Sv: Hålla plats... på en ställplats
Anita & Jyrki !
Vet inte vart ni varit i Frankrike, men vi kan försäkra er om att överallt där vi "satt ner våra bopålar" på 100-tals ställplatser i Frankrike, så är det naturligtvis tillåtet att lämna sin plats med husbilen för att t.ex. åka och handla, göra en utflykt eller för att fylla på gasol.
Dessutom har vi - naturligtvis med ställplatsägarens goda minne - reserverat och betalt en plats för vänner som är "på gång" - samma dag eller dagen efter.
Det kanske är så att man tror - men inte vet - vad som gäller !
Vi har övernattat minst hundra gånger under åtta år på många olika ställplatser och fricampingar i Frankrike, norr och söder, väst och ost, aldrig har det varit tillåtet att hålla eller reservera en plats. Det är ju alltid tillåtet att lämna, men inte reservera, märka sin plats. Kommer du tillbaka och platsen finns inte kvar... då finns den inte.
Platserna är ju inte numrerade! Vem håller registret att du har betalt just den platsen? Tänk att du kör in genom automatbommen, du kan inte ens betala för två! Om det inte finns en bom, platsen bredvid dig är den enda lediga om din kompis har inte kommit... Hur förbjuder du mig att ta den om jag kommer innan din kompis? Inte en chans, hur många biljetter från betalautomaten du visar en fransman eller mig!
Har du testat dina reservationer om ställplatsen är populär och nästan full? Gör det så lär du!
Vi har varit många gånger med att fransmännen har helt sonika flyttat andras möbler och förklarat att så där gör man bara inte, och de måste vara j...a utlänningar som inte vet detta! (Vi talar komplett franska...)
Obs! Platser vi talar om är
obemannade ställplatser utan eller med bom, utan eller med betalning. Men inte med personal på platsen.
Men vi har aldrig campat där. Det kanske finns mellanting, mellan camping och ställplats, inte vet jag. Detta med ställplatser tror jag inte, jag vet!
Hälsning jyrki