• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsa eller inte

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Det är klart att man ska hälsa! Jag försöker hälsa på alla, men ibland så tar barnen, frun eller något annat min uppmärksamhet men generellt så hör det till att hälsa - vi är ju en stor familj:spinny:
 

Mia & Johnny

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Västerås
HBK-Nr
24260
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa eller inte

Som gammal hojåkare och nybliven husbilsägare skojade jag med kära hustrun och undrade om man även ska heja när man åker husbil.
Vad händer på premiär turen, vi hinner åka max 5 km möter 2 st båda hälsar.
Så nu är det bara fortsätta hälsa:wink:
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa eller inte

Klart att man besvarar en hälsning! Vinka på bara, det är alltid lika trevligt. :)
Fast ibland ligger kanske solskenet emot oss och då uppfattar man inte gesten. Svårt att se in i de mötande integrerade också för den delen ...

Ta med det glada och välkomnande humöret in på ställplatsen också. Där verkar det vara lite si och så med glättigheten.
"Ska dom där komma och ställa sig här bredvid oss?" tycks det stå i pannan, när man knölar in sig mellan ett par husbilar... "å hund har de också" och så vänder man ryggen till "nykomlingarna".

Fast dom grannarna kanske inte ens hälsade ute på vägen ...
Fortsätt att hälsa på varann, det skapar iallafall en "vi-känsla" och vill man inte vara med på detta, så är det upp till var och en.
 
B

Bosse.L

Guest
Sv: Hälsa eller inte

Hej jag hälsar om jag kan , men för att gardera mig har jag en trähand uppe
som extra reserv, Bo.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Hälsa eller inte

Tycks mej som ju större husbil ju mindre heja

Jaha, väntat eller?:swoon:

Vi hejar alltid så länge det är trafiksäkert..
Det är ju som båtfolket och mc folket.. man blir ju glad.. känner en tillhörighet..
...och när folket hamnar i personbilen på väg till jobbet, så växer hornen ut..

En vecka kvar nu, sen kommer ni garanterat se en hejande Concorde ute på vägarna... :bye:

...och ta det lugnt ute på vägarna... :music-icon:
 

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa eller inte

Vi försöker vinka hela tiden. Ibland kan man ju missa om man dricker kaffe eller tittar åt ett annat håll. Det är kul att vinka och vi blir lite sura när folk inte vinkar tillbaka, men, men... De kanske kollar åt ett annat håll eller dricker kaffe :twitcy:
 

mojjen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa eller inte

Har också testat hästtransporter....dom är lite svårflörtade
 
F

F.d. 51112

Guest
Sv: Hälsa eller inte

Tycks mej som ju större husbil ju mindre heja

Kan hålla med dej om att mindre bilar hejar oftare än stora!
Har precis kommit hem från en vecka i Norge och sa det när vi åkte där att det är oftare mindre bilar som hejar och mer sällan dom större!
Kanske var 30-40% av alla bilar som vi mötte som hejade!

//Stefan
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa eller inte

Kan hålla med dej om att mindre bilar hejar oftare än stora!
Har precis kommit hem från en vecka i Norge och sa det när vi åkte där att det är oftare mindre bilar som hejar och mer sällan dom större!
Kanske var 30-40% av alla bilar som vi mötte som hejade!

//Stefan

Har nyss åkt runt i norra Norge och det var åtminstone 91-95 % som vinkade.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hälsa eller inte

Vi är helt förvirrade när det gäller att observera mötande bilars beteenden och sedan "hinna med" att reagera, dvs. eventuellt hälsa tillbaka. Vi båda är SÅ koncentrerade under bilkörningen (det går däremot bra att prata och störa varandra maximalt), så att vissa väg-sociala-smådetaljer försvinner helt i tomma luften. Det går inte att hinna med det också! Problemet är i alla fall att jag känner viss ångest efteråt att inte vara tillräckligt hövlig tillbaka, oavsett vilket mötes-land-HB vi pratar om.

Det blir lite si och så med "hälsa eller inte", så att vi hälsar när vi hinner låter mer i vår stil. Säkerheten är alltid på första plats!

Källa: Internet
kungen.jpg
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa eller inte

Vi vinkar jämt. Men tyvärr så har vi märkt att vi har missat en del plåtisar och större husbilar och det beklagar vi. Men alla "vanliga" husbilar vinkar vi till. Men nu så ska vi bättra oss och även ha koll på er plåtisar och större husbilar.
Gillar det här med att vinka till varandra, är lite gemenskap oss med husbil emellan.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Hälsa eller inte

Vi hejar också när vi hinner, rätt ofta krävs det två händer på ratten när det är trånga krokiga vägar i Norge.
 
Toppen