• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsa, eller inte, det är frågan

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag kommer att tänka på en (mycket) äldre släkting till mig för länge sedan i min ;) ungdom, lite egen och bonnig... möjligen också någon bokstavskombination som inte ens fanns utrett på den tiden.... men snäll och ok. skall väl tilläggas, frid över honom.
Han kom med flera klassiska kommentarer och den som hör samman med den här tråden löd.

"Förr när jag åkte Opel så var det ingen som hälsede på mej... Men nu när jag åker Merc'a så vinker alle åt mig."

Så det kan kanske vara en märkesfråga om andra bilar vinkar eller inte, i alla fall enligt honom.

M.v.h. JANKRO.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag vinkar till alla, om inte händerna är upptagna av annat.
Extra roligt tycker jag det är när man möter andra "veteranare" kanske inte alla men de flesta ser glada ut och vinkar tillbaks.
Jag blir inte så upprörd av några inte vinkar, finns säkert någon bra förklaring till att de just då inte vinkar.
Trotts allt är ju trafiksäkerheten det viktigaste, men jag kommer att fortsätta mitt vinkande.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag gillar när den man möter sitter och tittar på passageraren
och har någon form av diskussion.
Klart som korvspad att man inte har tid för en vink till mej. :spinny:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.137
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Min älskade hustru vinkar alltid som en besatt mot mötande husbilar, det gör mig glad för om hon är lycklig är jag det också. Hur j*vla svårt är det att lyfta ett par fingrar från ratten? En hälsning från någon annan gör en glad, vare sig den som hälsar menar det eller skiter i det.

Om du går ombord på en buss och föraren säger hej eller tittar på dig som om du kom ombord med en flådd katt, insmetad i rävskit, vilket gör dig gladast?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Min älskade hustru vinkar alltid som en besatt mot mötande husbilar, det gör mig glad för om hon är lycklig är jag det också. Hur j*vla svårt är det att lyfta ett par fingrar från ratten? En hälsning från någon annan gör en glad, vare sig den som hälsar menar det eller skiter i det.

Om du går ombord på en buss och föraren säger hej eller tittar på dig som om du kom ombord med en flådd katt, insmetad i rävskit, vilket gör dig gladast?

När andra medlemmar tror att de har makten att bestämma hur andra skall gör, så finns det ett ord för detta.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.137
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
När andra medlemmar tror att de har makten att bestämma hur andra skall gör, så finns det ett ord för detta.
Sedan så blir jag lite förvånad över att du tycker att inte jag får ha min åsikt, när jag anser att du ska få tycka och tänka precis vad du vill, det kallas iaf demokrati och den försvarar jag till 100%.
 

Vikfors

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
20996
Medlemskap
2024
Olika i olika länder. Man kan undra varför.
I tyskland är det nära 100% som vinkar och det är en hel del fler husbilar där än i Sverige.
Är tyskarna mer vältränade, eller bara vänligare? Någon klagade på att det blev jobbigt...
Samma sak på ställplatserna. Man möter inte en tysk när man promenerar på en ställplats utan att man får en hälsning.
I sverige tittar de flesta ner när man möts.
Jag vinkar på allt som ser ut som en husbil.
Om jag av misstag glatt någon elektriker, rörmokare eller hästägare så är det inget jag lider av.
Vinka mer, hälsa mer och njut av resan.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
På vår nuvarande tur har jag bara svarshälsat.
Men jag tror att 100% av mötta tyskar hälsar, ca 90% av norrmännen och 50% av svenskarna.
Av svenskarna har nog 85% varit över 60år.
Så det stämmer nog att den yngre generationen aldrig upplevt ett liv med få husbilar som man hälsade på...
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
På vår nuvarande tur har jag bara svarshälsat.
Men jag tror att 100% av mötta tyskar hälsar, ca 90% av norrmännen och 50% av svenskarna.
Av svenskarna har nog 85% varit över 60år.
Så det stämmer nog att den yngre generationen aldrig upplevt ett liv med få husbilar som man hälsade på...
Hoppas någon annan styr när du sitter och räknar.
 
Toppen