• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hög garagedomkraft?

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Våren är på väg och därmed är det snart dags att byta till sommarsulorna.

Vad har ni för garagedomkraft?

När jag byte till vinterhjulen fick jag ta hjälp av träklossar för att få upp ramen till höjd så att hjulen lättade från backen.

Har ni något hjälpmedel att baxa in hjulen på rätt plats?

Med vänlig hälsning,
PeterB00B53F3-FB38-4551-95E1-23F8BD0649FF.jpeg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har en Bacho höglyftande garagedomkraft och en liten men höglyftande pelardomkraft (finns billigare som man skruvar ut längst ut, min är hydraulisk i tre steg).
Man rullar fram hjulen och vickar dem på plats.
Byter däck på tre bilar (ink husbil) vid samma tillfälle och det tar ca 1h totalt.
Easy money.....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Våren är på väg och därmed är det snart dags att byta till sommarsulorna.

Vad har ni för garagedomkraft?

När jag byte till vinterhjulen fick jag ta hjälp av träklossar för att få upp ramen till höjd så att hjulen lättade från backen.

Har ni något hjälpmedel att baxa in hjulen på rätt plats?

Med vänlig hälsning,
PeterVisa bilaga 221279
Du ska inte lyfta bilen på denna plats,ramen är deformerad, lyft närmare axlarna där det finns förstärkningar.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Mina vänner jag frågade efter vilken garagedomkraft ni använder, jag behöver en som lyfter högt då mina Sunlight T66 har en rejäl markfrigång.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Jag har den här, köpte den för ca 1800, brukar finnas kampanj när det är dags för hjulbyte. Enda nackdelen är att den är tung...

 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ett lite tips bara.
Blar brukar ha en domkraft av originlatyp, avsedd att användas i fält vid byte till reservdäcket.
det ligger säkert en sådan i varje bil.
Jag fick plötsligt bruk för den vid punka, långt bort i fjällvärlden.
Bilen är från 1996. Domkraften fanns och var aldrig använd som ny.
Spärrnyckeln som na drog den "rakade", dvs slirade så det var ett krångligt jobb att lyfta bilen.
Efterhand gick det bättre. Det visade sig att den var smord för över 20 år sen med ett fett som stelnat, så spärrmeknismen funkade inte.
Mitt tips, ta fram originaldomkraften och testa den, se till att veta var den finns och lär dig hur den funkar.
Bra att ha och veta när det blir punka.

Dessutom visar det sig var lyftpunkterna är om man använder den.

Originaldomkraften är inte avsedd att använda alltid vid vinterdäcksbyte, men nån gång då och då är det bra att testa den och sina kunskaper.

Roysan
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har den här, köpte den för ca 1800, brukar finnas kampanj när det är dags för hjulbyte. Enda nackdelen är att den är tung...

Det är den jag också har. Den är grym. Lyfter högt, går in under låga bilar och är stabil.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En sådan här har jag ersatt originalets domkraft med i bilen. Den har nog bara två hydrauliska utskjut och en skruv (när jag tänker efter).
Den är grym, lyfter högt, fort, lätt och stabilt.
Kostar ca 5 000:- ny men hittade min på skroten för några hundra.
 

Bilagor

  • pelardomkraft-atg10-200.jpg
    pelardomkraft-atg10-200.jpg
    14,3 KB · Visningar: 50

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har en inköpt på Swedol för ett gäng år sedan :

Swedol är inte billiga, snarare blodigt dyra men den har fungerat riktigt bra och lyfter både tillräckligt högt och kommer in under låga bilar. Samma modell går säkert att hitta på andra ställen till mycket bättre pris. Har tidigare kasserat ett par riktigt billiga varianter av modell mindre där hydrauliken pajat ganska direkt.

En i aluminium är absolut att rekommendera då stålvarianterna typ Bachos blir så tunga och brutalt klumpiga att flytta. Funkar givetvis bra om man bara använder den i samma garage och har ett fint betonggolv.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag använder samma domkrafter som jag har i rallyverkstan och ute på tävlingarna, enkla lätta domkrafter med inte alltför hög lyfthöjd och köpta på Biltema. Fungerar utmärkt om man använder lyftpunkterna som visats ovan.
 
Toppen