Kesv
HBK Medlem
Mb Sprinter 3190 kg totalvikt vid dess inregistrering i Sverige - vill besikta upp till 3500 kg.
Är det möjligt och vad behövs då?
Någon firma som gör sådant?
Är det möjligt och vad behövs då?
Någon firma som gör sådant?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Husbilen blir inte säkrare, men körkortskravet ökar till C1 - och i teorin ger en bättre förare som bevisat sig kunna hantera tyngre fordon på ett säkert sätt (här får vi tänka bort "Farfars"-regeln då den kanske till och med försämrar ).Jag undrar om en bil blir trafiksäkrare om men reggar om den till en högre totalvikt då det ofta bara är en pappersprodukt.
Så är det. Grunden för uppvägning är ett intyg från tillverkaren. Har för mig att det heter CoC intyg. Utan intyg går det ej att väga upp.. det är en aktoriserad försäljare som beställer det åt dig från fabriken.Vi har en Rapido med totalvikt på 5T
Har försökt att väga upp den ett par hundra kilo.
Men fått nej vid alla instanser.
Det är tydligen endast Rapido fabriken som kan utföra intyg för ökad totalvikt.
Så om någon har ett gångbart tips på hur man kan öka totalvikten info på myndigheter etc etc mm tar jag gärna emot den info.
Det var totalvikten i mitt fall.När du blev vägd kollade dom axeltryck eller bara totalvikten ?
HejNär vi köpte vår Fiat Bürstner 2013 (lättviktschassie) kunde vi välja mellan 3,5 ton eller 3,85 ton. Vi valde lättviktaren och det har vi aldrig ångrat. vår lastvikt enl regbeviset är 530 kg, vi väger oss ofta på vår väg mot Kroatien och har aldrig vägt över 3300 kg när vi är lastade för 5-6 veckors semester och dessutom är det ju skönt att slippa alla dessa transpondrar som det skrivs och frågas så mycket om i husbilsgrupperna. Det verkar som det bötfälls flera pga brister med transpondrarna än böter för övervikt. Har aldrig blivit vägd i Sverige men ett par ggr vid gränsen Österrike/Tyskland och haft goda marginaler. Det viktiga är att man i förväg tänker efter hur mycket man vill ha med sig och därefter bestämmer vilken lastvikt som krävs. Dessutom är det ju skönt att veta att man alltid får plats på de ofta små pitcherna nere runt medelhavet.
HejJag undrar om en bil blir trafiksäkrare om men reggar om den till en högre totalvikt då det ofta bara är en pappersprodukt.