• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högtalare i bodelen

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Högtalare i bodelen

Mitt svar var till Lasse G som kritiserade mig att jag skrev till Ulven att inte bry sig om det tekniska för att inte komplicera det.
Jag menade med detta att Ulven inte skulle bry sig om 4 eller 8 Ohm eller annat teknisk förbryll.
Därför rekomenderade jag Ulven att köpa en faderkontroll sådan som satt i dom tyska bilarna som original i mittconsolen BMW,Merceders, Porce, Rover mins inte vilka fler. Fader Control Switch | eBay
Jag rekomenderade Ulven att ta kontakt med en lokal radiohandlare som säkert har en sådan här faderkontroll med en inkopplingsanvisning. Kostnad några €. Och då skulle han slippa att byta högtalare eller tänka på impendansen eller annat tekniskt. Dessutom så går det att reglera volumen på alla högtalarna. Jag kommer nu inte att svara mer på denna tråd då jag anser att det har spårat ut totalt för en enkel fråga och har blivit komplicerat för trådskrivaren.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Högtalare i bodelen

Jag bara hävdar att det kan bli dyrt att strunta i att koppla rätt högtalare till rätt förstärkare på rätt sätt.
Inte illa ment.

Glad påsk! :)
 
F

F.d. 29865

Guest
Sv: Högtalare i bodelen

Morsning Per.

Ursäkta en dj.... dum fråga. Är du säker på att du inte har redan fördragna kablar i skåpen i bodelen. Så var det på min 09-a, trots 4 högtalare i den främre delen. Som sagt kanske en dum fråga.
Mvh, Hans

:mcride:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Väcker denna tråd då det är Ohm-snack i den.

Jag ska byta ut högtalare i hb, sitter idag på främre utgångar 2x2 högtalare,
och på bakre utgången 1x2. vet ej hur de är kopplade idag.

Kan jag på de främre högtalarutgångarna blanda Ohm-talet på högtalare?
t.ex. 2x4 Ohm + 2x8 Ohm?

och i så fall, hur ska de då kopplas?

:)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Hej Peter

Parallellkoppla (blanda, vilket går bra) lär du lär du troligen få något högre volym ut ur 4ohm'arna.
Men inte helt säkert, för detta beror även på hur lättdrivna (dB/W) elementen är!
Det blir inte typ 6 Ohm när man kopplar samman 4 + 8Ohm, utan oftast något lägre.

Det går ju även att lägga dem i serie, men moderna bilstereo trivs bäst runt 4Ohm, alt. något lägre, men inte för lååågt... Då kan det bli "Hett"

Du kan mäta det totala Ohmtalet på högt. innan du demonterar, (vid stereon inkl. kablage) ev. är de som är kopplade 2x2 på 8Ohm/st. vilket då ger ~4Ohm.

Tjohopp!

Väcker denna tråd då det är Ohm-snack i den.

Jag ska byta ut högtalare i hb, sitter idag på främre utgångar 2x2 högtalare,
och på bakre utgången 1x2. vet ej hur de är kopplade idag.

Kan jag på de främre högtalarutgångarna blanda Ohm-talet på högtalare?
t.ex. 2x4 Ohm + 2x8 Ohm?

och i så fall, hur ska de då kopplas?

:)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Hej Peter

Parallellkoppla (blanda, vilket går bra) lär du lär du troligen få något högre volym ut ur 4ohm'arna.
Men inte helt säkert, för detta beror även på hur lättdrivna (dB/W) elementen är!
Det blir inte typ 6 Ohm när man kopplar samman 4 + 8Ohm, utan oftast något lägre.

Det går ju även att lägga dem i serie, men moderna bilstereo trivs bäst runt 4Ohm, alt. något lägre, men inte för lååågt... Då kan det bli "Hett"

Du kan mäta det totala Ohmtalet på högt. innan du demonterar, (vid stereon inkl. kablage) ev. är de som är kopplade 2x2 på 8Ohm/st. vilket då ger ~4Ohm.

Tjohopp!


Hej Magnus,

De högtalare som jag vill ersätta förmodar jag är original MB-Sprinter i instrumentbrädan, de spelar INTE bra.
Har inga dörrar, och vill inte göra stora hål i instrumentbrädan.
Därför lurar jag på ett par satellithögtalare som jag vill testa,
Kommer från ett typ hembiosystem som bara skräpar.
https://www.komplett.se/logitech-z-5500-hgtalare-thxdts/303911#!tab:extra

så här står det om dem, vad nu de kan betyda(?)
Left/Right: 62 watts RMS x 2 (into 8 ohms, @ 1khz, @ 10% THD)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Hej Peter

Parallellkoppla (blanda, vilket går bra) lär du lär du troligen få något högre volym ut ur 4ohm'arna.
Men inte helt säkert, för detta beror även på hur lättdrivna (dB/W) elementen är!
Det blir inte typ 6 Ohm när man kopplar samman 4 + 8Ohm, utan oftast något lägre.

Det går ju även att lägga dem i serie, men moderna bilstereo trivs bäst runt 4Ohm, alt. något lägre, men inte för lååågt... Då kan det bli "Hett"

Du kan mäta det totala Ohmtalet på högt. innan du demonterar, (vid stereon inkl. kablage) ev. är de som är kopplade 2x2 på 8Ohm/st. vilket då ger ~4Ohm.

Tjohopp!

Inte så lite lägre heller .... Dags att friska upp Ohms lag ? ;)



1 st 4Ω och 1st 8Ω högtalare blir inte 6Ω när du kopplar parallellt, enligt Ohms lag blir det 3Ω en väldig skillnad !!! Beroende om du kopplar parallellt eller seriellt kan du i detta exampel bara få 3Ω eller 12Ω. Farligt med råd som är jättefel, har kunder hela tiden som eldat upp slutsteg för många tusenlappar p.g.a råd som är tokfel.

Det är dock lätt att tänka fel i ohmträsket, ännu värre blir det när man blandar in högtalare med upp till 4 spolar, t.ex 4x0.5Ω /högtalare och du ska använda 4 stycken :eek:



Peter :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Högtalare i bodelen

Inte så lite lägre heller .... Dags att friska upp Ohms lag ? ;)



1 st 4Ω och 1st 8Ω högtalare blir inte 6Ω när du kopplar parallellt, enligt Ohms lag blir det 3Ω en väldig skillnad !!! Beroende om du kopplar parallellt eller seriellt kan du i detta exampel bara få 3Ω eller 12Ω. Farligt med råd som är jättefel, har kunder hela tiden som eldat upp slutsteg för många tusenlappar p.g.a råd som är tokfel.

Det är dock lätt att tänka fel i ohmträsket, ännu värre blir det när man blandar in högtalare med upp till 4 spolar, t.ex 4x0.5Ω /högtalare och du ska använda 4 stycken :eek:



Peter :)

Helt rätt Ett tillägg. Vi pratar om Ohm Impendans(resistans och reaktans) hur mycket du kan kortsluta slutsteget. Detta kan inte mätas med en Ohm mätare helt korekt. Den minsta Impendansen (kortslutningen) Ohm pá en bilstereo är 4 Ohm p.g.a den lága spänningen 12 V. En hemhögtalare har normalt en impendans av 8 Ohm därför pararellkopplar mánga 2 st 8 Ohm´s högtalare. Vill du paralellkoppla fler högtalare sá blir det svárt om du inte hittar lättdrivna orkesterhögtalare.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Nja, jag skrev lite snabbt, rent praktiskt blir det lägre än 3Ohm...
Med just Jättefel Peter antar jag att du menar dina kunder som fått felaktiga råd!

Mätt inkl. kablage vid stereon lär det bli annat, och det är oxå med i texten! :wink:

3Ohm klarar de flesta moderna märkesapparater.

OM vi nu ser till att ge PeterK lite goda råd istället för att jaga grandet i andras ögon, vad tror ni grabbar? (gråvattenklubben) :rolleyes:
________________________________________________________

PeterK

De Logitech du hänvisar, svårt fall... Do some Trail&error! :)
Logitech gör riktigt bra datorhögtalare!

Som sagt, mät Ohmtal efter du kopplat samman/parallell så ser du vad du får. (alt. i serie....)
Dock är dessa satelliter avstämda mot den förstärkare & baslåda som är tänkt att driva dem, men är dina öron nöjda är det som det skall! ;)

Vänl. Magnus

Inte så lite lägre heller .... Dags att friska upp Ohms lag ? ;)



1 st 4Ω och 1st 8Ω högtalare blir inte 6Ω när du kopplar parallellt, enligt Ohms lag blir det 3Ω en väldig skillnad !!! Beroende om du kopplar parallellt eller seriellt kan du i detta exampel bara få 3Ω eller 12Ω. Farligt med råd som är jättefel, har kunder hela tiden som eldat upp slutsteg för många tusenlappar p.g.a råd som är tokfel.

Det är dock lätt att tänka fel i ohmträsket, ännu värre blir det när man blandar in högtalare med upp till 4 spolar, t.ex 4x0.5Ω /högtalare och du ska använda 4 stycken :eek:



Peter :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Magnus, jag vill tyvärr vara lite tuff och säga att du räknade faktiskt helgalet fel. En sådan felräkning skulle kunna kosta en kund över 100.000:-. Bilen vi ska lämna ut på jobbet nu har slutstegen för basarna avsäkrade på 8x300A (600A/slutsteg, 2 st XS Power XE12-60 batterier/slutsteg), basarna á 14.000:- X 4 har dubbla 0.5Ω spolar, då har du en liten uppfattning om vad jag jobbar med.
Nu har ju jag ett litet övertag då detta är mitt jobb. Vi räknar alltid vad tillverkaren har skrivit på högtalaren. Självklart får du några extra 1/10 Ω på högtalarkablarna, dom har vi som säkerhetsmarginal och inte något som vi lägger in i ekvationen. Dessutom vet ju alla som kan en gnutta el att motståndet i en högtalare är inte konstant, det varierar. Vissa tillverkare av (dyra) hemma högtalare rekommenderar att förstärkaren ska vara stabil vid 2Ω även om högtalaren är märkt 4-8Ω just på grund av att impedansen fluktuerar vid spelning.
3Ω fixar dom flesta, går lite varmare men bör inte vara något problem. Finns det en logg i spelaren, gäller dock inga garantier då den används utanför specifikationerna.


Peter :)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Ojojoj...

Ja detta är jag helt nollställd på, härligt att det finns proffs :)

Ifall jag nu testar med, vad jag tror är 4 ohms högtalare i taket,
samt nämnda Logitech 8 ohms.

Är ni överens om parallell-koppling, eller ??
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Kom på att jag har ett "Old school system" ligger och skräpar

kommer nån ihåg dessa USA-grejer som skickade ner Pioneer m.m. i diket.
Ett AudioMobile K40 = 2st. satelliter, 2st 9x6 basar + slutsteget.

Köpte det 1983 var värstingprylar då, kostade 13500kr :oops:
tror de va 3 månadslöner för mej då :p:

Men va bra det spelade.:D:D:D

Tror ni man kan använda dessa satelliter?

Eller har någon tips på bra satelliter till bil?
Jag tycker det är snålt om alternativ.
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Kör parallellt och testa Logitechhögtalarna. Dom med lägre motstånd kommer att spela högre.
Märkningen "så här står det om dem, vad nu de kan betyda(?)
Left/Right: 62 watts RMS x 2 (into 8 ohms, @ 1khz, @ 10% THD
)" är för slutsteget.
Logitechhögtalarna låter oavsett impedans mycket bra, kan du använda dom så blir det ett lyft, har du fyra Logitech satellithögtalare kan du ju använda allihop. Kommer att spela lika högt och impedansen blir 100% rätt :D


Peter :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Högtalare i bodelen

Kom på att jag har ett "Old school system" ligger och skräpar

kommer nån ihåg dessa USA-grejer som skickade ner Pioneer m.m. i diket.
Ett AudioMobile K40 = 2st. satelliter, 2st 9x6 basar + slutsteget.

Köpte det 1983 var värstingprylar då, kostade 13500kr :oops:
tror de va 3 månadslöner för mej då :p:

Men va bra det spelade.:D:D:D

Tror ni man kan använda dessa satelliter?

Eller har någon tips på bra satelliter till bil?
Jag tycker det är snålt om alternativ.


Vet inte ditt system, men kommer ihág detta och jag monterade in i mánga bilar. Använde 3 stegsfilter med bashógtalare i bagaget mellanregister i dörrarna och diskanter uppe vid takstolparna. Dom billiga diskanterna var ofta högOhmiga piezo element´Kan kopplas paralellt med en kondensator i serie som tar bort basen. Jag vet inte hur mánga slutsteg tonhuvuden tryckrullar gummiband som man bytte pá den tiden. eller drog ut bandrester med 50 60S eller julio iglesias. Beltec den mest sálda Alla "raggarbilar" skulle ha en massa högtalare. Idag sá ár slutstegen mycket mer kortslutningssäkra.
 

Bilagor

  • beltec.jpg
    beltec.jpg
    21,5 KB · Visningar: 3

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Kör parallellt och testa Logitechhögtalarna. Dom med lägre motstånd kommer att spela högre.
Märkningen "så här står det om dem, vad nu de kan betyda(?)
Left/Right: 62 watts RMS x 2 (into 8 ohms, @ 1khz, @ 10% THD
)" är för slutsteget.
Logitechhögtalarna låter oavsett impedans mycket bra, kan du använda dom så blir det ett lyft, har du fyra Logitech satellithögtalare kan du ju använda allihop. Kommer att spela lika högt och impedansen blir 100% rätt :D


Peter :)

Vill/kan inte ersätta de takinfällda "original" högtalarna med de andra paret av Logitech.
Letar just nu efter 4" koaxial med högre ohmtal att ersätta takhögtalarna med,
men inte helt lätt, har bara hittat dessa ännu som är på 9 ohm,
kan de funka?

Focal Integration IC 100 - Koaxialhögtalare för bil - Hitta lägsta pris, test och specs
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Vill/kan inte ersätta de takinfällda "original" högtalarna med de andra paret av Logitech.
Letar just nu efter 4" koaxial med högre ohmtal att ersätta takhögtalarna med,
men inte helt lätt, har bara hittat dessa ännu som är på 9 ohm,
kan de funka?

Focal Integration IC 100 - Koaxialhögtalare för bil - Hitta lägsta pris, test och specs


Om vitt fungerar så har du ju dessa (bry dig inte om kontaktstycket i länken, bilden är till 100V versionen, annars lika. Info här). Obs, styckpris.


Peter :)


dl10_8.jpg
 
Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Jag har en Fiat Ducato 2010 med fyra högtare i bildelen.
Steron har utgångar för fyra högtalare så alla högtalareutgångar är upptagna, jag skulle vilja komplettera med två högtalare i bodelen.
Är det någon som kan hjälpa mig med en bra lösning?
:music-icon::music-icon::music-icon:
// Per

Montera in en separat bilstereo/radio borde vara enklast till bodelen.
//Arne B
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Montera in en separat bilstereo/radio borde vara enklast till bodelen.
//Arne B

Det är faktiskt en utmärkt idé. Hittar man något bra ställe att sätta den så hamnar den där man är och inte längst fram i hytten. Dessutom har man ju då fyra utgångar extra till högtalare, kanske sätta det extra paret längst bak eller en snabbkoppling för att ha ett par högtalare utanför under markisen ?

En mediaspelare (utan CD) har ca halva inbyggnadsdjupet, rätt smidigt att sitta ute och spela filer/Spotify via Bluetooth :)


Peter :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Jag behåller "originalhögtalarna" ett tag till, blev betydligt bättre ljud med ny stereo :)
Har skruvat 12h idag, så nu e knäna ömma.

Drog helt ny matning till nya stereon Sony MEX-N5100BT - Bil-multimedia huvudenhet - Hitta lägsta pris, test och specs
Samt till nya suben Infinity Basslink - Bashögtalare för bil - Hitta lägsta pris, test och specs
Även naven hamna på denna matning, från bobatterierna.

Allt låter bra, men jag behöver tips på vad jag ska göra åt soffan som jag monterade subben i, den vibrerar hårt nu, funderar på kardborrband till luckan (?)
 

Bilagor

  • 2015-05-21 20.53.41.jpg
    2015-05-21 20.53.41.jpg
    2 MB · Visningar: 7

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Att byta stereo är oftast ett stort lyft!

Jag fick sätta min 10" sub med ett liggunderlag mellan
väggen och hela sub-lådan för att dämpa vibrationer.

Kardborrband finns prisvärt på Biltema

Bra ljud är ett välbefinnande!
MVH
 
Toppen