• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höst i Bohuslän

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höst i Bohuslän

Höstbilder från Skalhamn









Den lilla hamnen byggdes med statsstöd mitt under depressionen 1930-33 och gav arbetslösa stenhuggare en sysselsättning.
När den stod färdig blev detta en av norra Bohusläns minsta fiskehamnar där vadlagen Katterna och Piraterna började yrkesfiske med snörpvad i slutet 1930-talet.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höst i Bohuslän





Från Islandsbergs huvud kan man i söder se fiskeläget Gullholmen ungefär 1,5 km bort.
I norr syns Gåsö på ca 4 kilometers håll och i väster mot norr finns ön Bonden längst ut.
Farleden utanför Islandsberg är, tillsammans med Tjurpannan norr om Grebbestad, nog det vresigaste Bohuslän har att erbjuda.

Fyrhuset har en viss anknytning till Evert Taube då hans släkting Bohman under en period var fyrmästare.
Dessutom köpte Evert Taubes svåger, Thorsten Parrow, fyrplatsen 1945.

I kulingen som rådde denna dag var det svårt att stå upprätt för att fotografera fyrhuset.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höst i Bohuslän

Bilden tagen från Härnäset med Bohus Malmön i förgrunden och Smögens vattentorn drygt en mil bort.

aPA273174.JPG
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höst i Bohuslän

Lyrön 9 november



Wikipedia:
Lyr, eller Lyrön är en ö i Tegneby församling utanför Orust i Bohuslän.
Ön har en yta på 457 hektar och hade 160 åretruntboende 2006.
Bilfärjeförbindelse finns norrut med Lyresten på Orust sedan 1952.
Lyrön har varit bebodd så långt tillbaka som bronsåldern, från vilken tid det finns hövdingagravar och gravrösen.

På västra sidan av ön, i nuvarande Brevik, fanns under 1600-talet fiskeläget Lyreleje.
Det övergavs senare, och numera återstår inget av den bebyggelsen.
Under 1800- och 1900-talet var den huvudsakliga näringen jordbruk, med fiske och båtbyggeri som bisysslor.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Höst i Bohuslän

Brilljanta bilder Knarrevik!

Du har gjort oss verkligen sugna på en vårtur i vackra Bohuslän.

//Bosse o Kerstin
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Höst i Bohuslän

Fantastiska bilder. Som gammal seglare med många turer längs bohuskusten angrips jag ständigt av nostalgi när jag ser Dina bilder.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Höst i Bohuslän

Den sista bilden från Lyrön gick rätt in i hjärtat på mig. Där har jag gått in och ut i alla väder sedan mer än ett halvsekel tillbaka! Tack Knarrevik!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höst i Bohuslän


Grönemad, Grebbestad
Grönemad är ett gammalt fiskeläge och stenhuggarsamhälle.
De stora sillfiskeperioderna tycks inte ha inneburit något uppsving i Grönemad, utom möjligen den sista, i slutet på 1800-talet och de första åren på 1900-talet, då ett sillsalteri och en guanofabrik anlades i Krossekärr.
Den verksamheten blev dock kortvarig – sillen tog snart slut.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höst i Bohuslän



Grand Hotel (tidigare Stadshotellet) i Lysekil som under kriget härbärgerade engelska sjöman från Hull som var här för att hämta kullager från SKF i specialutrustade båtar.

I det då närbelägna Lidells konditori skrev Lasse Dahlqvist låten "Cream Cake Charlie" vars text handlar om dessa engelsmän.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höst i Bohuslän



Gamlestan är det ursprungliga Lysekil med trånga gränder och kullerstensgator.
Typiskt för husen i Gamlestan är hur de alla har gavlarna mot hamnen.

För drygt 200 år sedan växte nuvarade Gamlestan fram.
Vid den skyddade hamnen i norr bosatte sig fiskare och sjömän.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Höst i Bohuslän

Till Knarrevik och ni andra som är duktiga med kameran, tänk om ni skulle åka till fjällvärlden med kameran vilka bilder det skulle bli. Storslagen natur med fina höstfärger.
Tommy R
 
Toppen