• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Höja Totalvikten

Kesv

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
36246
Medlemskap
2024
Mb Sprinter 3190 kg totalvikt vid dess inregistrering i Sverige - vill besikta upp till 3500 kg.
Är det möjligt och vad behövs då?
Någon firma som gör sådant?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi var fyra husbilar som åkte tillsammans till Tyskland för att handla lite dricka.
I Jönköping blev tre av bilarna vägda (vi körde inte i karavan).
En av bilarna åkte på överlast och fick inte fortsätta färden (3,5t bil).
Jag hade 200kg kvar av min lastvikt och polisen var hyggliga att väga min bil när vi lastat hans överlast i min bil.
Då vägde jag 70kg för mycket men det släppte de iväg (3,85t hb).
Detta var året innan pandemin...
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag undrar om en bil blir trafiksäkrare om men reggar om den till en högre totalvikt då det ofta bara är en pappersprodukt.
Husbilen blir inte säkrare, men körkortskravet ökar till C1 - och i teorin ger en bättre förare som bevisat sig kunna hantera tyngre fordon på ett säkert sätt (här får vi tänka bort "Farfars"-regeln då den kanske till och med försämrar :) ).
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Vi har en Rapido med totalvikt på 5T
Har försökt att väga upp den ett par hundra kilo.
Men fått nej vid alla instanser.
Det är tydligen endast Rapido fabriken som kan utföra intyg för ökad totalvikt.
Så om någon har ett gångbart tips på hur man kan öka totalvikten info på myndigheter etc etc mm tar jag gärna emot den info.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi har en Rapido med totalvikt på 5T
Har försökt att väga upp den ett par hundra kilo.
Men fått nej vid alla instanser.
Det är tydligen endast Rapido fabriken som kan utföra intyg för ökad totalvikt.
Så om någon har ett gångbart tips på hur man kan öka totalvikten info på myndigheter etc etc mm tar jag gärna emot den info.
Så är det. Grunden för uppvägning är ett intyg från tillverkaren. Har för mig att det heter CoC intyg. Utan intyg går det ej att väga upp.. det är en aktoriserad försäljare som beställer det åt dig från fabriken.

Går ej att själv beställa av fabriken.

Kolla typskylten med axelvikter och totalvikter, plåtskylt i motorrummet.

Du kanske redan har maxvikt. Ibland krävs det att fjädring förstärks med luftfjädring eller annat. Ibland krävs ingen åtgärd.

Jag vägde upp min HB 500 kg. Fick köpa intyg från LMC. Kostade 2500 kr. ( olika tillverkare. Olika priser. Mellan 500- 15000 kr)

Med intyget och en ny typskylt som följde med gjorde jag en registreringsbesiktning sen var det klart.

Från 4 t till 4.5 t. Tog 5 minuter. Chassi nr kollades. En ny typskylt klistrades sen klart. Nu 1230 kg att lasta..
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det gäller även att ha koll på vilken axel som har utrymme för viktökning.

t.ex så kanske man önskar ha några hundra kilo extra lastvikt på framaxeln för man ligger nära gränsen där, man genomför då en uppvägning, för sedan upptäcka att det mesta av uppvägningen hamnade på bakaxeln, där man redan hade lastutrymme, så det gäller att ha koll på sina axelvikter.
 
F

F.d. 73249

Guest
kolla med dekra, dom skrev ut intyg till mej på en van, då det inte var möjligt at få
några intyg från GM.
fast detta var en del år sen
men kanske värt kolla
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
När vi köpte vår Fiat Bürstner 2013 (lättviktschassie) kunde vi välja mellan 3,5 ton eller 3,85 ton. Vi valde lättviktaren och det har vi aldrig ångrat. vår lastvikt enl regbeviset är 530 kg, vi väger oss ofta på vår väg mot Kroatien och har aldrig vägt över 3300 kg när vi är lastade för 5-6 veckors semester och dessutom är det ju skönt att slippa alla dessa transpondrar som det skrivs och frågas så mycket om i husbilsgrupperna. Det verkar som det bötfälls flera pga brister med transpondrarna än böter för övervikt. Har aldrig blivit vägd i Sverige men ett par ggr vid gränsen Österrike/Tyskland och haft goda marginaler. Det viktiga är att man i förväg tänker efter hur mycket man vill ha med sig och därefter bestämmer vilken lastvikt som krävs. Dessutom är det ju skönt att veta att man alltid får plats på de ofta små pitcherna nere runt medelhavet.
Hej
På en 3,5 tons husbil kan det skilja mycket på vad bilen väger i grundutförande, med en lättare HB i grundutförande klarar man sig antagligen bra med 3,5 ton men det finns 3,5 tons HB som väger 3,3 ton i grundutförande och dessa kör normalt med konstant överlast vilket får konsekvenser vid vägning.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag försökte väga upp min förra hb från 3,5 till 3,9t (max axelbelastning).
Men enligt besiktningens tekniska konsult var det helt omöjligt utan CoC intyg.
Det har tydligen med ombyggnationen till hb att göra då tillverkaren av bodelen övertar "garantier" från chassitillverkaren.
 
Toppen