chiquita
HBK Medlem
Hej, i tidigare trådar kan man läsa om fjäderbyte.
Husbilen ifråga är en helintegrerad Hymer 644 årsmodell 2000.
Anledningen till mina funderingar på att byta fjädrar är att den är framtung och faktiskt lite stötig, särskilt gäller detta när den är semesterpackad. Dessutom så tar däcken i karossen vid fullt rattutslag och ojämnt underlag. Tex då bilen körs in på en bensinmack och nivåskillnaden är stor. Framhjulet trycks då upp så mycket att det hörs friktions(o)-ljud ifrån karossen.
Flertalet av de som bytt till hårdare fjädrar har uttryckt positiva omdömen om resultatet. Därför var jag nyfiken på hur det skulle bli med Hymern...
Efter att ringt runt till flera företag fick jag veta att detta jobb varierade mellan "omfattande" till "relativt enkelt". Ett av företagen menade på att det var ett omfattande jobb där bussningar och lagerbanor behövde bytas ut och att det skulle kosta i storleksordningen 8-9000 kr.
Det är tur att HBK finns..... eftersom i tidigare trådar nämndes företaget Dohini i Växjö. Gert-Owe Petersson på Dohini däck svarade att: inga problem, den bilen fixar vi på en förmiddag. Allt till en kostnad av 3500 kr.
Valet var därför inte svårt, jag bokade tid hos Dohini i Växjö.
De var billigast och fjädrarna kommer ifrån Lesjöfors.
Vi tog ledigt ett par dagar och körde ner till Växjö. Tiden för bytet var bokad till 08.00 så därför övernattade vi på ställplatsen Kronobergs slottsruin. På morgonen knappade jag in Dohinis adress och det var inte mer än några få kilometer dit.
Vi var på plats i god tid och i väntan på att mekanikern skulle anlända började jag förbereda inför bytet.
Bifogade bilder visar på hur de nedre panelerna demonteras och var fjäderbenets övre fästen finns.
Dessa paneler har jag demonterat en gång förut eftersom de främre högtalarna är monterade i dessa paneler. Högtalarna låter OK men de var lite "skrälliga" därför tillverkade jag en ljuddämpande korg bakom högtalarna. Resultatet blev ett betydligt mjukare ljud, men nu var det fjädrar det skulle handla om..../Roy





Husbilen ifråga är en helintegrerad Hymer 644 årsmodell 2000.
Anledningen till mina funderingar på att byta fjädrar är att den är framtung och faktiskt lite stötig, särskilt gäller detta när den är semesterpackad. Dessutom så tar däcken i karossen vid fullt rattutslag och ojämnt underlag. Tex då bilen körs in på en bensinmack och nivåskillnaden är stor. Framhjulet trycks då upp så mycket att det hörs friktions(o)-ljud ifrån karossen.
Flertalet av de som bytt till hårdare fjädrar har uttryckt positiva omdömen om resultatet. Därför var jag nyfiken på hur det skulle bli med Hymern...
Efter att ringt runt till flera företag fick jag veta att detta jobb varierade mellan "omfattande" till "relativt enkelt". Ett av företagen menade på att det var ett omfattande jobb där bussningar och lagerbanor behövde bytas ut och att det skulle kosta i storleksordningen 8-9000 kr.
Det är tur att HBK finns..... eftersom i tidigare trådar nämndes företaget Dohini i Växjö. Gert-Owe Petersson på Dohini däck svarade att: inga problem, den bilen fixar vi på en förmiddag. Allt till en kostnad av 3500 kr.
Valet var därför inte svårt, jag bokade tid hos Dohini i Växjö.
De var billigast och fjädrarna kommer ifrån Lesjöfors.
Vi tog ledigt ett par dagar och körde ner till Växjö. Tiden för bytet var bokad till 08.00 så därför övernattade vi på ställplatsen Kronobergs slottsruin. På morgonen knappade jag in Dohinis adress och det var inte mer än några få kilometer dit.
Vi var på plats i god tid och i väntan på att mekanikern skulle anlända började jag förbereda inför bytet.
Bifogade bilder visar på hur de nedre panelerna demonteras och var fjäderbenets övre fästen finns.
Dessa paneler har jag demonterat en gång förut eftersom de främre högtalarna är monterade i dessa paneler. Högtalarna låter OK men de var lite "skrälliga" därför tillverkade jag en ljuddämpande korg bakom högtalarna. Resultatet blev ett betydligt mjukare ljud, men nu var det fjädrar det skulle handla om..../Roy




