• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"hästkött"

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: "hästkött"

Och hur skall folk klara sig utan Ikeas köttebullar verkar som många åker dit o äter för det är så billigt. Själv är jag allergisk mot färdiga köttbullar.
Vill göra dom själv. Sedan när det är spån som fastnat i hovarna urk:twitcy:
Susanne
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: "hästkött"

Hej
Det är väl inget fel på hästkött.Felet är väl att det inte står att det innehåller Hästkött.
Vi är i Mora,men vi ses i Maj på Solvik???
/Vidhem
Jasåärdet dessutom skulle ju Mc Donalds hamburgarna en gång itiden bara vara gjorda på hästkött, undrar va de innehåller idag.
Smakar mest pappersmassa.
:cool::cool::cool:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: "hästkött"

Hej
Det är väl inget fel på hästkött.Felet är väl att det inte står att det innehåller Hästkött.
Vi är i Mora,men vi ses i Maj på Solvik???
/Vidhem

Det är säkert inget fel på hästkött...om det inte hade varit för risken att hästen har varit behandlad med diverse mediciner och annat jox är överhängande. En gammal arbetshäst som har dragit timmer i skogen är säkert bättre än en gris uppfödd i en stor djurhall. Men en travhäst...ja det kan ju inte vara så svårt att gissa sig till vad dom har stoppat i den under dess liv.

Ett djur som från början inte är avsett att födas upp för människoföda kanske har matats med både starka kosttillskott, mediciner och andra kemikalier. När sedan djuret trots allt hamnar i lasagnen och köttbullarna får vi människor också i oss dessa ämnen som med stor sannolikhet har en långsiktig negativ effekt på vår hälsa, framförallt om barn som växer får det i sig.

Men vi konsumenter har oss själva att skylla helt och hållet. Så länge konsumenten skriker efter det billigaste kommer marknaden att vara full av produkter med tvivelaktigt innehåll.
Många i dagens samhälle säger sig dessutom inte ha tid att laga riktig mat. Mängden och utbudet hel och halvfabrikat av mat bara ökar i butikerna. Folk köper sånt för att köpa sig tid till annat. Men det är ett högt pris de sedan får betala för att dom inte gör riktiga köttbullar, lasagne och allt annat som finns som färdiga maträtter. Till och med färdigblandad choklad i mjölken med ett smaksatt sugrör finns att köpa...fy f-an säger jag. Och folk köper det tydligen, eftersom det finns i mejeridisken.

Men som sagt, så länge folk köper lågprisprodukter så kommer problemet att kvarstå.

/Ludde
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: "hästkött"

Hej LUDDE
Jag jag tror att den gamla KOKKONSTEN & STEK- Grytans tid är på upphälning,det är nog inte många "unga" som kan eller har tid att vänta på att köttet är kokt/stekt.
Det är ju lätt att avstå från kött två gånger /vecka.,Pannkakor på torsdag å Våfflor på Söndag.
Så länge det finns en efterfrågan så finns det "skit" produkter till salu.
Ha det ludde.
/Vidhem,
 
H

hianders

Guest
Sv: "hästkött"

Vidhem har faktiskt en poäng där! All matlagning handlar ju om planering och det kan även dagens stressade människor ha tid med. Morgondagens mat kan ju faktiskt förberedas idag, t ex grytor som skall kokas i några timmar ibland.

Inger
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: "hästkött"

Ludde har en stor poäng ned sitt inlägg. Men för 20-30 år sedan vet vi inte vad kött innehöll för man kunde inta ta de prover man tar idag. I takt med utvecklingen att upptäcka saker så kommer det säkert fler "skandaler". För egen del har jag inga problem med att äta kött i Sverige eller utomlands, vad det sedan innehåller vet man med säkerhet inte, men än så länge har jag inte tagit skada.

Men jag tycker det som står på förpackningen och skall vara det som finns i förpackningen.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: "hästkött"

Intressant ämne- jag äter gärna häst, men vill naturligtvis att det skall vara "rent" från en massa konstigheter, det hade ju vart värre om det varit "köttbiprodukter" som är så populära i korv mm.
Halal slaktad gris vill jag dock inte ha, men av andra skäl:swoon:


Däremot förr i bondesamhället så hade vi självhushåll o bytte till oss salt med lite överskott, nu lönearbetar färre i "produktionen" och många jobb måste skapas i "service" yrken, däribland laga mat. EN lite krokig väg till makarna Myhrdal's idealsamhälle i kapitalismens spår.

Sen går ju alltid gränsen nånstans för vad girigheten dels ger utrymme för fula fiskar o även hur det säkert från start fina hästköttet vandrat runt mellan olika grossister och till slut blivit "nöt".

Jag vill gärna fortsätta äta köttbullar från Dafgårds på Ikea som omväxling till älgbullarna hemma, men hur var vilkoren när "Billy" kom till, och hur var förhållandena för den långtradaren som körde dit "honom"?

Intressant fokus i media..
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: "hästkött"

Vi stoppar i oss massor av kemikalier utan att veta om det, men tag fram förstoringsglaset och läs ingredienserna, så går det att undvika en del.
Hästen är välkommen på tallriken, helst en riktig Ardenner.
 
G

Granducan

Guest
Sv: "hästkött"

Hästköttsdebatten fortsätter, och många är så oroliga för följderna, om djuren varit medicinerade m. m. Men tanke på den oro som många visar är det helt otroligt att det finns folk som fortfarande röker och t.o.m börjar röka. Där står det tydligt att rökning dödar men ingen har nämnt att hästkött skulle vara farligt att förtära. Så varför ett sånt himla liv om hästköttet, jag tycker det är jättebra att fusket uppmärksammas för jag vill välja själv vad ska ska äta och vill inte bli lurad. Och sågspån vill jag inte ha i maten men det ökar säkert förtjänsten bra för tillverkarna. Fy skäms för såna skojare:(
Jag är ingen moralist och har själv rökt mängder i många år men lyckas sluta för 6 år sen, men tycker fortfarande att det luktar "gott":swoon:
 
Toppen