• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högt ljud SOG

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Hej har nyligen inskaffat en ny begagnad Husbil. Jag upplever att SOG:en är väldigt högljudd. Påpekade detta till säljaren som sa att det var normal ljudnivå. Min fråga är det någon annan som upplever SOG som störande högljudd?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej har nyligen inskaffat en ny begagnad Husbil. Jag upplever att SOG:en är väldigt högljudd. Påpekade detta till säljaren som sa att det var normal ljudnivå. Min fråga är det någon annan som upplever SOG som störande högljudd?
Nej det gör jag inte, det bara susar lite. Thetfords egen luftning upplever jag som att den för lite väsen. Thetfords egen har ingen slang på tanken utan luftar genom filter i hållaren för kassetten.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej har nyligen inskaffat en ny begagnad Husbil. Jag upplever att SOG:en är väldigt högljudd. Påpekade detta till säljaren som sa att det var normal ljudnivå. Min fråga är det någon annan som upplever SOG som störande högljudd?
Har haft flera bilar med SOG ,och ljudnivån har varit olika beroende på placering av fläkten, nuvarande bil låter den mer då fläkten sitter i toalettutrymmet med takutsläpp,jag har vant mig.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har en Hymer 2018 och har haft en 2012. Den inbyggda toafläkten (ej SOG) är väldigt högljudd trots att det är en vanlig liten datafläkt. Försökt få den bättre och har lyckats någorlunda, den är ju löst monterad i samband med kolfiltret så det blir vibrationer i plasthållaren som sprider sig och förstärks i utrymmet för toakassetten. Har haft riktig SOG på tre husbilar tidigare och dessa var tysta men gjorde jobbet bra.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
I vår förra bil blev fläkten mer och mer högljudd, den lät nästan hysterisk. Den var helt enkelt slut. Vi stannade i Löf i Moseldalen på SOG fabriken där konstaterades fakta, bara att byta fläkt. Om vi lämnade den gamla kostade det ca 500Sek annars 700 Sek.
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Tack för svar! Jag tog för givet att det var en SOG jag hade. Tror jag såg någon broschyr bland papperna Det är en Frankia 790 -13. Någon som vet hur man kan åtgärda detta. Som det är nu försöker vi undvika att sätta på den. Den startar inte när vi öppnar luckan utan genom att trycka på en knapp.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.593
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för svar! Jag tog för givet att det var en SOG jag hade. Tror jag såg någon broschyr bland papperna Det är en Frankia 790 -13. Någon som vet hur man kan åtgärda detta. Som det är nu försöker vi undvika att sätta på den. Den startar inte när vi öppnar luckan utan genom att trycka på en knapp.
Hej, om det nu är en SOG så finns det lite olika utsläpp på luften. En kåpa ofta placerad på toa/kassettluckan, eller ett takutslaäpp eller ett utsläpp genom golvet ner under bilen.
Kolla upp om du kan hitta fläkten/enheten som ser lite olika ut beroende på funktion, för om den väsnas så det stör så borde det vara något fel på den, eller något som lossnat.

M.v.h. JANKRO.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
I min Frankia 790 -15 ligger fläkten under skitburken tillsammans med ett kolfilter. Efter en liten malör förra sommaren gick fläkten sönder så vi tog fram fläkten och googlade på namnet som stod på fläkten och hittade den billigt på en polsk internetsida. Tog ett par dagar så kom den hem och monterades. Men jag vill minnas att den skulle ligga på någon form av gummipackning, förmodligen för att ljudet skulle sänkas. Kolfiltret monterades inte in. Finns annars som komplett reservdel på Campingvaruhuset Elektrisk Ventilator C260
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
I min Frankia 790 -15 ligger fläkten under skitburken tillsammans med ett kolfilter. Efter en liten malör förra sommaren gick fläkten sönder så vi tog fram fläkten och googlade på namnet som stod på fläkten och hittade den billigt på en polsk internetsida. Tog ett par dagar så kom den hem och monterades. Men jag vill minnas att den skulle ligga på någon form av gummipackning, förmodligen för att ljudet skulle sänkas. Kolfiltret monterades inte in. Finns annars som komplett reservdel på Campingvaruhuset Elektrisk Ventilator C260
Denna reservdel är inte till en SOG, utan till Thetfords egen version på fläktutsug.

Pålle
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
I min Frankia 790 -15 ligger fläkten under skitburken tillsammans med ett kolfilter. Efter en liten malör förra sommaren gick fläkten sönder så vi tog fram fläkten och googlade på namnet som stod på fläkten och hittade den billigt på en polsk internetsida. Tog ett par dagar så kom den hem och monterades. Men jag vill minnas att den skulle ligga på någon form av gummipackning, förmodligen för att ljudet skulle sänkas. Kolfiltret monterades inte in. Finns annars som komplett reservdel på Campingvaruhuset Elektrisk Ventilator C260
Då är det ingen SOG, då är det Thetfords egen.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Ibland nämner man ordet SOG rent generellt när man syftar på toaventilationen. Eftersom jag har en Frankia 790 -15 tänkte jag att det skulle kunna vara Thetfords toaventilation i den. Jag vet ej vilket år man bytte märke på ventilationen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ibland nämner man ordet SOG rent generellt när man syftar på toaventilationen. Eftersom jag har en Frankia 790 -15 tänkte jag att det skulle kunna vara Thetfords toaventilation i den. Jag vet ej vilket år man bytte märke på ventilationen.
SOG har alltid slang, Thetford har ingen slang. Thetford sitter fläkten under tanken och SOG vid utblåset.
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Jag har ingen slang så jag kanske har gjort bort mej lite här. Det kanske inte är en SOG! I vilket fall så är den högljudd. Är systemet högljudd i din Frankia? Jag mätte ljudnivån med en App till runt 60 dB i wc utrymmet.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har ingen slang så jag kanske har gjort bort mej lite här. Det kanske inte är en SOG! I vilket fall så är den högljudd. Är systemet högljudd i din Frankia? Jag mätte ljudnivån med en App till runt 60 dB i wc utrymmet.
Du har thetfords eget system. Så högt ska det inte höras. Ta ut kasetten och sedan så i botten på kasetthållaren finns en lucka där det ska sittta ett filter. Lyft ut och kolla så inget kommit ner, annars så är troligtvis motorn på g att ge upp.
 
Toppen