• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har du installerat “pric stop”

alzlz

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
29042
Medlemskap
2024
Hej, jag har monterat skyddet i dörren på vår plåtis. När man tar bort insidan på dörren ser man mekanismen och hur enkelt det är att utifrån komma åt länksystemet för dörrlåset med en mejsel. Tar någon timme att montera skyddet beroende på hur lätt insidan går att få bort. Märkligt att inte Fiat löst detta på bilar innan leverans.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Nyckellås ska det vara.
Ja det är förardörren med nyckellås som behöver skyddas med Prick Stop eftersom det är där en mekanism sitter bakom dörrplåten som låser upp förardörren och t o m öppnar passagerardörren med centrallåset. De dörrar som inte har nyckellås behöver inte samma skydd. Men det går säkert att på något sätt ta sig in genom dem också
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Om bilen är larmad så tar man bort larmet då man låser upp dörren med fjärrkontroll eller nyckel. Tas larmet bort även om man petar med en mejsel i ett hål vid låsen?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Jag har köpt Prick Stop men har sedan många år även haft extralåsen HeoSafe monterade på förardörrarna till min plåtis. Jag tänker därför att behovet av PrickStop inte är så stort. Eller är jag bara lat, kanske?
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Installerade Prick Stop för ett antal år sen, på förardörran och bakdörran (vi har en plåtis). Dessutom installerade jag tre kedjar som gör att man kan låsa dörrarna inifrån så att dem inte gå att öppna även om nån boven orkar att bryta det vanliga låset på utsidan. På bakdörrarna finns det en regel längst upp på insidan som förhindrar att dem kan öppnas. Sällsynt att vi använder kedjorna, det är bara när vi känner oss lite obehagligt. Men bra att ha.

För att ta bort (och återinstallera....) dörrpanelerna är det dock rådlig att ha köpt en liten förråd av dessa plastik-nitar, eller vad dem nu heter, för en del kommer säkert att spricka under demonteringen. Finns på den stora floden på nätet.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Installerade Prick Stop för ett antal år sen, på förardörran och bakdörran (vi har en plåtis). Dessutom installerade jag tre kedjar som gör att man kan låsa dörrarna inifrån så att dem inte gå att öppna även om nån boven orkar att bryta det vanliga låset på utsidan. På bakdörrarna finns det en regel längst upp på insidan som förhindrar att dem kan öppnas. Sällsynt att vi använder kedjorna, det är bara när vi känner oss lite obehagligt. Men bra att ha.

För att ta bort (och återinstallera....) dörrpanelerna är det dock rådlig att ha köpt en liten förråd av dessa plastik-nitar, eller vad dem nu heter, för en del kommer säkert att spricka under demonteringen. Finns på den stora floden på nätet.
Har du nyckelhål i din bakdörr också? Om inte så behövs väl ingen prick stop där. Eller?
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Det finns alltid ett nyckelhål i bakdörren på plåtisarna. Jag är för lat att göra nånting förgäves, dvs jag skulle inte ha installerat nånting utan behov.
Däremot finns det inget lås på dörren höger fram.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Det finns alltid ett nyckelhål i bakdörren på plåtisarna. Jag är för lat att göra nånting förgäves, dvs jag skulle inte ha installerat nånting utan behov.
Däremot finns det inget lås på dörren höger fram.
Vart är det nyckelhålet placerat? Jag hittar inget på vår plåtis, bara på dörren förarsidan. Vi har en 22:a.
 
Toppen