• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hårdare fjädrar fram

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Hej, i tidigare trådar kan man läsa om fjäderbyte.

Husbilen ifråga är en helintegrerad Hymer 644 årsmodell 2000.

Anledningen till mina funderingar på att byta fjädrar är att den är framtung och faktiskt lite stötig, särskilt gäller detta när den är semesterpackad. Dessutom så tar däcken i karossen vid fullt rattutslag och ojämnt underlag. Tex då bilen körs in på en bensinmack och nivåskillnaden är stor. Framhjulet trycks då upp så mycket att det hörs friktions(o)-ljud ifrån karossen.

Flertalet av de som bytt till hårdare fjädrar har uttryckt positiva omdömen om resultatet. Därför var jag nyfiken på hur det skulle bli med Hymern...

Efter att ringt runt till flera företag fick jag veta att detta jobb varierade mellan "omfattande" till "relativt enkelt". Ett av företagen menade på att det var ett omfattande jobb där bussningar och lagerbanor behövde bytas ut och att det skulle kosta i storleksordningen 8-9000 kr.

Det är tur att HBK finns..... eftersom i tidigare trådar nämndes företaget Dohini i Växjö. Gert-Owe Petersson på Dohini däck svarade att: inga problem, den bilen fixar vi på en förmiddag. Allt till en kostnad av 3500 kr.

Valet var därför inte svårt, jag bokade tid hos Dohini i Växjö.
De var billigast och fjädrarna kommer ifrån Lesjöfors.

Vi tog ledigt ett par dagar och körde ner till Växjö. Tiden för bytet var bokad till 08.00 så därför övernattade vi på ställplatsen Kronobergs slottsruin. På morgonen knappade jag in Dohinis adress och det var inte mer än några få kilometer dit.

Vi var på plats i god tid och i väntan på att mekanikern skulle anlända började jag förbereda inför bytet.

Bifogade bilder visar på hur de nedre panelerna demonteras och var fjäderbenets övre fästen finns.

Dessa paneler har jag demonterat en gång förut eftersom de främre högtalarna är monterade i dessa paneler. Högtalarna låter OK men de var lite "skrälliga" därför tillverkade jag en ljuddämpande korg bakom högtalarna. Resultatet blev ett betydligt mjukare ljud, men nu var det fjädrar det skulle handla om..../Roy

01_Nya framfjädrar.jpg

02_Nya framfjädrar.jpg

03_Nya framfjädrar.jpg

04_Nya framfjädrar.jpg

05_Nya framfjädrar.jpg

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Hårdare fjädrar fram

Hej igen.

Nästa steg var att montören lyfte bilen, plockade av framhjulen och började demontera fjäderbenen.

När fjäderbenen lossats pressades den gamla fjädern ihop så att den kunde tas loss. Den nya hårdare fjädern komprimerades och monterades.

Då fjädrarna placeras jämsides så märks ingen större skillnad på dem. Dock är det skillnad på fjäderstålets diameter, den gamla fjädern har en godstjocklek på 19 mm. Den nya fjädern är 22 mm.

På denna Fiatmodell är hela arbetet ganska okomplicerat. Enligt montören är det mer arbete med nyare modeller.

Mvh /Roy

06_Nya framfjädrar.jpg

07_Nya framfjädrar.jpg

08_Nya framfjädrar.jpg

robert

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027

jag bytte fjädrar , bytte olja och filter ,justerade ljusbilden ,fixade handbromsen den tog lite dåligt.betalade 2900:- arb.kostnad och 2485:- mat. totalt inkl.moms 6697:- på Mellby bilservice 20100519 tycker att det var billigt bilen har blivit 6 cm högere fram
robert

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Hej.

De nya hårdare fjädrarna komprimerades mha ett fjäderverktyg och monterades på fjäderbenen.
Då och då under arbetets gång jobbade 2 man på bilen. Vissa moment krävde att en man arbetade inne i bilen och en under.
Dessutom gick hela utbytet fortare. Bilen kördes in kl 8 och ut före 11.

På det hela taget uppfattade jag att arbetet utfördes noggrant och proffsigt. Ex montörerna rengjorde fjäderbenen noggrant, alla bultar drogs med momentnyckel, tom då fälgarna monterades gjordes detta med momentnyckel.

Sedan bytet har husbilen rullat ca 100 mil. Mina samlade intryck är att bilen nu går mjukare.
Detta är särskilt tydligt när bilen är semesterpackad.

Fjädrarna är visserligen hårdare men inte så ihoptryckta som tidigare. Framvagnen har höjts drygt 40 mm.

Detta märks särskilt tydligt vid körning på ojämn väg. Före bytet upplevde jag fjädringen som stum, förmodligen beroende på att fjädrarnas fjädringsutrymme var begränsat och att bussningar mm fick ta upp en del av stötarna.

Vid parkering på en "vågrät" plats märks skillnaden på så sätt att klossar inte längre behövs eftersom bilen nu är vågrät i sig och inte längre står på näsan.
Hemmaparkeringen lutar lite men det det utjämnades av att bilen också lutade. Nu måste jag fylla på med lite grus för att få bilen i våg.

Sammanfattningsvis så kan jag rekommendera andra husbilsägare att om bilen går med hängande front: byt fjädrar.....

Mvh /en nöjd Roy

Bilagor

• 09_Nya framfjädrar.jpg
    09_Nya framfjädrar.jpg
    1,6 MB · Visningar: 25
  • 10_Nya framfjädrar.jpg
    10_Nya framfjädrar.jpg
    1,2 MB · Visningar: 27

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Du skulle inte vilja mäta från marken till skärmkanten så kan jag jämföra med min 544:a och jag skulle nog vilja höja min i bak .

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025

Hej Roy

Mkt bra med bilder o texten -- med vad lägger du in den...photoss?

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Mkt bra med bilder o texten -- med vad lägger du in den...photoss?

Hej Kenneth o Birgitta.

Tack så mycket.

Jag använder uteslutande Microsofts "DIGITAL IMAGE SUITE".

Inte för att det är bättre än PHOTOSHOP utan helt enkelt för att det är så mycket enklare....

Mvh /Enkle-Roy

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Du skulle inte vilja mäta från marken till skärmkanten så kan jag jämföra med min 544:a och jag skulle nog vilja höja min i bak .

Hej Bengt-Åke.
Nu har jag äntligen haft bilen på ett någorlunda plant underlag.
Coop parkering i Kållered.

Måtten är som följer:

Från marken upp till underkanten på högsta punkten på hjulhuset:
vänster sida =705 mm
höger sida =690 mm
Antingen lutar bilen eller så var det inte helt jämnt, kan även vara så att plastskärmarna är olika monterade(?)

Mitt fram på fronten mätte jag upp 273 mm mellan marken och lägsta punkt på kofångaren (under den lilla falsen närmast marken)

Ha det gott /Roy

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Bengt Åke

Här kan du få tal del av mina siffror också:

2007-06-01 Förstärkt framfjädring
Vänster Höger
Före 675mm 650mm
Efter 735mm 720mm
Resultat +60mm +70mm

Hälsningar
Kåre

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Intressant

Vänster sida verkar vara högre för flera av oss.

Jag har precis bytt i fram på min och resultatet blev väl inte riktigt som jag hade hoppats på. 3,5 cm högre bara.
Vänster sida är 1 cm högre än den högra av någon anledning. Kanske Fiat har räknat med i konstruktionen att medelköparen av en Ducato är en herre med lite extra pondus runt midjan.

Jag skall även byta bakdäcken till nya med något lägre profil då kanske min störtloppsbacke inne i bilen blir ytterligare lite flackare.

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Intressant

Vänster sida verkar vara högre för flera av oss.

Jag har precis bytt i fram på min och resultatet blev väl inte riktigt som jag hade hoppats på. 3,5 cm högre bara.
Vänster sida är 1 cm högre än den högra av någon anledning. Kanske Fiat har räknat med i konstruktionen att medelköparen av en Ducato är en herre med lite extra pondus runt midjan.

Jag skall även byta bakdäcken till nya med något lägre profil då kanske min störtloppsbacke inne i bilen blir ytterligare lite flackare.

Jodå, pondus det har jag......

Det är bara så svårt att mäta samtidigt som man placerat pondusen på förarplatsen....;)

Vattentanken är placerad på bilens vänstra sida. 120 liter vatten tillsammans med min pondus kanske gör att bilen blir mer i jämvikt.

Väg emot /jämlike Roy

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Fick bytt fjädrar fram idag på min Carthago, det blev 70 mm högre frigång mätt framme vid nummerskylten. Nu står bilen helt i våg på plan mark.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hur blir det med slaglängden på stötdämparen är det inte risk att den går i ändläge när den blir höjd så mycket ?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag tror att de ursprungliga fjädrarna gav från början samma frihöjd, som de nya, men har sedan sjunkit på grund av att de var för veka. De nya fjädrarna har samma längd men är hårdare/kraftigare så de bör inte påverka stötdämparna.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Fick bytt fjädrar fram idag på min Carthago, det blev 70 mm högre frigång mätt framme vid nummerskylten. Nu står bilen helt i våg på plan mark.

Gunnar,

Var det Goldschmidt eller Lesjöforsfjädrar du bytte till? Jag lyckades bara lyfta bilen 3,5 cm med Lesjöforsfjädrarna. Tycker fortfarande bilen är för låg fram.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Ingen aning vilket fabrikat fjädrarna har, jobbet gjordes hos Bengt i Örkelljunga.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Hmm OK
Jag får nog sluta oja mig och undra om jag skulle valt andra fjädrar.
3,5 cm är ju fortfarande 3,5 cm mer än ingenting:(

Lasse-125

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

Är det någon som har bytt framfjädrar på en halvintegrerad? Jag har en ADRIATIK Coral S660sl 160-07 Vill gärna ha synpunkter och eventuella erfarenheter.Varma sommarhälsningar Lasse.
Ps. Michael Du har skrivit något om att man ska vara observant på överhänget bak.Vill Du vara bussig och utveckla detta något.Ds

Senast ändrad:
Toppen