så lätt att slå in en mejsel igenom 1 mm rostfritt plåt. :rolleyes:;)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har uppfattat det som att det är en stång som elektriskt påverkar centrallåset som manipuleras. Alltså inte det enskilda låset. Men jag kan ha fel. Och du bör ju veta bättre eftersom du sett hur det ser ut i din bil.
Ja den här gången har du fel ;)
Stången överför nyckelrörelsen från handtagets låscylinder till själva låset som sitter strax intill.
Förardörrens lås påverkar sedan när det låses upp passagerardörrens lås elektriskt.
(Utförandet när det gäller ”vidarekopplingen” till andra dörrar kanske varierar mellan olika chassigenerationer)
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Ja den här gången har du fel ;)
Stången överför nyckelrörelsen från handtagets låscylinder till själva låset som sitter strax intill.
Förardörrens lås påverkar sedan när det låses upp passagerardörrens lås elektriskt.
(Utförandet när det gäller ”vidarekopplingen” till andra dörrar kanske varierar mellan olika chassigenerationer)
Jag har haft fel förr. Jag hade fel denna gång. Jag kommer att ha fel ibland i framtiden också. Men det händer att jag har rätt också.
 
Toppen