• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"hästkött"

F

F.d. 9344

Guest
Sv: "hästkött"

Det har blivit tröttande med detta eviga Hästkött i media.
Tror att lokalradion en hel dag här i Jönköping hade detta som tema. Vad vill de framhålla? Är det Vegeterianer som vill visa att kött det är inte rätt att äta? Ja vad vet jag, men svaren de fick gick inte i journalisternas väg, De flesta tyckte att det är helt OK att använda hästkött som föda. Och visst är hästkött lika bra som vilket kött som helst. Kan någon så kallad "djurvän" finna något annat djur som används som mat än just Häst som har haft ett fritt och glatt liv innan hädanfärden?
Det vore väl total idioti att inte tillvarata denna resurs i en värld som kallas för svältande.
Hoppas att det snart tar slut på tramset om detta med hästkött som föda åt världen befolkning.
Jag blir så TRÖTT på dessa "muppar" som skall se allt negaivt i alla
och allt.
Ät det ni tycker om gó vänner och skit i alla "miljömuppars" snack.
Ursäkta den sura tonen men någon måtta får det väl ändå vara.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: "hästkött"

Det har blivit tröttande med detta eviga Hästkött i media.
Tror att lokalradion en hel dag här i Jönköping hade detta som tema. Vad vill de framhålla? Är det Vegeterianer som vill visa att kött det är inte rätt att äta? Ja vad vet jag, men svaren de fick gick inte i journalisternas väg, De flesta tyckte att det är helt OK att använda hästkött som föda. Och visst är hästkött lika bra som vilket kött som helst. Kan någon så kallad "djurvän" finna något annat djur som används som mat än just Häst som har haft ett fritt och glatt liv innan hädanfärden?
Det vore väl total idioti att inte tillvarata denna resurs i en värld som kallas för svältande.
Hoppas att det snart tar slut på tramset om detta med hästkött som föda åt världen befolkning.
Jag blir så TRÖTT på dessa "muppar" som skall se allt negaivt i alla
och allt.
Ät det ni tycker om gó vänner och skit i alla "miljömuppars" snack.
Ursäkta den sura tonen men någon måtta får det väl ändå vara.

Tror inte att det är just hästköttet i sig, snarare som jag nämnde ovan, dels allt jox hästen har fått i sig under sin livstid, men mest av allt själva bedrägeriet, att lura folk och att någon tjänat stora pengar på bedrägeriet.
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: "hästkött"

GOMEDDA
Detta var ju bra för slakterierna hästkött priserna går uppåt
inget ont som inte har nogot gott medsig
TOMMY:twitcy:
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: "hästkött"

Det har blivit tröttande med detta eviga Hästkött i media.
Tror att lokalradion en hel dag här i Jönköping hade detta som tema. Vad vill de framhålla? Är det Vegeterianer som vill visa att kött det är inte rätt att äta? Ja vad vet jag, men svaren de fick gick inte i journalisternas väg, De flesta tyckte att det är helt OK att använda hästkött som föda. Och visst är hästkött lika bra som vilket kött som helst. Kan någon så kallad "djurvän" finna något annat djur som används som mat än just Häst som har haft ett fritt och glatt liv innan hädanfärden?
Det vore väl total idioti att inte tillvarata denna resurs i en värld som kallas för svältande.
Hoppas att det snart tar slut på tramset om detta med hästkött som föda åt världen befolkning.
Jag blir så TRÖTT på dessa "muppar" som skall se allt negaivt i alla
och allt.
Ät det ni tycker om gó vänner och skit i alla "miljömuppars" snack.
Ursäkta den sura tonen men någon måtta får det väl ändå vara.

Nästa gång det kanske är hund eller katt i eller ännu värre en råtta.

Skulle det passa dig eftersom du tycker att fusket är OK

framsidan
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: "hästkött"

Nästa gång det kanske är hund eller katt i eller ännu värre en råtta.

Skulle det passa dig eftersom du tycker att fusket är OK

framsidan

Otroligt vad vissa har förmåga att misstolka en skriven text. Jag har väl aldrig påstått att fusk skulle vara OK, endast uttalt mig om det stora mediapådrag som nu uppstått för egentligen inget ting.
Klar som skavspad så skall det vi köper vara ärligt deklarerat så att var och en kan avgöra om de vill köpa produkten.

Sedan kan vi väl ställa oss frågan om det skulle vara en katastrof att det i Dafgårds köttbullar finns ca 1-10 % fint Hästkött?
Vad jag vet så har inget dödfall rappoterats på grund av matförgiftning härledet till denna "hemska skandal" som målats upp i media.
Läs nu vad jag skrivit. FUSK är inte OK.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: "hästkött"

På tal om Kött. Just nu i skrivandes stund ligger det en urbenad stek från ett Rådjurslår för tining här hemma. Söndag blir det Rådjurstek till middag. Det köttet vet jag precis vad det kommer ifrån, troligtvis heller inte innehållande något slags antibiotika eller annan påvarkan i "uppfödningen". Det mest ekologiska kött som man kan finna Viltkött:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: "hästkött"

På tal om Kött. Just nu i skrivandes stund ligger det en urbenad stek från ett Rådjurlår för tining här hemma. Söndag blir det Rådjurstek till middag. Det köttet vet jag precis vad det kommer ifrån, troligtvis heller inte innehållande något slags antibiotika eller annan påvarkan i "uppfödningen". Det mest ekologiska kött som man kan finna Viltkött:)

Det är säkert någon hakar upp sig på att det är viltkött. ;)
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: "hästkött"

Så klart trikiner o becquerel finns ju :p:

Säkerligen.
Vilda djur som kan ha trikiner är följande Vildsvin, Räv, Grävling. Grävling och Räv är det nog inte många som har på matsedeln, Vildsvin, jo där finns möjligheten, men innan konsumtion skickas ett trekinprov till labb. Inom 24 tim har avsändaren ett SMS om hur det förhåller sig med detta.
Becurell, ja det lär finnas kvar i mellersta och norra Sverige i vilt, svamp och bär.
Men som sagt något mer naturligt än viltkött går nog inte att uppbringa.

Jag har förmånen att kunna äta kött från djur som jag själv eller någon i jaktlaget fällt och då är det ingen tvekan om ursprunget så att säga:)

Men det har ju inte med hästkött att göra.:rolleyes:
 
F

F.d. 50101

Guest
Sv: "hästkött"

Läste idag att Irland kollade en köttpaj och i den fanns inget hästkött J
Men….. det värsta var, att det fanns överhuvudtaget inget kött i pajen L Trots att det stod att det skulle finnas 30% kött Troligen var det sojaprotein i köttpajen
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: "hästkött"

Hej
Urkipp från tidigare inlägg-
Men som sagt, så länge folk köper lågprisprodukter så kommer problemet att kvarstå.

/Ludde

Detta jag skiver har inget med hästkött att gjöra men,
i Tyskland är just nu Bio "inne" och vad gör producenterna för ägg. Lägger äggen i förpackningar märkta med bioägg trots att de kommer från tradiotionella hönsfarmar och tjänar bra med extrapengar. Det är inga enstaka fall utan rör sig om ca 150 äggproducenter som helt enkelt lurar folk att tro att det är bioprodukter de köper.
En annan grej var när man gick ut i TV och förklarade att det inte går att tillverka en cyckel under €600. Plötsligt kostade cycklarna 100-200 mer och folk tror att det är bttre grejor.
Vad jag vill komma till är att priset inte är det avgjörande utan det behövs en bättre kontroll. Höjs priset på kött och ägg för att det ska vara "Bio" så kommer det att bli ytterligare lukerativt att fuska.
Mvh. Klas
 
Toppen