• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hårddisk-krasch - var reparera?

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Tappade 2 år av vårt liv i förra veckan.
Hårddisken kraschade - alla bilder alla dokument mm borta. :cool:
Lokal datafirma kollade - de kan ej laga - ev nån i Norge sa de - för många tusenlappar.
Nån som vet nån som känner nån som ev vet nån som kan försöka laga????
Dell Inspiron 530 årsmodell -08 troligtvis - med hårddisk Seagate på ca 450 Gb.
:confused: :mad:
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Hej PatricS, hittade denna på nätet vet inget om dem. Men du kan ju höra med dem. www.datorkrasch.se/
Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Jag fick en hårdiskrach för några år sedan, det var en katastrof, hade ingen backup, så nu har vi flera stycken, jag fick ta disken till Ibas i Kongsvinger,där kunde de rädda allt, du skall ha en rikig otur om det inte går att få fram det som finns på disken, men det kostar, vi betalade minst 26.000:- jag kommer inte ihåg rikigt, och det var runt 2002, det gick väl skapligt för vi hade försäkring på företaget men det blev ju i alla fall en skaplig självrisk. Samt en riktig lektion på att man skall ha en backup.
Hoppas det går bra.
:mcride:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Jag fick en hårdiskrach för några år sedan, det var en katastrof, hade ingen backup, så nu har vi flera stycken, jag fick ta disken till Ibas i Kongsvinger,där kunde de rädda allt, du skall ha en rikig otur om det inte går att få fram det som finns på disken, men det kostar, vi betalade minst 26.000:- jag kommer inte ihåg rikigt, och det var runt 2002, det gick väl skapligt för vi hade försäkring på företaget men det blev ju i alla fall en skaplig självrisk. Samt en riktig lektion på att man skall ha en backup.
Hoppas det går bra.
:mcride:


Detta är nog det bästa sättet än idag. Är disken fysiskt trasig så är det inte så mycket annat att välja på.
Vi har skickat ett antal diskar dit och priset ligger fortfarande på ungefär samma nivå + moms.

www.ibas.se
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Annars finns det ett företag i Timmele som fixar sådant.
 
Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Tack för tips!
Namn och adress - tack - på de som ev kan hjälpa och ev hitta nåt på hårddisken??
Känns konstigt - att man ska behöva lära sig "den hårda vägen".
Att man aldrig lär sig. :)
 
U

ulven

Guest
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Om hårddisken har ett fysiskt fel kan man prova att lägga hårddisken i frysen några timmar och sedan ansluta den igen. Kylan kan tillfälligt åtgärda problem med vobblande skivor och göra det möjligt att kopiera innehållet till en annan disk.

// Per
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Om hårddisken har ett fysiskt fel kan man prova att lägga hårddisken i frysen några timmar och sedan ansluta den igen. Kylan kan tillfälligt åtgärda problem med vobblande skivor och göra det möjligt att kopiera innehållet till en annan disk.

// Per

När man gör det här "tricket" ska man tänka på några saker: lägg hårddisken i en "red line"/"zip lock" påse (undvika kondens), du har begränsat med tid på dig. Försök inte att boota upp windows på den defekta hårddisken, utan sätt den i en fungerande dator. Tänk till innan (du tar ut den ur frysen) var filerna ligger, boota upp datorn och fort som f*n kopiera över filerna du är ute efter.

Peter :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

IBAS med hovedkontor i Kongsvinger er regnet som et av verdens beste steder for data-recovery, i de mest ekstreme situasjonene bruker de samme teknikk som ble benyttet på Watergate tapene. Om det ikke er fysisk skade på skivene i diskdriven så er det raskt og effektivt å hente ut data - ved fysisk skade stigeer prisen. Har selv betalt nesten 100k NOK (i jobben!) for en disk med slettede filer - vår VD var noe uforsiktig! Er det ikke gjort amatør forsøk på retting av feil så setter de bare skivene inn i en fungerende drive og kopierer allt over på annet media.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Hej, jag har också använt mig av Ibas i Norge, 2003 kostade en undersökning av disken 2500 och sedan fick vi tillbaka 3 cd skivor med data till en kostnad av 24000, det är dyra läropengar. Kan man sätta disken som slav eller i ett kabinet och kommer åt datan är det inte så svårt att rädda vad som finns på den, om den går att läsa ifrån vill säga
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Citat:
Från P-A och Carina.
Om inte hårdisken är fysiskt trasig så kan jag hjälpa dig att få tillbaka dina filer. slut citat

Jag har varit medlem i husbilsklubben knappt ett år nu, det är med stor glädje jag läser alla insändare och svar som kommer upp, som här, här kommer en hjälpsam hand som med glädje hjälper till att rädda en hårddisk som kraschar.
Har svårt att förstå en sådan som Tekla som hellre ser inlägg där det kommer upp meningsmotsättningar och man har olika synpunkter på saker och ting. Många gånger får jag tanken att det gnabbas lite extra för att man tycker det är roligt, många gånger är det också med glimten i ögat som många kommentarer skrivs.
Jag tycker Ni skall fortsätta i den andan som de allra flesta gånger råder på det här forumet.
:mcride: :mcride:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

TACK! :)
Ska hämta hårddisken i början på veckan hos PL Data å få lite mer i detalj veta va de gjort å va de testat. De ringde bara å sa att de inte kunde få fram nå data.
Var själv innan dess och köpte en till hårddisk och "lite kablar" - "USB Sata/IDE adapter kit" å vi testade på några datorer här hemma å hos dotra - nej funka inte - så då blev det PL Data.
Nåja - frågan är också - va ä de värt? - att få igen lite kort å några dokument??
Okej - ett par tusen kort å en hel del dokument - men inget är ju egentligen livsviktigt - tror jag. Bara båt å Plåtisar å semester å 1a barnbarnet å .......
Beslut - beslut - :)
OK - till veckan börjar Curling-SM här i Umeå - för herrar.
Å SOLEN lyser och börjar värma såpass att gräslöken börjar komma i pensionärskuvösen. :)
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

När min kraschade o det skulle kosta 10000:- o uppåt då tog jag beslutet snabbt.
Och när man tänker efter nu, korten var inget vidare för man utvecklas ju. Lite minnesbilder men men det är inte värt så mycket./sus
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Jag fick samma problem med min dator för något år sedan, vis av skadan har jag alltid med mej en extra hard disk dit jag var vecka tankar över info + att jag bränner DVD med alla bilder var månad. Detta kostar mindre än vad en data krasch kostar.
Lasse
Tappade 2 år av vårt liv i förra veckan.
Hårddisken kraschade - alla bilder alla dokument mm borta. :cool:
Lokal datafirma kollade - de kan ej laga - ev nån i Norge sa de - för många tusenlappar.
Nån som vet nån som känner nån som ev vet nån som kan försöka laga????
Dell Inspiron 530 årsmodell -08 troligtvis - med hårddisk Seagate på ca 450 Gb.
:confused: :mad:
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

Här är en till som råkat ut för en datorcrasch. Det hände i torsdags. Allt bara slutade fungera och så luktade det lite brännt, (stavas brännt men 2 n?). Tror inte det är själva hårddisken utan kanske moderkortet?
Hade emellertid lyckan av en kopia på alla bilder och dokument, däremot försvann hela min Outlook och en hemsida jag håller på att bygga till vårt Byaråd. Många timmars arbete åt skogen.
Har sett att man ev skulle kunna koppla loss den gamla HD:N och koppla in som Slave vad detta nu innebär och vad som behövs och hur man gör.
Kanske någon som har tis?:confused:
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Hårddisk-krasch - var reparera?

PL-Data är duktiga, fixar inte dom det så återstår nog bara IBAS. Men som sagt för lite bilder och dokument, nja det känns som överkurs. Men se det som en dyr läropeng, och se till att skaffa en backuplösning. Men se till att ta till en extern lösning som är fysiskt frånskild från datorn. DVS, uppstår brand så du ändå rökt att ha haft en backup till en NAS-disk, eSATA eller extern USB disk. Finns många bra lösningar över nätet, som trots öångsamma förbindelser fungerar utmärkt. Men det var överkurs.
 
Toppen