• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högtalare i bodelen

U

ulven

Guest
Jag har en Fiat Ducato 2010 med fyra högtare i bildelen.
Steron har utgångar för fyra högtalare så alla högtalareutgångar är upptagna, jag skulle vilja komplettera med två högtalare i bodelen.
Är det någon som kan hjälpa mig med en bra lösning?
:music-icon::music-icon::music-icon:
// Per
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Högtalare i bodelen

Det blir inte bra att bara koppla på två element till.
För att få bästa ljud och inte skada något så måste den totala impedansen bli rätt. ("Motståndet" i högtalarelementen alltså.) En modern förstärkare som sitter i din bilstereo är av transistortyp, och den är känslig för detta. Om du har för HÖG impedans så minskar effekten kraftigt vilket gör att det blir lägre volym. Har du för LÅG impedans så börjar det närma sig kortslutning och det är stor risk att du bränner slutsteget och får köpa ny stereo. Det TROLIGASTE är väl att du har 4st 8-ohms högtalare, vilka totalt parallellt ger 4 ohm per sida, vilket i sin tur är det vanligaste. Skall du koppla på två till får du troligen en total parallell impedans på bara 2,7 ohm vilket troligen inte bilstereon klarar. Jag skulle föreslå att du åker till en radioaffär och köper en switch som är anpassad för detta, den "byter ut" det ena främre högtalarparet till det bakre när så önskas.

Nu är det ju inte SÄKERT att du har sönder nåt eftersom det är förhållandevis låga effekter det handlar om, men det är ju dumt att chansa.

//Lasse, basist! :)

Edit: Impedansen halveras vid parallellkoppling och dubblas vid seriekoppling! Vid fler än två element blir matematiken lite krångligare!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Högtalare i bodelen

Det går alldeles utmärkt att koppla in 2 högtalare till.

Använd en dubbel effektpotensiometer på 32 Ohm och använd denna som fader mellan fyra högtalare ex R.R och R.R. dessa potensiometrar har välsorterade bilradio instalatörer. Fördelen är att du då kan välja volumen på alla högtalarna.
Som Lasse skrev koplla inte in paralellt, fast dom moderna radioaparaterna har kortslutnings säkerhet. Man vet alldrig.
Om du vill kan jagrita hur du kopplar in potensiometern om du inte vet.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Bilhögtalare har traditionellt 4Ω, de fyra utgångarna ligger normalt separat så om två eller fyra är inkopplade spelar ingen roll.

Peter :)
 
Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Högtalare i bodelen

Bilhögtalare har traditionellt 4Ω, de fyra utgångarna ligger normalt separat så om två eller fyra är inkopplade spelar ingen roll.

Peter :)

Jepp, om det är fyra separata steg i stereon.
Om du kopplar TVÅ 4 ohmshögtalare parallellt på en utgång så blir impedansen 2 ohm, vilket inte alla steg klarar. Ursprungsfrågan var ju hur man kopplar in totalt SEX högtalare till fyra utgångar. (Bättre då att koppla i serie och få 8 ohm, det blir sämre effekt men man eldar inte upp steget!)
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Högtalare i bodelen

Det går alldeles utmärkt att koppla in 2 högtalare till.

Använd en dubbel effektpotensiometer på 32 Ohm och använd denna som fader mellan fyra högtalare ex R.R och R.R. dessa potensiometrar har välsorterade bilradio instalatörer. Fördelen är att du då kan välja volumen på alla högtalarna.
Som Lasse skrev koplla inte in paralellt, fast dom moderna radioaparaterna har kortslutnings säkerhet. Man vet alldrig.
Om du vill kan jagrita hur du kopplar in potensiometern om du inte vet.

Mja. Resistans och impedans är ju inte riktigt samma sak. Att koppla in ett ställbart motstånd blir inte riktigt rätt heller. Visst kanske en modern bilstereo klarar det, men jag skulle inte chansa. Inte om den är dyr i alla fall. ;)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Eller så använder du högtalare för hemmabruk och kopplar dom parallellt, voila' 4Ω :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Högtalare i bodelen

Bry dig inte om det tekniska snacket om impendansen och 4 eller 8 ohm. Om du inte är insatt i det och förstår.
Här ser du ett kopplingsschema och med detta så blir Ohmen rätt oavsett om du har 4 eller 8 ohms högtalare.
Du köper en stereopotensiometer på 32 ohm och kopplar in den som bilden visar. Naturligtvis så slängde jag min som satt i min buss. Dom användes flitigt på 60-80 talet då bilradiona bara hade en stereoutgång. Så fråga din lokala radiohandlare.
 

Bilagor

  • Gráfico1.jpg
    Gráfico1.jpg
    35,6 KB · Visningar: 1.732

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Skulle nog säga att Wolw66 är närmast sanningen...

Dessutom så är fördraget kablage till HB i de allra flesta husbilar mellan 0.5 till 0.75.. = Hög resestans.
Förmodligen är det ingen större risk att koppla på ett par av Bättre bilhögt parallellt.

Dessutom blir det inte 2ohm av 2st samman/parallellkopplade 4Ohm's högtalare... Snarare 2,6 till 2,8.
+ med längden av kablaget är det med sannoliket ingen större fara.

Alternativt, köp ett par bilhögtalare som är på 8Ohm, så är det absolut ingen fara för 5-öre!

Juan.norte... En sådan potensiometern hör hemma i just: 60-80-talet.. :D
(missförstå mig inte nu, jag vet att du är ruggit teknisk) ;)

Just my 5-cent... :wub:
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Det uppenbara är ju oftast det enklaste, köp ett litet slutsteg och använd till bodelen. Då kan du finlira volymen alt./och sätta en brytare på kabeln som aktiverar slutsteget om du vill ha helt tyst. Vill du ha fyra högtalare i bodelen köper du bara ett fyrkanals alternativt om steget är av sådan kvalitet att det är stabilt på ~2Ω -parallellkoppla.

Peter :)
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Högtalare i bodelen

Bry dig inte om det tekniska snacket om impendansen och 4 eller 8 ohm. Om du inte är insatt i det och förstår.
Här ser du ett kopplingsschema och med detta så blir Ohmen rätt oavsett om du har 4 eller 8 ohms högtalare.
Du köper en stereopotensiometer på 32 ohm och kopplar in den som bilden visar. Naturligtvis så slängde jag min som satt i min buss. Dom användes flitigt på 60-80 talet då bilradiona bara hade en stereoutgång. Så fråga din lokala radiohandlare.

Du håller inte på med PA-prylar och sånt va?
Eller nån form av ljud öht?
Att strunta i impedansen kan vara det mest korkade råd jag hört i ljudsammanhang. Du gör ju naturligtvis som du vill, men det är väl rätt dumt att förringa värdet av att göra rätt? Impedansen blir ingalunda rätt med en 32 ohms vridresistor. Det är säkert så att inget går sönder av det i din buss, men kom inte och påstå att impedansen i elementen inte har nån betydelse och att en potentiometer förändrar impedansen i ett högtalarelement, för det gör den inte. Visst, din 60-talsradio som gav ifrån sig kanske 5-10 watt spelade det nog inte så stor roll på, men på en modern bilstereoanläggning på kanske runt 4x100 watt så kan det vara fatalt avgörande om lasten är rätt eller fel, dessutom halveras effekten från ett transistorslutsteg om lasten är dubbel mot den tänkta. Detta är alltså inget jag hittar på utan fakta. Det enda jag kan hålla med dig om är : "kontakta din lokala radiohandlare". Bra råd.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Högtalare i bodelen

Det uppenbara är ju oftast det enklaste, köp ett litet slutsteg och använd till bodelen. Då kan du finlira volymen alt./och sätta en brytare på kabeln som aktiverar slutsteget om du vill ha helt tyst. Vill du ha fyra högtalare i bodelen köper du bara ett fyrkanals alternativt om steget är av sådan kvalitet att det är stabilt på ~2Ω -parallellkoppla.

Peter :)

Då måste man ju dock ha en lågnivåutgång från stereon.
Att köra in tex runt 2x50 watt på primärsidan i ett slutsteg går inte.
 
U

ulven

Guest
Sv: Högtalare i bodelen

Först vill jag tacka ALLA för alla förslag!!!!!!!!!

Jag tycker att en potensiometern verkar lite krångligt. Både kopplingen och monteringen av potensiometern.

Jag har kollat runt lite på ett slutsteg, men det är pryl till som drar ström, ska ha ström och så ska man hitta en bra plats att placera den.

Switch nja jag vill kunna ha alla högtalarna på när jag kör (har barnen där bak)

Jag tror på att jag litar på Stollen.:wideeyed:

Vilket fantastiskt gensvar!!!
Vilket fantastiskt forum!!!
:wub:Husbilsklubbens forum:wub:
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

Då måste man ju dock ha en lågnivåutgång från stereon.
Att köra in tex runt 2x50 watt på primärsidan i ett slutsteg går inte.

Självklar pratar jag lågnivå. Högnivå = booster = 80-tal = hottad Amazon var grejor det också fast det lät hellre än bra ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Högtalare i bodelen

Lasse.
Att inte bry sig om impendansen kan låta dumt i dina och mina öron, men för en person som kanske inte har en aning om vad impendans eller ohms lag är så är det bara att förvirra. Visst är det en bra lösning att paralellkoplla två 8 Ohmshögtalare, men i stort sett alla bilradiohögtalare är på 4 Ohm för att vinna uteffekt. Då måste orginalhögtalarna bytas till ett par högtalarelement för hemmabruk på 8 Ohm. I detta fallet så är det bättre att seriekoplla 2st fyra ohmshögtalare.

Att sätta en balanspotensiometer som kontrollerar dom nu fyra bakre högtalarna anser jag fortfarande vara det bästa alternativet.
Ohms lag är den samma nu som på 60 -80 talet.

Dom äldre radioaparaterna hade bipolära eller Mosfet sluttransistorer som smällde som popkorn om man kopplade fel, Jag vet jag jobbade med att reparera bilradio då.

Idag så har radioaparaterna intregerade kortslutningsäkra kretsar som inte smäller lika lätt. Dom flesta tål dessutom en konstant belastning av 2 ohm.

När det gäller Watt uteffekten så pratas det om 100 eller mera watt. Endast ett uråldrigt försäljningsargument.

En vanlig radio fungerande på 12V och är kopplad till en högtalare på 4 ohm Har en max uteffekt runt 12 Watt RMS med en låg THD / per kanal oavsett vad det står i reklamen.Läs databladet av slutstegskretsen.
En mycket vanlig krets är TAB 215 som skryter med sina 15 Watt.
Det finns Effektslutsteg som höjer spänningen och på så vis har en högre uteffekt. Dessa tar stor plats och ryms inte i en vanlig 1 Din radio

Jag påstår inte heller att en potensiometer ändrar impendansen i högtalaren däremot så behåller kretsen ipendansen oavsett hur man ändrar emellan dom fyra inkopplade högtalarna.
Dom här balanspotensiometrarna som som B.l.a Clarion,Pioneer, beltec mfl hade i sitt sortimetn används forfarande i exempelvis bussar då man har en massa högtalare och vill kunna justera volumen mellan olika avdelningar.

Att dom är på 32 Ohm har sin logiska förklaring som är en kompromiss mellan kanalseparering effekt och impendans.

Ex.
På min bilradio står det HI POWER 4X60W och på en annan etikett står det 12V max 40W.Kanske har jag missat Ohms lag ändring.

Sist vill jag passa på att önska alla en glad påsk...
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Högtalare i bodelen

Visst, friskt kopplat hälften brunnet.
Kör på bara, men skyll inte på mig när steget kroknar. ;)

Själv fortsätter jag nog göra rätt.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Högtalare i bodelen

För att citera ditt förra inlägg: // Bry dig inte om det tekniska snacket om impendansen och 4 eller 8 ohm.//
Nu får du nog bestämma dig! Tekniskt eller sakligt? :D

Kanske nedan inlägg blev lite väl invueycklat?... No Comments... ;)
Ps... (jag jobbade med detta, utan att behöva bli: invueycklad... ) Ds. :wink::wink::wink:
Ps. #2: Det finns snart lika många för ändamålet fordons element anpassade för 8ohm... Ds...
Ps. #3... Så styrs det via s-bus /can-länk) gällande reglering av högtalar volymen i bussar de senaste typ 6-åren... ;)
(you know the cumputer...) :D

Åter till ämnet nu när vi är så "heta hingstar" på att visa vem som vet bäst!!!
Det är ok att koppla samman i en husbil, 2st 4ohms högt. utan att för den skull bränna upp hela husbilen!

Underbart forum! :twitcy:
Vänligen, Magnus

Lasse.
Att inte bry sig om impendansen kan låta dumt i dina och mina öron, men för en person som kanske inte har en aning om vad impendans eller ohms lag är så är det bara att förvirra. Visst är det en bra lösning att paralellkoplla två 8 Ohmshögtalare, men i stort sett alla bilradiohögtalare är på 4 Ohm för att vinna uteffekt. Då måste orginalhögtalarna bytas till ett par högtalarelement för hemmabruk på 8 Ohm. I detta fallet så är det bättre att seriekoplla 2st fyra ohmshögtalare.

Att sätta en balanspotensiometer som kontrollerar dom nu fyra bakre högtalarna anser jag fortfarande vara det bästa alternativet.
Ohms lag är den samma nu som på 60 -80 talet.

Dom äldre radioaparaterna hade bipolära eller Mosfet sluttransistorer som smällde som popkorn om man kopplade fel, Jag vet jag jobbade med att reparera bilradio då.

Idag så har radioaparaterna intregerade kortslutningsäkra kretsar som inte smäller lika lätt. Dom flesta tål dessutom en konstant belastning av 2 ohm.

När det gäller Watt uteffekten så pratas det om 100 eller mera watt. Endast ett uråldrigt försäljningsargument.

En vanlig radio fungerande på 12V och är kopplad till en högtalare på 4 ohm Har en max uteffekt runt 12 Watt RMS med en låg THD / per kanal oavsett vad det står i reklamen.Läs databladet av slutstegskretsen.
En mycket vanlig krets är TAB 215 som skryter med sina 15 Watt.
Det finns Effektslutsteg som höjer spänningen och på så vis har en högre uteffekt. Dessa tar stor plats och ryms inte i en vanlig 1 Din radio

Jag påstår inte heller att en potensiometer ändrar impendansen i högtalaren däremot så behåller kretsen ipendansen oavsett hur man ändrar emellan dom fyra inkopplade högtalarna.
Dom här balanspotensiometrarna som som B.l.a Clarion,Pioneer, beltec mfl hade i sitt sortimetn används forfarande i exempelvis bussar då man har en massa högtalare och vill kunna justera volumen mellan olika avdelningar.

Att dom är på 32 Ohm har sin logiska förklaring som är en kompromiss mellan kanalseparering effekt och impendans.

Ex.
På min bilradio står det HI POWER 4X60W och på en annan etikett står det 12V max 40W.Kanske har jag missat Ohms lag ändring.

Sist vill jag passa på att önska alla en glad påsk...
 
Toppen