• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höst i Bohuslän

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Höst i Bohuslän

För att göra panoramabilder så kan du använda ett enkelt gratisprogram från Microsoft, ICE. Du släpper helt enkelt ner bildfilerna från Utforskaren direkt ner i programmets bildvisningsyta, väljer vilken upplösning du vill ha på färdig bild och om det är ett panorama i en rad eller flera rader. Efter en stund poppar ett panorama upp som är bra hopfogat. Funkar dock inte med RAW-filer, bara jpg och tiff.

Du hittar det här: Microsoft Research Image Composite Editor (ICE)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höst i Bohuslän

För att göra panoramabilder så kan du använda ett enkelt gratisprogram från Microsoft, ICE.

Jag har försökt med detta men tyvärr blev inte resultatet så bra. Jag använder ett gammalt program från nittiotalet "Paint Shop Photo Album" men det finns säkert de som är bättre.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höst i Bohuslän



Släggö med kallbadhuset i Lysekil.

En av västkustens populäraste dykplatser som ligger vid södra hamnen i Lysekil.
Här finns bra parkeringar, toaletter, i- och urgångsstege, 150m till närmaste dykcenter (Oxygene Lysekil).
Då dykplatsen ligger så centralt som den gör så finns det gott om restauranger och affärer i närheten.

Föreningen AILI har byggt ett hus med räddningsutrustning att användas vid dykolyckor på platsen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Höst i Bohuslän

Just det motivet med ekjullen i Nösund fick jag syn på häromdan, fast det var på kvällen och från andra hållet. Jag har många glada minnen från Panget i Nösund under det glada 60-talet innan stället moderniserades och t.o.m. mondäniserades!

Det hände t.o.m. att vi åt mat där också någon enstaka gång. Magnifik ångbåtsbiff! Härliga tider! Inga bilar på den tiden, inte! Kom man bara ner i båden, så kom man hem också!

KN Nösund.jpg
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höst i Bohuslän

Hade båden stödsegel?

Jag var också där någon gång på 60-talet. Hette inte krögaren Peters i efternamn?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Höst i Bohuslän

På den tiden behövde vi inga stödsegel, Knarrevik! Peters ägde krogen några år men hade "lite otur" men det är en helt annan historia.

Husbilsförbudsskylten nere vid bryggan finns kvar fortfarande.

Nösundförbud.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höst i Bohuslän

Jo, jag minns "oturen" med sonen.

Förbudsskylten gäller väl bara husbil med alkov?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höst i Bohuslän







Draget på Bohus-Malmön
Bohus-Malmön har haft fiskarbefolkning åtminstone sedan 1500-talet. 1844 startades här Sveriges första granitstenhuggeri,
som kom att prägla samhället för lång tid framöver. Företaget som startade stenindustrin på Malmön,
blev så småningom Nordens största inom sin bransch, Kullgrens Enka.
På 1930-talet gick stenhuggerinäringen kraftigt tillbaka, så även på Malmön, men den fortsatte ändå i minskad omfattning
och upphörde inte helt förrän 1977.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Höst i Bohuslän

Hej Anders! Många fina bilder som du lägger ut.Jag har jobbat för Kullgrens enka,som idag heter ECK Granit(Eva Caroline Kullgren)och har säte i New York.Dom har nästan enbart jobb i arabvärlden och Asien.
Anders.B:)
 
Toppen