• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Handbroms vajern

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej..
Min husbil har ett Alko chassi och dubbel bakaxel,
Tyvärr måste jag nog byta handbroms vajern på alla fyra bakhjulen ..
Har kollat lite på autodoc men blir osäker på om de passar...
Kanske någon vänlig medlem här vet lite mer.
Fiat ducato 2005 tdj2,8 och chassi 244 (tror jag det är)
 
Lösning
Jag har funderat över varför har dessa vajrar ingen smörjnippel... Kan det bero på att man är rädd för att fettet skall komma i bromsarna.?
Hejsan, ja det är nog mest för att det inte skall komma ut (om du nu tänker på fettnippel) fett inne i handbromstrumman. Man har ju ingen aning om hur mycket man kan pumpa innan det spritsas ut fett mellan vajern och höljet inne i trumman . Om det dessutom är smörjt innan så måste ju det gamla fettet ut ur vajern vartefter det nya fettet pumpas in, så det är inte praktiskt möjligt och skulle nog medföra rätt hala bromsytor och ställa till med problem tidigare än rosten gör, som dock dröjer kanske bortåt tjugo år eller så. Det behövs inte mycket fett och inte olja heller innan det börjar att...

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej..
Min husbil har ett Alko chassi och dubbel bakaxel,
Tyvärr måste jag nog byta handbroms vajern på alla fyra bakhjulen ..
Har kollat lite på autodoc men blir osäker på om de passar...
Kanske någon vänlig medlem här vet lite mer.
Fiat ducato 2005 tdj2,8 och chassi 244 (tror jag det är)

Du har väl tandemaxel bak, då är det special.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det här är inte riktigt vad du behöver men... Det är en grossistfirma som bara vill ha firmor som kunder, men kolla den här sidan om ALKO husbilschassi, och skrolla ner på sidan så finns det ett telefonnummer (013-Linköping) och de borde väl kunna tala om var man som vanlig privatperson kan köpa/beställa deras varor i alla fall.


Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hejsan, det här är inte riktigt vad du behöver men... Det är en grossistfirma som bara vill ha firmor som kunder, men kolla den här sidan om ALKO husbilschassi, och skrolla ner på sidan så finns det ett telefonnummer (013-Linköping) och de borde väl kunna tala om var man som vanlig privatperson kan köpa/beställa deras varor i alla fall.


Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Tack JANKRO..

Konstigt att det skall vara så svårt att hitta dessa vajrar...
Jag vet inte hur många firmor jag har kontaktat.... Men än har igen kommit tillbaks, som de lovade.... Inte ens Bengt i Örkelljunga :swoon:

Så nu ringde jag firman som du tipsade om.... Efter lunch skulle de höra av dig...
Men några garantier finns ju inte... :(

JJag hittar många bromsvajer på nätet... Men inte en ända i närheten av de jag behöver.... För dessa har 300mm hylsa om man mäter mellan klämkopplingarna.

Än har jag tid då jag har tid fram till den 04-08 innan körförbud... Men då skall jobbet också vara gjort....

NNågon som vet om man måste ta av hjultrumman?... En kompis sa att där kanske finns ett "hål" bakom bromscylindern där man kan komma åt kablen.... Någon som vet.?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Någon som vet om man måste ta av hjultrumman?... En kompis sa att där kanske finns ett "hål" bakom bromscylindern där man kan komma åt kablen.... Någon som vet.?
---------------------------------------------------------------------
Frågan är väl snarare (tycker jag) om vajrar m.m. har gett upp av slitage och rost så borde man kanske plocka sönder och kanske ev. byta mer grejer när man ändå håller på, eller i alla fall smörja m.m. Om inte allt rör sig så mycket som det skall och "backar tillbaka", så kan det vara ett elände att få bromsarna bra med enbart nya vajrar.
Ja, jag vet att det är mer jobb än man kanske önskar skall ramla över en. Men om saker har kärvat och legat på så har det ju också blivit slitet.
Det är ju ännu tråkigare om besiktningen inte går bra med enbart nya vajrar. Men går den ok. så känns det säkert också jä..... träligt om det är dags att gräva i bromsarna nästa år igen.
Eller om de börjar bråka "in the middle of nowhere" igen :msn_wall:.

Tycker jag. M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej JANKRO...

Jo även förra året fick jag en två på handbromsen... Mekonomen justerade då bromsarna, och nästan inget spel i handbromsen när man drog i den...
Tyvärr har en vajerhylsa gått av och de andra sitter fast med klämskador (se tidigare länk)
Jag fick just nu ett pris av Bengt i Örkelljunga...
2 200:- st.... Och jag behöver 2 st.. :swoon:

Firman i lindköping skulle höra av sig efter lunch... Hoppas de kan fixa dessa billigare...
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
För 3 år sedan gav jag totalt 1984 kr inkl. moms och frakt för två bromsvajrar från transport trading Linköping.
Dessa var numrerade för att passa mitt alkochassie med enkelaxel.
De sitter mellan hjulet och oket undertill.

Problemet var att insidan på höger bakhjul i vissa lägen gått emot och slitit hål på vajerhöljet.
Jag lyckades smörja upp det och täta höljet, men samma problem efter ett år.

Det skall finnas ett nummer på höljet på bromsvajrarna.
Ett för höger och ett för vänster. Men jag hittade inte nummerna.
Det finns en nummerplåt på chassit också med ett antal nummer.
Det var där man fick fram rätt vajrar av alko i Gbg.

DSC_0837_copy_1612x691~2.jpg
1587 + moms, 1984 kr.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
---------------------------------------------------------------------
Frågan är väl snarare (tycker jag) om vajrar m.m. har gett upp av slitage och rost så borde man kanske plocka sönder och kanske ev. byta mer grejer när man ändå håller på, eller i alla fall smörja m.m. Om inte allt rör sig så mycket som det skall och "backar tillbaka", så kan det vara ett elände att få bromsarna bra med enbart nya vajrar.
Ja, jag vet att det är mer jobb än man kanske önskar skall ramla över en. Men om saker har kärvat och legat på så har det ju också blivit slitet.
Det är ju ännu tråkigare om besiktningen inte går bra med enbart nya vajrar. Men går den ok. så känns det säkert också jä..... träligt om det är dags att gräva i bromsarna nästa år igen.
Eller om de börjar bråka "in the middle of nowhere" igen :msn_wall:.

Tycker jag. M. mycket v. h. JANKRO.
Ja.... Kan hålla med, men ibland får man ju chansa... Annars blir livet för tråkigt :twitcy:
Sen får man ju hoppas att montören rensar bort rost mm. Om bromsarna då skulle kärva..

Jag har fått tid tii nästa fredag så jag får hoppas jag fått grejerna till dess....
Vi kom också överens om att byta skiv backarna nu när de ändå skall av..

Sen tycker jag att parkeringbromsen som den ser ut idag är en gammal modig uppfinning.....
Det skulle istället varit något (typ en kolv mekanisk/elektrisk) som ökar trycket i bilens huvud broms ventil, så låses ju alla hjul.. Och då hade man sen kunnat skrota allt som idag har med handbromsen att göra... :yes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu fick jag ett svar från transport trading i Lidköping... Synd bara att de inte skrev priset...
Kanske någon här med firma vill vara så vänlig och kontakta T T i Lidköping för att få ett pris...

Nu har jag fåt fram vilka vajrar det ska vara, är 2 st dubbelwire, totallängd 3449 hölje2x0610 våt artikelnummer 12721/‪1292692‬, tyvärr så säljer vi inte till privatpersoner, men kan tas via mekonomen, så kan de ta hem dessa, säg bara artikelnumret.


Vxl: ‪+46 (0)13-36 78 00‬
Tel: ‪+46 (0)13-36 78 03‬

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tog en chans och ringde till transport trading för att se om de lämnade ut priset....
Och till min förvåning så gjorde de det...
Hos TT kostar kablen 1739:- + moms
Så nu vet ni detta...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har funderat över varför har dessa vajrar ingen smörjnippel... Kan det bero på att man är rädd för att fettet skall komma i bromsarna.?

Det visade sig att även den främre bromsvajer måste bytas... pga rost... Den hade ju kunnat ha en smörjnippel..
Att nu byta vajerna blir en dyr historia.... 2 bakre dubbla vajer + den främre, 4 bromsbackar, 8 bromsklossar samt monteringsdetajerna ca 15 000:-.. Sen tillkommer ju jobbkostnaden...:eek:
 
Toppen