• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har du installerat “pric stop”

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Installerade Prick Stop för ett antal år sen, på förardörran och bakdörran (vi har en plåtis). Dessutom installerade jag tre kedjar som gör att man kan låsa dörrarna inifrån så att dem inte gå att öppna även om nån boven orkar att bryta det vanliga låset på utsidan. På bakdörrarna finns det en regel längst upp på insidan som förhindrar att dem kan öppnas. Sällsynt att vi använder kedjorna, det är bara när vi känner oss lite obehagligt. Men bra att ha.

För att ta bort (och återinstallera....) dörrpanelerna är det dock rådlig att ha köpt en liten förråd av dessa plastik-nitar, eller vad dem nu heter, för en del kommer säkert att spricka under demonteringen. Finns på den stora floden på nätet.
Har du någon bild på kedjemontaget?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har du någon bild på kedjemontaget?
Det enklaste är ett 5 meters s k ändlöst spännband utan krokar. Dra det mellan framdörrarnas kraftiga handtag. De är rejält bultade. Vill du ha ett billigt larm drar du dessutom spännbandet över ratten, trär det över knappen till signalhornet och spänner precis så hårt att inte signalhornet aktiveras. Lyckas någon få upp dörren en cm så aktiveras signalhornet, samtidigt som spännbandet förhindrar intrång! Detta har jag som komplement till mitt Pric Stop. Sedan har jag förstärkt Pric Stop dekalerna på utsidan av dörren, så de syns även om jag har förarhusisoleringen monterad. Precis vid nyckelhålet, där de slår eller borrar sig in.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
En liten undran bara...

Hur många misslyckade/lyckade inbrottsförsök har ni som låser in er mångfalt varit med om?

Samt var campar man ifall nu allt detta måste till med kedjor, spännband m.m.?
Som fd polis känner jag till många fall. Har dock aldrig varit utsatt själv för inbrott. Men vid ett tillfälle rycktes den olåsta förardörren upp, med Remigardinerna fördragna, på en ställplats i Tyskland och ett ansikte och en hand dök upp. Jag satt där och fick in en rätt bra träff. Tränar fortfarande boxning och har en bra vänsterkrok! Hann dock inte ut, stolen felvänd, armstödet nere, snubblade över bältet, ramlade handlöst i backen och slog mig rejält, så banditen försvann. Men visst är vi satta under bevakning. Vi har ju ofta en del värdeföremål med oss. Särskilt kring förardörren. Sen ska vi absolut inte överdriva. Vi har aldrig varit med om att någon eller vi själva varit utsatta på campingplatser. Tror förbanne mig att campingplatser i Europa är de lugnaste och trevligaste platser vi kan umgås på! Då snackar vi erfarenheter från drygt 500 campingplatser under 35 år!
 
Senast ändrad:

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
För ni som letar säkerhetsprylar utöver prickstopp då finns det ett tyskt företag med en del enkla kluriga lösningar som ej heller är dyra. Finns för Ducato, Jumper, Boxer, sprinter, Crafter och Transit.

Camperprotect.
 
Toppen