• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Håll mössen borta

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Nu har du haft en vecka på dig att svara. Mycket vanligt fenomen här i klubben är att inte läsa alla inlägg eller att inte kolla upp vad som skrivs innan man sågar ett inlägg jäms fotknölarna. Efterlyser fakta, jag har skrivet vad produkten heter. Men du trodde att det var en ultraljudsbox fast att du inte tror. Dessutom så visar jag med bild hur den kan monteras, en ultraljudsbox behöver inget sådant monteringssätt.
Som sagt, detta är ju jättekul
Du hänvisar till en Topo stop R100 som är en ”ljudbox” !!???
Det är den jag sågar!
Jag frågade ”hur vet du att den fungerar?”, här saknas fortfarande fakta.

Reflektion:
Om den nu hade fungerat…. så kan jag lova dig att denna apparat hade varit vida världskänd, vilken lycka till den person som har patent på denna fantastiska pryl
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hade det gått att skrämma bort möss hade Anticimex Möss sålt/hyrt ut sådan utrustning.
Att locka in och fånga/avliva är fortsatt den effektivaste metoden, tidsbegränsat får även gift användas.

Youtube är full med tips mot problem med möss, det som fångar/avlivar är av varierande funktion.
De som skrämmer har väldigt kort verkan, allt enligt de som testat och filmat resultatet.
Inte ens en katt lyckas skrämma bort möss, men däremot fånga dem :)



Här ett exempel

 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi har, under alla år, haft problem med möss i fritidshuset.
Vi har testat fällor med olika godisar i, sitter alltid en mus i varje fälla och är halvruttna..
Vi har testat hinkar med vatten och vippbräda, alltid möss i, ruttna och uppsvällda....
Vi fick tips om ultraljud som skulle sättas i jordade uttag och skulle skrämma mössen (satte då inte ut fällor) och fick halva huset sönder tuggat....

Sedan fick vi tips om den helt suveräna mus skrämmaren Topp stopp.
Den körde vi förra vintern och den fungerade (hade ström) hela vintern.
Men vi hade lika mycket möss inne ändå med sönder tuggade plastburkar mm...

I sommar har jag gått över hela stugan med en blyertspenna och stoppat in den i alla upptänkliga hål högt och lågt.
Där pennan gått i har det tryckts in fogmassa och vid större hål (två pennor) först stålull sedan massa.
Detta efter ett tips från en kille på Anticimex.
Får återkomma till våren med rapport om det sitter något i fällorna denna vinter...
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
En följdfråga?

Under husbilen har Trumavärmaren 2 stora intag för luft. Är detta någon väg in för möss eller tar det stopp vid värmaren?

Någon kunnig som vet...
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Som sagt, detta är ju jättekul
Du hänvisar till en Topo stop R100 som är en ”ljudbox” !!???
Det är den jag sågar!
Jag frågade ”hur vet du att den fungerar?”, här saknas fortfarande fakta.
Du sågar en ljudbox. I ditt inlägg nummer 56 använder du orden ultraljud fem gånger. Och det har jag inte skrivet någon om alls, icke ett ord. I inlägg 61 och 64 så börjar du använda orden ljudbox och ljudlådor, men Topo Stop R100 (senare i texten TP) är en mekanisk grej. Inuti sitter ett piezoelement kopplat till en mekanisk tunga som sätts i rörelse av piezoelementet. Den vibrationen skall fortplanta sig i stommen i huset, därför skall plattjärnet till Topo Stop R100 skruvas fast med två rejäla skruvar. Strukturburet buller (vibrationer).

Jag har haft TP kanske i 15 år eller mer, jag kommer inte ihåg. Sprang möss i huset varje höst. Skaffade då den typen som fanns då (som på bilden jag bifogat tidigare) och huset var musfritt, absolut musfritt. TP är kopplat till inbrottslarmet så den startar när man lämnar huset. Dom gånger jag har haft en mus i någon av mina fällor så har TP inte fungerat när jag funktions provar. Då får den justeras då den är mekanisk eller så får jag köpa ny då den är utsliten. Jag är på min tredje nu och den är numera svart, men principen är densamma. Jag har total kontroll på alla mina musfällor då dom är kopplade på var sin sektion i inbrottslarmet. Detta är ingen vetenskaplig test men hos mig fungerar det alldeles utmärkt. Så därför skrev jag i tråden så trådskaparen och andra medlemmar kan ta del av informationen. Var och en får göra sin egen bedömning om man vill köpa eller ej. Hade varit kul att läsa här om andra i klubben har erfarenhet av just denna TP.

Reflektion:

Om fler hade en Topo Stop R100 så blir Anticimex arbetslösa.

IMG_6811[1].JPG
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Du sågar en ljudbox. I ditt inlägg nummer 56 använder du orden ultraljud fem gånger. Och det har jag inte skrivet någon om alls, icke ett ord. I inlägg 61 och 64 så börjar du använda orden ljudbox och ljudlådor, men Topo Stop R100 (senare i texten TP) är en mekanisk grej. Inuti sitter ett piezoelement kopplat till en mekanisk tunga som sätts i rörelse av piezoelementet. Den vibrationen skall fortplanta sig i stommen i huset, därför skall plattjärnet till Topo Stop R100 skruvas fast med två rejäla skruvar. Strukturburet buller (vibrationer).

Jag har haft TP kanske i 15 år eller mer, jag kommer inte ihåg. Sprang möss i huset varje höst. Skaffade då den typen som fanns då (som på bilden jag bifogat tidigare) och huset var musfritt, absolut musfritt. TP är kopplat till inbrottslarmet så den startar när man lämnar huset. Dom gånger jag har haft en mus i någon av mina fällor så har TP inte fungerat när jag funktions provar. Då får den justeras då den är mekanisk eller så får jag köpa ny då den är utsliten. Jag är på min tredje nu och den är numera svart, men principen är densamma. Jag har total kontroll på alla mina musfällor då dom är kopplade på var sin sektion i inbrottslarmet. Detta är ingen vetenskaplig test men hos mig fungerar det alldeles utmärkt. Så därför skrev jag i tråden så trådskaparen och andra medlemmar kan ta del av informationen. Var och en får göra sin egen bedömning om man vill köpa eller ej. Hade varit kul att läsa här om andra i klubben har erfarenhet av just denna TP.

Reflektion:

Om fler hade en Topo Stop R100 så blir Anticimex arbetslösa.

Visa bilaga 217753
Det är lätt att bli salig på sin tro….
Du pratar mot dig själv, denna Topo Stop R100 är en hokuspokus låda
Enligt dom själva är det en låda som genererar ljud i frekvensområde 80Hz till 100Hz (stomljud)

Tycker du skall sluta promota hokuspokus lådor som är meningslösa.
Det saknas fortfarande FAKTA!
Om den hade fungerat så hade skadedjursbekämpning ex Anticimex använt den, vilket dom inte gör.
Försök att förmedla faktabaserad data istället för humbug
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det är lätt att bli salig på sin tro….
Du pratar mot dig själv, denna Topo Stop R100 är en hokuspokus låda
Jag har försökt och förklara både hur den fungerar och hur jag använder produkten på ett sakligt sätt. Nytt ord, nu har det blivet en hokuspokuslåda. Du behöver inte bifoga bruksanvisningen till mig i alla fall. Det är ju den Svenska importörens översättning. Som du förstår av min beskrivning så har jag dessutom öppnat dessa hokupokuslådor när jag skall laga dem. Då får jag hänvisa till tillverkarens egen hemsida och förklaring.
Mouse & rat repeller TOPO STOP R 100 - Windhager.eu
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Jag har försökt och förklara både hur den fungerar och hur jag använder produkten på ett sakligt sätt. Nytt ord, nu har det blivet en hokuspokuslåda. Du behöver inte bifoga bruksanvisningen till mig i alla fall. Det är ju den Svenska importörens översättning. Som du förstår av min beskrivning så har jag dessutom öppnat dessa hokupokuslådor när jag skall laga dem. Då får jag hänvisa till tillverkarens egen hemsida och förklaring.
Mouse & rat repeller TOPO STOP R 100 - Windhager.eu
Nu tycker jag att vi avslutar denna diskussion.
Du tror på Topo Stop R 100, det gör inte jag!
Låt det vara så…..
 

Halvard

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
17302
Medlemskap
2024
Hej Jag fick ett tips av en kompis som alltid ställer ut små skålar med vitlökspulver på lite olika ställen i husbilen.
Jag provade det och har aldrig haft några påhälsningar i min bil de sex åren som jag haft husbil. Jag har förvarat min bil på olika
ställen en gång hos en bonde i hans maskinhall med jordgolv. Lukten försvinner på ett par dagar på våren efter lite vädring.
Jag har även haft 3st torrbollar men vet ej om de gjort så stor nytta eftersom det inte varit så mycket vätska i dessa på våren.
Naturligtvis har jag städat ur bilen noga på hösten.
Mvh. Halvard.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Du tror på Topo Stop R 100, det gör inte jag!
Jag är inte troende i några sammanhang alls. Jag har beskrivet hur produkten jobbar och hur jag använder den. Du sågar mig och skriver att ultraljud inte fungerar mot skadedjur. Sedan envisas du om att det är en ljudbox. Sedan fortsätter du med att det saknas fakta om ljudboxar och ljudlådor. Därefter påstår du att det är en hokuspokus låda.

Läser man den Tyska bruksanvisningen från tillverkaren så hittar man i först stycket VIBRATIONEN. Och i andra stycket under Wie funktioniert`s så står där lautlose Vibrationen samt Vibratioen (Körperschallwellen)

Tittar man i den Engelska bruksanvisningen så finner man i första stycket Vibrations. Och i andra stycket under How does it work? silent vibrations samt These Vibrations. Och i tredje stycket devicé vibratin.

Detta har jag inte behövt läsa förrän nu, men tillverkarens anvisningar stämmer med min upplevelse.
 

Tranquilo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
31784
Medlemskap
2024
Det är lätt att bli salig på sin tro….
Du pratar mot dig själv, denna Topo Stop R100 är en hokuspokus låda
Enligt dom själva är det en låda som genererar ljud i frekvensområde 80Hz till 100Hz (stomljud)

Tycker du skall sluta promota hokuspokus lådor som är meningslösa.
Det saknas fortfarande FAKTA!
Om den hade fungerat så hade skadedjursbekämpning ex Anticimex använt den, vilket dom inte gör.
Försök att förmedla faktabaserad data istället för humbug
Var inte för säker. Om Anticimex hade använt Topo Stop , då kanske många Anticimex anställda
blivit arbetslösa. Så därför använder De inte Topo Stop. "Det finns en naturlig förklaring till allt"
 
Toppen