Tommy Dynér
FD HBK Medlem

Skatten betald, inget körförbud på den bilen
37 000 fordon riskerar körförbud efter ett it-haveri på Transportstyrelsen. Fakturor för fordonsskatt har inte skickats till berörda ägare och därmed riskerar många att missa inbetalningen, skriver Göteborgs-Posten.
De som berörs av de uteblivna fakturautskicken är fordon som ställts på mellan den 2 september och 13 oktober, samt har eller har haft förhöjd fordonsskatt på grund av större klimatavtryck. Det handlar bland annat om husbilar som har eller haft malusskatt, samt helt nya bilar med malusskatt.
Vi själva var bland de drabbade. Ställde på bilen den 4 oktober, den 12 oktober satte vi oss i bilen och körde mot Spanien. Eftersom det då ännu inte kommit någon faktura från Transportstyrelsen loggade jag in på deras hemsida och kollade Fordonets skulder, kopierade OCR-numret och betalade in skatten. Då kände jag inte till Transportstyrelsens problem, men eftersom vi skulle på långresa med bilen tänkte jag på skatten, men förstår att det är lätt att det faller mellan stolarna, man glömmer och bilen har körförbud utan att man är medveten om detta,
Tommy