• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Högt ljud från motorn

F

F.d. 12430

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

Brittmarie o Sune.
Det fanns inget tryckfall före luftburken så där gjorde det ingen skilldnad. Ska nu se om jag kan sammanfatta mina mina erfarenheter. Jag är ingen expert men jag har experter i min närhet där jag också säker hade kunnat låna mätutrustning men det var inte lätt endå. Det jag fick reda på är att människor irriterar sig på olika ljud alltså olika frekvenser och så verkade det även vara i mitt fall där frekvensen visade sig vara ganska låg vilket var ett problem att komma på. Att sänka ljudnivån i db totalt i bilen var i stort sett en omöjlighet fastän jag limmade både den typ hårda tjärpappen limmade folierad skumgummi och satte fast filtmattan på alla tänkbara ställen i min bil som gick att komma åt. Dessa produkter var avsedda för ljuddämpning men relativa mätningar för o efter jag gjorde med en telefonapp ingen skillnad dessutom visade db talet inte stora skillnader mellan vanliga personbilar och husbilen alltså jag var tvungen att hitta den frekvens jag var irriterad på och åtgärderna enl ovan gjorde mig inte lyckligare pga att dessa inte dämpade min låga frekvens som var som att sitta i en bastrumma vid belastning av bilen men inte när jag tex rullade utför. Jag funderade då på hur jag skulle se skildnader på åtgärder i min frekvens vilket var kanske låg. Jag tog helt enkel ner en telefon app android som heter Audalyzer vilket inte kan jämföras med riktig utrustning men där man kan se skillnader om dock än små så syns dom. Jag bestämde en mätpunkt nära mig som förare för att alltid då mäta på samma ställe och åkte ut och provade såg då var i frekvensspektrat min irritation var 0 - 400 hz. Dämpmaterial ovan tog inte dessa frekvenser. Jag började då fundera på var ljudet kom ifrån och tänkte då direkt på mitt pirat avgassystem. Kommer nu inte ihåg varför jag uteslöt det men det som i pulser går in i motor kommer också ut fick då reda på att en sådan cyklon luftfiltertyp som vi har i Fiat skall vara ganska bra men dock var uttaget efter filtret i botten så jag fick känslan av det var fel och gjort så pga platsbrist. tycker det ser ut som en bastrumpet och som någon skrev se till att locket sitter på luftburken. Jag isolerade min för jag kunde se klara samband med luftburken öppen, stängd, annat inlopp, lite ihopklämda slangar, annat luftfilter osv och min frekvens dock gjorde isoleringen ingen skillnad. Det som gjorde mkt var ihopklämd slang mellan laddkyl och inlopp men så kan man ju inte ha det så jag var då tvungen att göra något där. Det var också det som fick mig att förstå var jag skulle göra jobbet för där fanns pulsationer (energi att göra något med) funderade på olika resonatorer osv som var ganska lätta att tillverka och skulle säkert få plats men en ljuddämpare tar ett bredare register åkte då till Biltema och köpte ljuddämparen. Ljuddämpare skall dock vara 20 ggr större än en cylinder men det fick inte plats så en mindre valdes kanske också därför jag ser den största skillnaden när jag kommer upp i varv och last. Lite senare än ljuddämparen fick jag ochså reda på att långa slangar transporterar ut pulsationer i motorrum så kanske det hade räckt men att byta ut dom långa slangarna före och efter laddkyl som finns på Fiat till rör men gummi anslutningar. Har inte provat detta ännu. Min ljuddämpare funkar så effektivt vid varvning av motor så jag ibland råkat varva den till rusvarvstopp på 4an och på så sett har det fått bort problemet att ligga och köra på 4an i 70 där 5an inte orkat riktigt. Man behöver inte varva till rusvarvstopp för att komma dit det är ännu högre i varv men innan gick det inte att köra på dessa varv man kunde då inte prata med medpassagerarna höra radion knappt ens tänka något. Detta att jag kunde varva mer gjorde också att jag fick bättre kontroll vid omkörningar och att inte längre vill ändra utväxlingen på 5an för den är nu mkt behaglig att köra på.
Nu nått hel annat men med samma problem och det var en total ljudåtgärd som av en slump gjorde ganska mkt och det var att när jag jobbade i bilen när den var kallt hade jag en Helly hansen tröja på mig och när det blev varmt i bilen tog jag då av mig den och lade i framrutan.. Hm det gjorde mer än diverse ljudmattor så läste o funderade vidare på hur ljuddämparmattor fungerar. Tydligen skall man ha ett mellanrum mellan torpedplåt och matta. Tung blymatta med filt ovanpå skulle då också vara bra men ganska fult på instrumentpanelen. Jag läste också att innertaket har mkt stor tillochmed avgörande betydelse på kupeljud så jag skal fundera på detta. Takbeklädnad har också ofta ett mellanrum till plåten vilket också är vanligt på torpedplåtsisolering så är det på våra Volvobilar 15-25mm. Men jag åkte så till Hornbach och köpte en entrematta med tungt gummi under tyget på matta och klippte till så den passade på instrumentpanelens ovansida. Var lite trixit vid defrosterhålen men lyckade forma till mattan där genom att med en liten svart ståltråd fiska tag i gallret på def munstycket och då kunna naja fast matta så form och funktion på defrostermunstycken bibehålldes. Detta blev både snyggt fungerade mkt bra mot ljud och bilen känns lite med ombonad/påkostad på något sätt och man kan ju själv välja färg och mönster nere på Hornbach. Ska se om jag hittar någon semesterbild med denna matta applicerad. Mkt kul ämmne i detta forum jag kommer att följa hur det går för er era frågeställningar och era erfarenheter.
https://market.android.com/details?id=org.hermit.audalyzer

Tusan vad bokstäver jag missat frb tangentbord men ni får leva med det :)

Kanske inte skulle lagt ut detta lite för dåligt men det ger en hint om hur jag lagt mattan kanske man kan skapa sig lite uppfattning om ljudet också men tror inte det. Bättre bilder kan jag få fram senare när jag tagit hem bilen.
 

Bilagor

  • VIDEO0010.zip
    20,1 MB · Visningar: 193
Senast redigerad av en moderator:

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2025
Sv: Högt ljud från motorn

Harvar12!
Det var ett väldigt seriöst jobb du har gjort med ljuddämpningen.
Själv har jag dämpat vägljuden genom att montera innerskärmar fram. Dessutom lagt en extra dämpande matta under förarrummets ordinarie matta. Fria svängande ytor är extremt illa så därför har jag lagt tungt dämpmaterial på insidan av framdörrarna.
Det dämpade en hel del. Taket har jag också varit inne på men då detta utgörs av en dubbelkrökt yta kanske det inte sätts i svängning så fort?
Utöver detta så har Brittmarie klätt om hela inredningen i bodelen. I samband med detta sydde hon ett nytt draperi mellan bodel och förarutrymme. Det består av två lager relativt tungt tyg med en polyesterisolering med ytskikt av värmereflekterande aluminiumskikt mellan ytlagren. Syftet var att stänga ute värme och kyla från förarutrymmet utan att behöva använda vår lösa vadderade mellanvägg som i och för sig är underbar när temperaturen närmar sig noll eller därunder.
På köpet fick vi en mycket effektiv dämpning av resonansljud från "gitarrlådan" (bodelen).
Jag har även settt och hört att mycket vägljud kommer in i bodelen genom de friskluftsintag som i vår bil sitter vid bakre hjulhusen. Skall nog göra nåt åt det.
Motorhuvens isolering har jag förstärkt med tungt dämpmateriel mellan plåt och originalfilt.
Avgassystemet är tämligen väl dämpat genom turbon, katalysatorn och slutdämparen.
Insugningsljudet stör mig dock. De som inte inser vilket ljud insugspulserna genererar
kan ju lätta på luftrenarlocket ock märka skillnaden (eller prova ta bort luftrenaren på grabbens moppe eller gräsklipparen.
Med dessa åtgärder kan jag dra till 100 km/tim (3600 rpm) och det går fotfarande att prata med medpassageraren. På Autobahn brukar jag ligga på ca 90 km/tim (2211 rpm)
vilket ger en behaglig kryssning. Felet med lådan är ju inte att femman är för hög utan att växlarna 1-4 är för låga för en vettig stegning..
Insuget ja!
Örat är ju receptivt d.v.s ställer in sin känsliget beroende av omgivningens ljudnivå.
Vad man upplever för effekter av ljuddämpning är därmed subjektivt. Det enda vettiga är att försöka mäta ljudnivåer med någon form av mätutrustning.
Under helgen har jag pratat med en nära bekant som har doktorerat i ämnet gasers dynamik. Utan att undersöka undertryckspulserna i insuget närmare menar han spontant att impulserna knappast passerar turbon så du har säker placerat din dämpare rätt d.v.s. mellan turbons trycksida och insugningsventilerna.
Eftersom ljudet ökar då luftfilterbyttans lock öppnar kanske det ändå finns lite att hämta där som komplement. Det är stora luftmängder som ska igenom och mycket som genererar ljud.
Hoppas jag får tid (och lust , man ska ju åka också) att ägna mig åt insugningsljuden.
Sune
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

Hej igen snällt att ni tycker det är seriöst :msn_laugh: Jag tycker också det är riktigt kul att det skrivs lite om detta ämne också så jag kan inte låta bli att skriva lite till om mina erfarenheter och åtgärder jag är dock ingen expert i området ljud.
Såg att ni monterat innerskärmar. Jag har redan det men mina verkar vara lite mindre än dom varianterna som dykt upp här på husbklubben så jag har där inte gjort mer men.... Jag märker att mitt ljud förändras mkt beroende på asfalt. Jag har också ett ganska hårt ljud när jag kör över brunnslock och asfaltskarvar vilket får mig att fundera en del på stötdämparetornens gummi o ett samband gammal husbil och då torra/hårda gummi men inte kollat detta ännu. Kanske det också beror på hög ofjädrad vikt och att det egentligen är en lastbil. Jag får nu i dags dato svänga förbi brunnslocken.
Dörrarna har jag inte gjort något åt ännu kanske för att det var motorljud jag ville åt.
Skulle också vilja ha gjort en avskiljare mellan bodel och hytt men inte gjort ännu men med avs på ljud så är det inget problem oss i bodel inte vägljud i varje fall men beror nog på bodelskonstruktion.

Har däremot gjort täckplattor med isolering vid pedaler och vidare bort under hela instpanel vid fötterna kändes dock inte som någon aha upplevelse. Har också klätt insidan av panelerna mellan fotutrymmet och instpanel o handskfack ej heller det som någon aha upplevelse för mig.
Har också som ni extra isolerat golvet i hytten precis som ni gjort. vilket gjorde en del men det tog enl mig inget av isugningsljudets låga frekvens. Låg frekvens är det svåraste att få bort och troligen lägre frekvens än våra material vi monterat dit vi behöver stukturella förbättringar.

Vill nog återigen påpeka att för oss gjorde det mesta map total ljud i kupen tog mattan i framrutan o anledningen är nog att ljudet reflekteras upp mellan instpanlens plastyta och framrutan likt ett horn och med mattan lyckas jag förbränna en hel del av detta ljud.

Tror som du med taket och att där inte finns så mkt att hämta för det materialet som sitter där är nog optimalt gjort. Hårdpressad tretexskiva med filt på baksidan och mellanrum till plåten så ljud kan reflekteras tillbaka och adsorberas av filten igen.

På tal om reflektera så har vi möjligheten att öppna en del av förardelen ovan oss in till bodelen och det kan göra en hel del på alla möjliga ljud som då får friheten att förvinna ifrån oss förare. Har dock inte provat det pga man alltid har en massa junk liggande där ovan.

Däremot har jag en helt annan åsikt om att ljudet slås sönder av turbon. (hade i fredags en presentation där det syns att så är inte fallet) Man kan kolla detta själv genom at lossa slangen på luftfiltret mot karossen och rikta denna emot sig varva och lyssna på vägen sitter ett kompressorhjul i turbon som borde slå sönder ljudet men det gör det inte det tar sig igenom oavsett last eller varv och jag har dessutom 2.5litersmotorn vilket gör det ännu värre map lågfrekventa pulser. Man kan också höra/känna det med handen pulser bakom avgasröret så även i inlopp så fastän turbo katalysator partikelfilter och ljuddämpare som sitter där av någon anledning slås inte ljudet sönder. Det går tillochmed att mäta över turbons yta efter turbo var varje cylinders avgaser kommer ut någonstans.
Att lyssna i slangen var också på det sätt jag lyckades inse skildnaderna i ljud för mig. Som ni ser på bilden provade jag med att leda bort ljudet ifrån karossen genom ett rör ner en bit mot marken. Detta gjorde dock ingen stor skildnad troligen då pga av långa pulserande slangar. Det var efter det jag gjorde min ljuddämpare och hörde stor skildnad i kupe och i inloppslang luftfilter. ( av någon anledning verkar också min motor gå bättre och vara varvvilligare med insugsljuddämparen men kan vara inbillning detta måste jag fundera på om så är fallet "pulsuppladdning"

Håller med det om vxlådan du skriver och att det funkar bättre nu på min bil beror nog på att körbarheten blivit så mkt bättre på våran bil.

Vi höres mvh Harvar12 :msn_wink:

Fiat det betyder väl Failure In Any Thing :msn_laugh:
 

Bilagor

  • Fiatt_luftfilter.jpg
    Fiatt_luftfilter.jpg
    170 KB · Visningar: 78
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

Att motorn går bättre behöver absolut inte vara inbillning. Isoleringen som du har gjort gör förmodligen att du får kallare luft till förbränningen och därmed högre fyllnadsgrad! Lite av en extra intercooler.

Smart:bock:

Anders
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

Jo Anders så är det nog men känslan är en sak mäta något annat men har inte gjort det före och efter modifieringar. Märker också att när man kört i stan är bilen slö det tar ett tag innan man ventilerat ut motorrum och fått ner temperaturen i laddluftkylet och andra komponenter. Det finns mkt värmeyta att skärma av och som du säger det ger bättre fyllandsgrad. Kylet sitter inte bra till. Det märks att Fiat eftermonterat det och inte haft med det i sin produktutvecklingsplan :msn_weird:. Men med åtgärder jag gjort enl ovan har jag inget problem med att ligga och cruisa i 110.

mvh Harvar12
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

HEJ

Jag kommer ihåg när man var i moppeåldern :msn_embarrassed:, ok då knappt.

Fast var det lite halvfuktigt och svalt ute så tyckte man att moppen gick som tusan.
Fast som du säger..........det gick nog inte att mäta:msn_wink:, men tron kan försätta berg.

Anders som ibland tror att han är yngre än vad han egentligen är.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

Jomenvisst gick moppen som en dröm i dimma! Det är fakta - ingen efterhandskonstruktion.:bock:
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

Förr var man ung och vacker nu är man bara och.

Moppe å kvällar det var tider det :) kallt med en massa varv gick som skam.
 

ulf/lena

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6435
Medlemskap
2025
Sv: Högt ljud från motorn

I min husbil så var gasolkoffertten gjord av plåt med obetydlig isolering invändigt. Vi isolerade den och fick stor skillnad. kanske gäller det även din bil?
 
F

F.d. 12566

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

tack för tipset skall kolla om det går. mvh roger:spinny:
 

Örebropiloten1

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12158
Medlemskap
2022
Sv: Högt ljud från motorn

Hej alla vägfarare!

Åker lite äldre modell J5 Pilote-87 som jag har lagt in en bra lite lik nålfiltsmatta inköpt på ett byggvaruhus (Bauhaus) och det var som att byta bil till en personbil, visst lite trix med isolering i motorhuv,torpedvägg osv men det blev väldigt skönt även lite kyligare mornar för fötterna.

Har senare även bytt luftfilter till ett med mera genomströmning för mera kraft och placerat detta lågt under kylaren för att få kallare luft och bort med oljud.

lite projekt återstår så önskas bilder får ni höra av er.....

Mats:p
 
Toppen