F
F.d. 12430
Guest
Sv: Högt ljud från motorn
Brittmarie o Sune.
Det fanns inget tryckfall före luftburken så där gjorde det ingen skilldnad. Ska nu se om jag kan sammanfatta mina mina erfarenheter. Jag är ingen expert men jag har experter i min närhet där jag också säker hade kunnat låna mätutrustning men det var inte lätt endå. Det jag fick reda på är att människor irriterar sig på olika ljud alltså olika frekvenser och så verkade det även vara i mitt fall där frekvensen visade sig vara ganska låg vilket var ett problem att komma på. Att sänka ljudnivån i db totalt i bilen var i stort sett en omöjlighet fastän jag limmade både den typ hårda tjärpappen limmade folierad skumgummi och satte fast filtmattan på alla tänkbara ställen i min bil som gick att komma åt. Dessa produkter var avsedda för ljuddämpning men relativa mätningar för o efter jag gjorde med en telefonapp ingen skillnad dessutom visade db talet inte stora skillnader mellan vanliga personbilar och husbilen alltså jag var tvungen att hitta den frekvens jag var irriterad på och åtgärderna enl ovan gjorde mig inte lyckligare pga att dessa inte dämpade min låga frekvens som var som att sitta i en bastrumma vid belastning av bilen men inte när jag tex rullade utför. Jag funderade då på hur jag skulle se skildnader på åtgärder i min frekvens vilket var kanske låg. Jag tog helt enkel ner en telefon app android som heter Audalyzer vilket inte kan jämföras med riktig utrustning men där man kan se skillnader om dock än små så syns dom. Jag bestämde en mätpunkt nära mig som förare för att alltid då mäta på samma ställe och åkte ut och provade såg då var i frekvensspektrat min irritation var 0 - 400 hz. Dämpmaterial ovan tog inte dessa frekvenser. Jag började då fundera på var ljudet kom ifrån och tänkte då direkt på mitt pirat avgassystem. Kommer nu inte ihåg varför jag uteslöt det men det som i pulser går in i motor kommer också ut fick då reda på att en sådan cyklon luftfiltertyp som vi har i Fiat skall vara ganska bra men dock var uttaget efter filtret i botten så jag fick känslan av det var fel och gjort så pga platsbrist. tycker det ser ut som en bastrumpet och som någon skrev se till att locket sitter på luftburken. Jag isolerade min för jag kunde se klara samband med luftburken öppen, stängd, annat inlopp, lite ihopklämda slangar, annat luftfilter osv och min frekvens dock gjorde isoleringen ingen skillnad. Det som gjorde mkt var ihopklämd slang mellan laddkyl och inlopp men så kan man ju inte ha det så jag var då tvungen att göra något där. Det var också det som fick mig att förstå var jag skulle göra jobbet för där fanns pulsationer (energi att göra något med) funderade på olika resonatorer osv som var ganska lätta att tillverka och skulle säkert få plats men en ljuddämpare tar ett bredare register åkte då till Biltema och köpte ljuddämparen. Ljuddämpare skall dock vara 20 ggr större än en cylinder men det fick inte plats så en mindre valdes kanske också därför jag ser den största skillnaden när jag kommer upp i varv och last. Lite senare än ljuddämparen fick jag ochså reda på att långa slangar transporterar ut pulsationer i motorrum så kanske det hade räckt men att byta ut dom långa slangarna före och efter laddkyl som finns på Fiat till rör men gummi anslutningar. Har inte provat detta ännu. Min ljuddämpare funkar så effektivt vid varvning av motor så jag ibland råkat varva den till rusvarvstopp på 4an och på så sett har det fått bort problemet att ligga och köra på 4an i 70 där 5an inte orkat riktigt. Man behöver inte varva till rusvarvstopp för att komma dit det är ännu högre i varv men innan gick det inte att köra på dessa varv man kunde då inte prata med medpassagerarna höra radion knappt ens tänka något. Detta att jag kunde varva mer gjorde också att jag fick bättre kontroll vid omkörningar och att inte längre vill ändra utväxlingen på 5an för den är nu mkt behaglig att köra på.
Nu nått hel annat men med samma problem och det var en total ljudåtgärd som av en slump gjorde ganska mkt och det var att när jag jobbade i bilen när den var kallt hade jag en Helly hansen tröja på mig och när det blev varmt i bilen tog jag då av mig den och lade i framrutan.. Hm det gjorde mer än diverse ljudmattor så läste o funderade vidare på hur ljuddämparmattor fungerar. Tydligen skall man ha ett mellanrum mellan torpedplåt och matta. Tung blymatta med filt ovanpå skulle då också vara bra men ganska fult på instrumentpanelen. Jag läste också att innertaket har mkt stor tillochmed avgörande betydelse på kupeljud så jag skal fundera på detta. Takbeklädnad har också ofta ett mellanrum till plåten vilket också är vanligt på torpedplåtsisolering så är det på våra Volvobilar 15-25mm. Men jag åkte så till Hornbach och köpte en entrematta med tungt gummi under tyget på matta och klippte till så den passade på instrumentpanelens ovansida. Var lite trixit vid defrosterhålen men lyckade forma till mattan där genom att med en liten svart ståltråd fiska tag i gallret på def munstycket och då kunna naja fast matta så form och funktion på defrostermunstycken bibehålldes. Detta blev både snyggt fungerade mkt bra mot ljud och bilen känns lite med ombonad/påkostad på något sätt och man kan ju själv välja färg och mönster nere på Hornbach. Ska se om jag hittar någon semesterbild med denna matta applicerad. Mkt kul ämmne i detta forum jag kommer att följa hur det går för er era frågeställningar och era erfarenheter.
https://market.android.com/details?id=org.hermit.audalyzer
Tusan vad bokstäver jag missat frb tangentbord men ni får leva med det
Kanske inte skulle lagt ut detta lite för dåligt men det ger en hint om hur jag lagt mattan kanske man kan skapa sig lite uppfattning om ljudet också men tror inte det. Bättre bilder kan jag få fram senare när jag tagit hem bilen.
Brittmarie o Sune.
Det fanns inget tryckfall före luftburken så där gjorde det ingen skilldnad. Ska nu se om jag kan sammanfatta mina mina erfarenheter. Jag är ingen expert men jag har experter i min närhet där jag också säker hade kunnat låna mätutrustning men det var inte lätt endå. Det jag fick reda på är att människor irriterar sig på olika ljud alltså olika frekvenser och så verkade det även vara i mitt fall där frekvensen visade sig vara ganska låg vilket var ett problem att komma på. Att sänka ljudnivån i db totalt i bilen var i stort sett en omöjlighet fastän jag limmade både den typ hårda tjärpappen limmade folierad skumgummi och satte fast filtmattan på alla tänkbara ställen i min bil som gick att komma åt. Dessa produkter var avsedda för ljuddämpning men relativa mätningar för o efter jag gjorde med en telefonapp ingen skillnad dessutom visade db talet inte stora skillnader mellan vanliga personbilar och husbilen alltså jag var tvungen att hitta den frekvens jag var irriterad på och åtgärderna enl ovan gjorde mig inte lyckligare pga att dessa inte dämpade min låga frekvens som var som att sitta i en bastrumma vid belastning av bilen men inte när jag tex rullade utför. Jag funderade då på hur jag skulle se skildnader på åtgärder i min frekvens vilket var kanske låg. Jag tog helt enkel ner en telefon app android som heter Audalyzer vilket inte kan jämföras med riktig utrustning men där man kan se skillnader om dock än små så syns dom. Jag bestämde en mätpunkt nära mig som förare för att alltid då mäta på samma ställe och åkte ut och provade såg då var i frekvensspektrat min irritation var 0 - 400 hz. Dämpmaterial ovan tog inte dessa frekvenser. Jag började då fundera på var ljudet kom ifrån och tänkte då direkt på mitt pirat avgassystem. Kommer nu inte ihåg varför jag uteslöt det men det som i pulser går in i motor kommer också ut fick då reda på att en sådan cyklon luftfiltertyp som vi har i Fiat skall vara ganska bra men dock var uttaget efter filtret i botten så jag fick känslan av det var fel och gjort så pga platsbrist. tycker det ser ut som en bastrumpet och som någon skrev se till att locket sitter på luftburken. Jag isolerade min för jag kunde se klara samband med luftburken öppen, stängd, annat inlopp, lite ihopklämda slangar, annat luftfilter osv och min frekvens dock gjorde isoleringen ingen skillnad. Det som gjorde mkt var ihopklämd slang mellan laddkyl och inlopp men så kan man ju inte ha det så jag var då tvungen att göra något där. Det var också det som fick mig att förstå var jag skulle göra jobbet för där fanns pulsationer (energi att göra något med) funderade på olika resonatorer osv som var ganska lätta att tillverka och skulle säkert få plats men en ljuddämpare tar ett bredare register åkte då till Biltema och köpte ljuddämparen. Ljuddämpare skall dock vara 20 ggr större än en cylinder men det fick inte plats så en mindre valdes kanske också därför jag ser den största skillnaden när jag kommer upp i varv och last. Lite senare än ljuddämparen fick jag ochså reda på att långa slangar transporterar ut pulsationer i motorrum så kanske det hade räckt men att byta ut dom långa slangarna före och efter laddkyl som finns på Fiat till rör men gummi anslutningar. Har inte provat detta ännu. Min ljuddämpare funkar så effektivt vid varvning av motor så jag ibland råkat varva den till rusvarvstopp på 4an och på så sett har det fått bort problemet att ligga och köra på 4an i 70 där 5an inte orkat riktigt. Man behöver inte varva till rusvarvstopp för att komma dit det är ännu högre i varv men innan gick det inte att köra på dessa varv man kunde då inte prata med medpassagerarna höra radion knappt ens tänka något. Detta att jag kunde varva mer gjorde också att jag fick bättre kontroll vid omkörningar och att inte längre vill ändra utväxlingen på 5an för den är nu mkt behaglig att köra på.
Nu nått hel annat men med samma problem och det var en total ljudåtgärd som av en slump gjorde ganska mkt och det var att när jag jobbade i bilen när den var kallt hade jag en Helly hansen tröja på mig och när det blev varmt i bilen tog jag då av mig den och lade i framrutan.. Hm det gjorde mer än diverse ljudmattor så läste o funderade vidare på hur ljuddämparmattor fungerar. Tydligen skall man ha ett mellanrum mellan torpedplåt och matta. Tung blymatta med filt ovanpå skulle då också vara bra men ganska fult på instrumentpanelen. Jag läste också att innertaket har mkt stor tillochmed avgörande betydelse på kupeljud så jag skal fundera på detta. Takbeklädnad har också ofta ett mellanrum till plåten vilket också är vanligt på torpedplåtsisolering så är det på våra Volvobilar 15-25mm. Men jag åkte så till Hornbach och köpte en entrematta med tungt gummi under tyget på matta och klippte till så den passade på instrumentpanelens ovansida. Var lite trixit vid defrosterhålen men lyckade forma till mattan där genom att med en liten svart ståltråd fiska tag i gallret på def munstycket och då kunna naja fast matta så form och funktion på defrostermunstycken bibehålldes. Detta blev både snyggt fungerade mkt bra mot ljud och bilen känns lite med ombonad/påkostad på något sätt och man kan ju själv välja färg och mönster nere på Hornbach. Ska se om jag hittar någon semesterbild med denna matta applicerad. Mkt kul ämmne i detta forum jag kommer att följa hur det går för er era frågeställningar och era erfarenheter.
https://market.android.com/details?id=org.hermit.audalyzer
Tusan vad bokstäver jag missat frb tangentbord men ni får leva med det
Kanske inte skulle lagt ut detta lite för dåligt men det ger en hint om hur jag lagt mattan kanske man kan skapa sig lite uppfattning om ljudet också men tror inte det. Bättre bilder kan jag få fram senare när jag tagit hem bilen.
Bilagor
Senast redigerad av en moderator: