• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Höja Totalvikten

Kesv

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
36246
Medlemskap
2024
Mb Sprinter 3190 kg totalvikt vid dess inregistrering i Sverige - vill besikta upp till 3500 kg.
Är det möjligt och vad behövs då?
Någon firma som gör sådant?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.256
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Mb Sprinter 3190 kg totalvikt vid dess inregistrering i Sverige - vill besikta upp till 3500 kg.
Är det möjligt och vad behövs då?
Någon firma som gör sådant?
Att axlarna klarar den högre vikten och CoC intyg, sedan en registreringsbesiktning. Vad jag har förstått så ska det gå att gradera upp fjädringen till tex Goldschmitt. Någon påstår att det behövs 16" hjul men det viktiga bör väl vara att däcken klarar belastningen.

Detta är en intressant fråga då vi funderar på att byta bil.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta med 16" hjul skulle kunna vara ett sätt att ange att det skall vara större bromsar än på 3,5tons chaasit. 15" -> 16".
Att ange bromsarnas storlek med tumdimensionen på minsta fälg som passar är inte ovanligt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tvivlar på att Sprinter funnits med 15" hjul.
Generellt annars med Sprinter är att MB sällan ger "dispans" för uppvägning, nu vet vi inte vilken storlek det är på det aktuella chassit, så frågan är snudd på omöjlig att besvara, VIN-kod kan hjälpa till att finna ett svar.

Annars brukar den svenska generalagenten på husbilsmärket snabbt kunna ge svar på dessa frågor.
Jag har försökt väga upp en Frankia på Sprinter men på den var det omöjligt, så man måste kolla varje fordon individuellt.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Lite udda totalvikt 3190kg. Det är inte så att det är ett 3 tons chassie som redan är uppvägt max?

Denna firma kan det här med uppvägning och du kan testa att maila dem med VIN nr och fråga:
Tror Hymercenter är agent för dessa i Sverige.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Mb Sprinter 3190 kg totalvikt vid dess inregistrering i Sverige - vill besikta upp till 3500 kg.
Är det möjligt och vad behövs då?
Någon firma som gör sådant?
Kan vara krångligt om du har ett chassi som någon byggt en bodel i eller så på. Åtminstone fick jag ett blank "Njet" på min fråga att väga upp en 3,5t FIAT chassi av Rapido. Då FIAT Light Chassi inte är byggda för att uppgraderas, då gäller bara Havey chassi.
Fast du kanske har bättre lycka med ett MB Chassi.
 

Krillekrut

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
32060
Medlemskap
2026
Tvivlar på att Sprinter funnits med 15" hjul.
Generellt annars med Sprinter är att MB sällan ger "dispans" för uppvägning, nu vet vi inte vilken storlek det är på det aktuella chassit, så frågan är snudd på omöjlig att besvara, VIN-kod kan hjälpa till att finna ett svar.

Annars brukar den svenska generalagenten på husbilsmärket snabbt kunna ge svar på dessa frågor.
Jag har försökt väga upp en Frankia på Sprinter men på den var det omöjligt, så man måste kolla varje fordon individuellt.
Jag har en husbil byggd på sprinter med 15 tums hjul och 3800 kg totalvikt. Så det finns.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Glad att vi valde en 4,4t bil, då vi läst så mycket om övervikt.
Hej! Gläds med dig och ditt val, men du säger att du läst mycket om övervikt, men hur många är det egentligen som åkt dit för övervikt. Känner du själv någon som drabbats av att åka dit för övervikt? Själv har jag rest aktivt med husbil i över 30 år runt om i Europa, men aldrig blivit vägd. Vare sig här i Sverige eller i något annat land. Har en känsla av att det enbart är vi husbilsresenärer själva som aktualiserar detta eventuella problem för polis och andra myndigheter.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hej! Gläds med dig och ditt val, men du säger att du läst mycket om övervikt, men hur många är det egentligen som åkt dit för övervikt. Känner du själv någon som drabbats av att åka dit för övervikt? Själv har jag rest aktivt med husbil i över 30 år runt om i Europa, men aldrig blivit vägd. Vare sig här i Sverige eller i något annat land. Har en känsla av att det enbart är vi husbilsresenärer själva som aktualiserar detta eventuella problem för polis och andra myndigheter.
Välkommen till Västmanland, där har du möjligheten att bli vägd av Trafikgruppen, dom delar gladeligen ut böter.. i fall att ;-)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hej! Gläds med dig och ditt val, men du säger att du läst mycket om övervikt, men hur många är det egentligen som åkt dit för övervikt. Känner du själv någon som drabbats av att åka dit för övervikt? Själv har jag rest aktivt med husbil i över 30 år runt om i Europa, men aldrig blivit vägd. Vare sig här i Sverige eller i något annat land. Har en känsla av att det enbart är vi husbilsresenärer själva som aktualiserar detta eventuella problem för polis och andra myndigheter.
Hej
Risken är kanske inte överhängande men längs E-6 i Halland förekommer vägningar av husbilar och vid varje tillfälle står det ett antal husbilar kvar som inte får fortsätta färden på grund av övervikt, vid dessa kontroller stoppas endast husbilar och det är bara vikten som kontrolleras (om inget iögonfallande upptäcks samtidigt).
Jag har själv blivit stoppad men vår bil är uppvägd så det var inga problem, hade den inte varit det så hade det varit övervikt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.851
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej! Gläds med dig och ditt val, men du säger att du läst mycket om övervikt, men hur många är det egentligen som åkt dit för övervikt. Känner du själv någon som drabbats av att åka dit för övervikt? Själv har jag rest aktivt med husbil i över 30 år runt om i Europa, men aldrig blivit vägd. Vare sig här i Sverige eller i något annat land. Har en känsla av att det enbart är vi husbilsresenärer själva som aktualiserar detta eventuella problem för polis och andra myndigheter.
Jag har blivit vägd i Sverige och i Tyskland. Jag klarade mig med nöd och näppe. Jag har vänner som betalat dyra böter för överlast. Nu har iofs reglerna blivit mer rättvisa, med tanke på att överlast räknas på totalvikten och inte på lastvikten. Men jag anser att du har ett tråkigt inlägg med en tråkig attityd. Här pratar vi trafiksäkerhet. Det är väl något du också vill skriva under på!
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Jag har blivit vägd i Sverige och i Tyskland. Jag klarade mig med nöd och näppe. Jag har vänner som betalat dyra böter för överlast. Nu har iofs reglerna blivit mer rättvisa, med tanke på att överlast räknas på totalvikten och inte på lastvikten. Men jag anser att du har ett tråkigt inlägg med en tråkig attityd. Här pratar vi trafiksäkerhet. Det är väl något du också vill skriva under på!
Dålig attityd? Det var i alla fall inte min avsikt med mitt inlägg. Som jag ser det är det bara ett privat konstaterande utifrån ett långt och aktivt husbilsresande. Vad gäller det senare, trafiksäkerheten, så håller jag helt med dig, samtidigt som jag tycker det är helt uppenbart att de som satt denna fråga i ett polisiärt fokuserat läge är i första hand vi husbilsägare själva som i tid och otid debatterat denna fråga.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns 90 åriga rökare, det betyder inte att det är konsekvensfritt att röka.
Samma med att ha blivit vägd eller inte.

Risken, speciellt utomlands, är höga böter och att inte få köra vidare.
Bärgare eller lasta av innan fortsatt färd.

Detta är samma fenomen som med trimmade motorer, få träder fram och skyltar med sin klantighet och säger:
"jag var så klantig att jag drog på mig böter och fick lasta ur halva semesterpackningen och lämna gubben i poliskontrollen"

Som alltid, risktagning är individuellt.
För att kunna bedömma risk måste man känna till den.
Där är det svårt för nya i hobbyn om ingen berättar.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
När vi köpte vår Fiat Bürstner 2013 (lättviktschassie) kunde vi välja mellan 3,5 ton eller 3,85 ton. Vi valde lättviktaren och det har vi aldrig ångrat. vår lastvikt enl regbeviset är 530 kg, vi väger oss ofta på vår väg mot Kroatien och har aldrig vägt över 3300 kg när vi är lastade för 5-6 veckors semester och dessutom är det ju skönt att slippa alla dessa transpondrar som det skrivs och frågas så mycket om i husbilsgrupperna. Det verkar som det bötfälls flera pga brister med transpondrarna än böter för övervikt. Har aldrig blivit vägd i Sverige men ett par ggr vid gränsen Österrike/Tyskland och haft goda marginaler. Det viktiga är att man i förväg tänker efter hur mycket man vill ha med sig och därefter bestämmer vilken lastvikt som krävs. Dessutom är det ju skönt att veta att man alltid får plats på de ofta små pitcherna nere runt medelhavet.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Hej
Risken är kanske inte överhängande men längs E-6 i Halland förekommer vägningar av husbilar och vid varje tillfälle står det ett antal husbilar kvar som inte får fortsätta färden på grund av övervikt, vid dessa kontroller stoppas endast husbilar och det är bara vikten som kontrolleras (om inget iögonfallande upptäcks samtidigt).
Jag har själv blivit stoppad men vår bil är uppvägd så det var inga problem, hade den inte varit det så hade det varit övervikt.
När du blev vägd kollade dom axeltryck eller bara totalvikten ?
 
Toppen