• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HårdD (nära) ras, ny SSD/Migrerar filer Hjälp!

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Tjenix

Nu är det dax igen, typ vart 3;dje år blir det en dator optimering.
Nu verkar det som läshuvudet på min C: disk är på väg att packa ihop...
Ev. startar datorn efter 3-20 försök de senaste dagarna, skiter nu i att att stänga av den!

Jag har kört backup mot en 500Gb USB disk på två vis parallellt, (har all data)
1: Norton 360 via auto funktionen & 2: Via GK-Backup manuellt ibland. (via GK ser man alla filer/spegling likt som de ligger på C: )

Har sökt på webben ang. hur jag på bästa vis för över min gamla "surdegs" 80Gb systemdisk (mens den funkar) till en idag inköpt 80Gb SSD + 2st 1Tb.
Är nu så blind att jag inte längre ser "träden för att skog"... = För mycket info i trög "knopp" Önskar lite support...
icon_wink.gif


Nuvarande konfig:
AMD Athlon 64 X2 Dual Core 6400+
3,21 Ghz 3,5 RAM
2st diskar internt, en C:/80Gb för operativsystem & "mina dok" + 1st D/F: 160b till vår studio. (2st 80/partitioner)
+ 1st extern 500Gb USB där ovan partitioner backas upp regebundet

Har nu köpt in följande:
1st 80Gb SSD, tänkt till enbart operativsystem & program
1st 1Tb partitionerad 800Gb/200Gb till D/F
+ 1st 1Tb till som är Raidad identiskt mot ovan D/F
(2st 1Tb likvärdiga hårddiskar)

Men innan jag har fått till detta ( om någonsin
icon_lol.gif
) så är vi snart framme vid Jul, kanske t.o.m. 2012... Hehehe

Eller är detta lättare än vad jag tror? Klarar jag det själv med god hjälp & tips ang. hur jag på bästa vis
för över min gamla C: inkl alla inställningar till ny 80SSD inkl. uppgradera till W7
El. skall jag installera/uppgradera till W7 först efter att jag fått allt med diskar att fungera?

Ni fattar...! Detta är inte lätt för en icke dator hacker. Bara att få "mina dok" att inte ligga på samma disk som C: är för mig ett frågetecken..
Bygga en dator kan vem som helst, konsten att konfig. dito på ett bra fungerande vis är få människor förunnat!

Det vore GULD att slippa installera om C: och alla program + inställningar!!!!!!
icon_confused.gif


W7.0/64Bitars + ytterligare 4Gb internminne... (8Gb totalt) funkar det för er? Ni ser, många frågor är det!
Tips om ett lika bra forum som HBK (Jag vet, det finns inte många, men något nära så bra
icon_wink.gif
) Med inriktning på Datorer mottages tacksamt!!!!
icon_biggrin.gif


Praktiska tipsmottages så klart direkt i denna tråd!

Mvh. Stollen
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: HårdD (nära) ras, ny SSD/Migrerar filer Hjälp!

Hej!

Har du kollat in Norton Ghost?
Den gör en kopia rakt av.

Kan de va nåt?

Ha det gott!

Ps...Hittade ett G7 på Ragges sist vi va där.. Kan det va ditt? Ds
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: HårdD (nära) ras, ny SSD/Migrerar filer Hjälp!

Hej!

Har du kollat in Norton Ghost?
Den gör en kopia rakt av.

Kan de va nåt?

Ha det gott!

Ps...Hittade ett G7 på Ragges sist vi va där.. Kan det va ditt? Ds

OK, skall kolla det!
Ps. Nix, kör bara med maj9;or...:wink: ds.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: HårdD (nära) ras, ny SSD/Migrerar filer Hjälp!

Hej Stollen, det fattas en hel del kunskap i min skalle också när det gäller djupare attacker i datorer. Men jag har använt ett program tidigare som har flera funktioner bl.a. en funktion liknande schimd's förslag. Man kopplade bara in en ny helt tom hårddisk startade programmet svarade på några frågor, sen skapade den en helt likadan kopia på den nya disken. När den var klar så kastade man ut den gamla hårddisken och startade bara om datorn med den nykopierade indentiska disken, klart.
Programmet heter-Paragon Drive Backup-och har flera gånger varit med på tidningen PC för alla's CD som följer med tidningen.
Sen vet jag inte om förutsättningarna är samma när den nya disken är en SSD. Men det finns det säkert någon som kan svara på.....och troligen ett bättre förslag än mitt också för den delen :D.

Lycka till...JANKRO.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: HårdD (nära) ras, ny SSD/Migrerar filer Hjälp!

Inte det du vill höra men min erfarenhet efter en knippe år med liknande sysselsättning som födkrok är att du absolut tjänar på att installera om Win7 fräscht från start på din nya SSD disk.
Det går troligen fortare än att trassla med ghostning och uppgraderingar som man inte alltid vet hur de slutar.
Du behöver då heller inte hålla på med din gamla systemdisk utan du kan låta den ligga och vila säkert på hyllan som en extra backup tills allt är klart.

Se bara till att du har förberett dig ordentligt innan genom att ladda ner senaste drivrutinerna till all hårdvara, skrivit av listan på installerade applikationer, sparat favoriterna, inställningarna till mailen mm.

Låter kanske som mer jobb men jag är övertygad om att du faktiskt spar tid och får ett bättre resultat. Speciellt som du inte har full koll på "genvägarna" med exempelvis ghost.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: HårdD (nära) ras, ny SSD/Migrerar filer Hjälp!

Tjenix

Nu är det dax igen, typ vart 3;dje år blir det en dator optimering.
Nu verkar det som läshuvudet på min C: disk är på väg att packa ihop...
Ev. startar datorn efter 3-20 försök de senaste dagarna, skiter nu i att att stänga av den!

Jag har kört backup mot en 500Gb USB disk på två vis parallellt, (har all data)
1: Norton 360 via auto funktionen & 2: Via GK-Backup manuellt ibland. (via GK ser man alla filer/spegling likt som de ligger på C: )

Har sökt på webben ang. hur jag på bästa vis för över min gamla "surdegs" 80Gb systemdisk (mens den funkar) till en idag inköpt 80Gb SSD + 2st 1Tb.
Är nu så blind att jag inte längre ser "träden för att skog"... = För mycket info i trög "knopp" Önskar lite support...
icon_wink.gif


Nuvarande konfig:
AMD Athlon 64 X2 Dual Core 6400+
3,21 Ghz 3,5 RAM
2st diskar internt, en C:/80Gb för operativsystem & "mina dok" + 1st D/F: 160b till vår studio. (2st 80/partitioner)
+ 1st extern 500Gb USB där ovan partitioner backas upp regebundet

Har nu köpt in följande:
1st 80Gb SSD, tänkt till enbart operativsystem & program
1st 1Tb partitionerad 800Gb/200Gb till D/F
+ 1st 1Tb till som är Raidad identiskt mot ovan D/F
(2st 1Tb likvärdiga hårddiskar)

Men innan jag har fått till detta ( om någonsin
icon_lol.gif
) så är vi snart framme vid Jul, kanske t.o.m. 2012... Hehehe

Eller är detta lättare än vad jag tror? Klarar jag det själv med god hjälp & tips ang. hur jag på bästa vis
för över min gamla C: inkl alla inställningar till ny 80SSD inkl. uppgradera till W7
El. skall jag installera/uppgradera till W7 först efter att jag fått allt med diskar att fungera?

Ni fattar...! Detta är inte lätt för en icke dator hacker. Bara att få "mina dok" att inte ligga på samma disk som C: är för mig ett frågetecken..
Bygga en dator kan vem som helst, konsten att konfig. dito på ett bra fungerande vis är få människor förunnat!

Det vore GULD att slippa installera om C: och alla program + inställningar!!!!!!
icon_confused.gif


W7.0/64Bitars + ytterligare 4Gb internminne... (8Gb totalt) funkar det för er? Ni ser, många frågor är det!
Tips om ett lika bra forum som HBK (Jag vet, det finns inte många, men något nära så bra
icon_wink.gif
) Med inriktning på Datorer mottages tacksamt!!!!
icon_biggrin.gif


Praktiska tipsmottages så klart direkt i denna tråd!

Mvh. Stollen

Är du säker på att ditt nätaggregat är helt? kan vara det som är felet har själv haft det problemet innan // Gustav
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: HårdD (nära) ras, ny SSD/Migrerar filer Hjälp!

Tack för er input!


det blir allt som Roger 67 skriver, efter 2d. med enbart strul åker jag och köper
en fullversion av w7, med förhoppning om att Inetdata tar tillbaks uppgraderingen jag köpte i förrgår... :confused: ;)

Blir att formatera om den nya SSD disken och börja om...
Hade jag gjort detta inkl. skrivit ned lösen etc. på gamla program hade jag vart helt klar nu! :)

Gustav, pm'a över er/din adress... (Ragglanda vad då?) :D
Jag har ett emu1820m som som börjat glappa... Kanske du kan ordna till det?

Tjing!
 
Toppen