Tjenix
Nu är det dax igen, typ vart 3;dje år blir det en dator optimering.
Nu verkar det som läshuvudet på min C: disk är på väg att packa ihop...
Ev. startar datorn efter 3-20 försök de senaste dagarna, skiter nu i att att stänga av den!
Jag har kört backup mot en 500Gb USB disk på två vis parallellt, (har all data)
1: Norton 360 via auto funktionen & 2: Via GK-Backup manuellt ibland. (via GK ser man alla filer/spegling likt som de ligger på C: )
Har sökt på webben ang. hur jag på bästa vis för över min gamla "surdegs" 80Gb systemdisk (mens den funkar) till en idag inköpt 80Gb SSD + 2st 1Tb.
Är nu så blind att jag inte längre ser "träden för att skog"... = För mycket info i trög "knopp" Önskar lite support...
Nuvarande konfig:
AMD Athlon 64 X2 Dual Core 6400+
3,21 Ghz 3,5 RAM
2st diskar internt, en C:/80Gb för operativsystem & "mina dok" + 1st D/F: 160b till vår studio. (2st 80/partitioner)
+ 1st extern 500Gb USB där ovan partitioner backas upp regebundet
Har nu köpt in följande:
1st 80Gb SSD, tänkt till enbart operativsystem & program
1st 1Tb partitionerad 800Gb/200Gb till D/F
+ 1st 1Tb till som är Raidad identiskt mot ovan D/F
(2st 1Tb likvärdiga hårddiskar)
Men innan jag har fått till detta ( om någonsin
) så är vi snart framme vid Jul, kanske t.o.m. 2012... Hehehe
Eller är detta lättare än vad jag tror? Klarar jag det själv med god hjälp & tips ang. hur jag på bästa vis
för över min gamla C: inkl alla inställningar till ny 80SSD inkl. uppgradera till W7
El. skall jag installera/uppgradera till W7 först efter att jag fått allt med diskar att fungera?
Ni fattar...! Detta är inte lätt för en icke dator hacker. Bara att få "mina dok" att inte ligga på samma disk som C: är för mig ett frågetecken..
Bygga en dator kan vem som helst, konsten att konfig. dito på ett bra fungerande vis är få människor förunnat!
Det vore GULD att slippa installera om C: och alla program + inställningar!!!!!!
W7.0/64Bitars + ytterligare 4Gb internminne... (8Gb totalt) funkar det för er? Ni ser, många frågor är det!
Tips om ett lika bra forum som HBK (Jag vet, det finns inte många, men något nära så bra
) Med inriktning på Datorer mottages tacksamt!!!!
Praktiska tipsmottages så klart direkt i denna tråd!
Mvh. Stollen
Nu är det dax igen, typ vart 3;dje år blir det en dator optimering.
Nu verkar det som läshuvudet på min C: disk är på väg att packa ihop...
Ev. startar datorn efter 3-20 försök de senaste dagarna, skiter nu i att att stänga av den!
Jag har kört backup mot en 500Gb USB disk på två vis parallellt, (har all data)
1: Norton 360 via auto funktionen & 2: Via GK-Backup manuellt ibland. (via GK ser man alla filer/spegling likt som de ligger på C: )
Har sökt på webben ang. hur jag på bästa vis för över min gamla "surdegs" 80Gb systemdisk (mens den funkar) till en idag inköpt 80Gb SSD + 2st 1Tb.
Är nu så blind att jag inte längre ser "träden för att skog"... = För mycket info i trög "knopp" Önskar lite support...

Nuvarande konfig:
AMD Athlon 64 X2 Dual Core 6400+
3,21 Ghz 3,5 RAM
2st diskar internt, en C:/80Gb för operativsystem & "mina dok" + 1st D/F: 160b till vår studio. (2st 80/partitioner)
+ 1st extern 500Gb USB där ovan partitioner backas upp regebundet
Har nu köpt in följande:
1st 80Gb SSD, tänkt till enbart operativsystem & program
1st 1Tb partitionerad 800Gb/200Gb till D/F
+ 1st 1Tb till som är Raidad identiskt mot ovan D/F
(2st 1Tb likvärdiga hårddiskar)
Men innan jag har fått till detta ( om någonsin

Eller är detta lättare än vad jag tror? Klarar jag det själv med god hjälp & tips ang. hur jag på bästa vis
för över min gamla C: inkl alla inställningar till ny 80SSD inkl. uppgradera till W7
El. skall jag installera/uppgradera till W7 först efter att jag fått allt med diskar att fungera?
Ni fattar...! Detta är inte lätt för en icke dator hacker. Bara att få "mina dok" att inte ligga på samma disk som C: är för mig ett frågetecken..
Bygga en dator kan vem som helst, konsten att konfig. dito på ett bra fungerande vis är få människor förunnat!
Det vore GULD att slippa installera om C: och alla program + inställningar!!!!!!

W7.0/64Bitars + ytterligare 4Gb internminne... (8Gb totalt) funkar det för er? Ni ser, många frågor är det!
Tips om ett lika bra forum som HBK (Jag vet, det finns inte många, men något nära så bra

Praktiska tipsmottages så klart direkt i denna tråd!
Mvh. Stollen