• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hög garagedomkraft?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Tänk på att balkarna i chassier inte är avsedda att belasta/lyfta underifrån. Skall man använda domkraft är det viktigt att följa instruktionsboken så lyftet sker på rätt ställe. Jag har sett hur bodelen har släppt från sina fästen efter att man lyft i balken bakom bakaxel, blev en dyr historia.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
505
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Ett par rejäla brädbitar är inte fel när man jobbar med sådant här.
Ex 50 cm lång 50 x 100 mm.
Med en sådan kan man nog lyfta i balkarna, även om de numera är av plåt på bilar, och inte tål domkraft.
Att förstärka med en pallbock är en extra säkerhet.

Roysan
Av plåt numera?
Undrar vad de byggdes av innan?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
470
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Du kanske inte varit med så länge mats, men förr var balkarna på en lastbil av valsat stål, dvs en U I balk.
Bilden som trådstartaren visar är en balk av hopvikt plåt, som inte håller att sätta domkraften i.

Roysan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du kanske inte varit med så länge mats, men förr var balkarna på en lastbil av valsat stål, dvs en U I balk.
Bilden som trådstartaren visar är en balk av hopvikt plåt, som inte håller att sätta domkraften i.

Roysan
Hur gammal ska en sådan Ducati vara :wub:
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Jag har 2st styrpinnar som skruvas in i bulthål, och lägger hjul på en dolly så behöver inte det att lyftas så mycket, min väger 28-30kg st. Länk till en dolly:
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Jag har 2st styrpinnar som skruvas in i bulthål, och lägger hjul på en dolly så behöver inte det att lyftas så mycket, min väger 28-30kg st. Länk till en dolly:
Hej
Tack för ett bra Tips. Jag har funderat på att försöka tillverka något liknande, men det får bli en sådan.
Mvh Klas Nilsson
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
470
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag brukar anpasa höjdn me domkraften så at jag slippe bära upp hjul och trä på det på navet.
Altenativt sätta foten under hjulet och med foten lyfta upp hjulet.
En låg pall att sitt på framför hjulen vid arbetet underlättar om man har svårt för att sitta på huk.

Så vitt jag förstår måste ändå ryggen användas för att få upp hjulet på dollyn. Dessutom krävs ändå att man anpassar höjden med domkraften.

De
Roysan
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Jag brukar anpasa höjdn me domkraften så at jag slippe bära upp hjul och trä på det på navet.
Altenativt sätta foten under hjulet och med foten lyfta upp hjulet.
En låg pall att sitt på framför hjulen vid arbetet underlättar om man har svårt för att sitta på huk.

Så vitt jag förstår måste ändå ryggen användas för att få upp hjulet på dollyn. Dessutom krävs ändå att man anpassar höjden med domkraften.

De
Roysan
Hej
Jag har en elvinch i carporten som jag hissar upp och ner hjulen i min smörjgrop. Den kan jag utnyttja för att lyfta upp hjulen på dollyn.IMG_20220210_144635.jpg
Domkrafter har jag 4 st på bilen så det är inget problem.
IMG_20210317_164725.jpg
Mvh Klas Nilsson
 
Senast ändrad:

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Jag har den här, köpte den för ca 1800, brukar finnas kampanj när det är dags för hjulbyte. Enda nackdelen är att den är tung...


NU har Jula kampanj om nån behöver..

 
Toppen