• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hårddisk-krasch - var reparera?

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Jag har inget att säga om hur man fixar en kraschad hårddisk, men det är ju ganska väl täckt i tråden.

Men slutsatsen av tråden är ju att det är bra att ha en bra backuplösnng så man slipper stå där med mängder av minnen förstörda...

Det finns ett par andra trådar här som ger tips om olika lösningar, men jag tänkte att här tipsa om en jag hittade för en tid sedan:
CrashPlan den har följande fördelar:
* Lätt att installera och konfigurera
* Gratis om man nöjer sig med att backa upp till en egen dator
* Finns till Windows, Mac och Linux.
* Låg kostnad för obegränsat lagringsutrymme online (för sig själv och hela släkten!)
* Man kan välja att göra backup på hela hårddiskar eller på vissa mappar.
* Backup görs så ofta man vill och körs i bakgrunden, där bara förändringarna lagras (många andra program tar nya kopior varenda gång och fyller då lätt en hårddisk)
* Man kan göra kontinuerlig backup av data om man är uppkopplad på resan mot en dator (hårddisk) som står hemma (om datorn hemma är på :) ).

Jag har installerat den så den tar backup på vissa dokument mappar och framförallt på mina foton. Windows kan jag installera på nytt om så skulle vara. Jag får dessutom ett mail i veckan med status. Hur mycket och vilka datorer som backup gjorts för.

Jag har provat lite olika program backup men detta är det klart smidigaste jag hittat hittills.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Dropbox - Online backup, file sync, and sharing made easy. är klockren backuptjänst. 2gb gratis. Sköter sig själv.
Placera bara alla bilder o dokument i dropbox-katalogen så laddas de upp till en server på internet. Kan användas på fler datorer om man vill ha samma filer på fler datorer.

Håller med. Den använder jag också. Men nackdelen (när det gäller backup) är att all data sparas lokalt på alla anslutna datorer. Det är kanonbra när man vill ha filer tillgängliga, mindre bra vid backuper.

Jag ser CrashPlan och Dropbox som en bra kombinationslösnng.

//Stefan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Här är en till som råkat ut för en datorcrasch. Det hände i torsdags. Allt bara slutade fungera och så luktade det lite brännt, (stavas brännt men 2 n?). Tror inte det är själva hårddisken utan kanske moderkortet?
Hade emellertid lyckan av en kopia på alla bilder och dokument, däremot försvann hela min Outlook och en hemsida jag håller på att bygga till vårt Byaråd. Många timmars arbete åt skogen.
Har sett att man ev skulle kunna koppla loss den gamla HD:N och koppla in som Slave vad detta nu innebär och vad som behövs och hur man gör.
Kanske någon som har tis?:confused:

Det finns ganska enkla och billiga dockningsstationer för hårddiskar som du kopplar till en USB-ingång. Du ansluter de medföljande sladdarna till din gamla hårddisk och kan därefter få tillgång till det som finns lagrat på den. Eventuellt behöver datorn startas om efter att du anslutit den externa hårddisken.

Dessa dockningsstationer är kanske inte så prektiska om du vill ha hårddisken permanent inkopplad eftersom hårddisken ligger helt öppen. Då finns det lådor för att montera diskar men då måste du ha en som passar just det gränssnitt som din disk har. Dockan däremot har anslutning för lite olika typer av diskar och är på så vis mera flexibel.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Det finns ganska enkla och billiga dockningsstationer för hårddiskar som du kopplar till en USB-ingång. Du ansluter de medföljande sladdarna till din gamla hårddisk och kan därefter få tillgång till det som finns lagrat på den. Eventuellt behöver datorn startas om efter att du anslutit den externa hårddisken.

Dessa dockningsstationer är kanske inte så prektiska om du vill ha hårddisken permanent inkopplad eftersom hårddisken ligger helt öppen. Då finns det lådor för att montera diskar men då måste du ha en som passar just det gränssnitt som din disk har. Dockan däremot har anslutning för lite olika typer av diskar och är på så vis mera flexibel.
Tack Michael, då ger jag mig ut på nätet och letar efter något som kan passa till din beskrivning.
Lasse J
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Nu avslutar jag här med att rapportera att PL Data provade flera saker och lyckades inte få fram nåt.
De rekommenderade Norge - jag ska prova Technilab i Svearnas rike /Västra Götaland - och se vad de kan göra.
Välkommen till Technilab! - Dataräddning av högsta kvalitet.
Bara att köpa ny HD och börja med RIKTIG backup - på nåt sätt.
Tack för all hjälp. :)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

YES!!!!
Technilab i Timmele/Ulricehamn har meddelat att de kan rädda data.
Jag skickar en extern hd som jag "råkade" köpa och de lägger in på den - bra!
Tack för tipset Ragge 358. :)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Jaha - de ska va en "smålänning" till att fråga. :)

Kostnadsfri undersökning/analys datarekonstruktion = bra.
Mycket billigare för en privatperson än för ett företag.
Priset kan nog variera väldigt mycket beroende på fel mm.
Jag kan välja på vilket sätt jag vill ha det sparat DVD, hårddisk lr levererat via nätet.
4200 för mig - plus fraktavgifter + hårddisk såklart.

- Ingen kostnad debiteras om datarekonstruktionen inte skulle gå att genomföra. -
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Kul att det löste sig o inte var allt för dyrt, dubbla diskar nu eller? Själv har jag inte det ÄN. Slarvmaja som man är./susanne
 
Toppen