• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsa, eller inte, det är frågan

Cornel

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
27737
Medlemskap
2021
Kom nys från långt resan ändan till Rumänien.
Att hälsa på mötande husbiltrafikanter är en plikt!.
Alla hälsar, oavsett om du är i Tyskland, Österrike, Ungern, t.o.m. Rumänska husbilåkare har börjat hälsa!!!!
Det är en fin gest att hälsa på sina jämlikar!
Vill man inte göra det , så skall man ta en funderare om det inte hade bättre att stanna hemma.
Allt handlar om att träffa folk, vara ödmjuk, bjuda på sig själv!
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Kom nys från långt resan ändan till Rumänien.
Att hälsa på mötande husbiltrafikanter är en plikt!.
Alla hälsar, oavsett om du är i Tyskland, Österrike, Ungern, t.o.m. Rumänska husbilåkare har börjat hälsa!!!!
Det är en fin gest att hälsa på sina jämlikar!
Vill man inte göra det , så skall man ta en funderare om det inte hade bättre att stanna hemma.
Allt handlar om att träffa folk, vara ödmjuk, bjuda på sig själv!
Tror du inte en som av olika anledningar inte hälsar kan ha lika stort utbyte av målet, som en som hälsar? Kanske några ickehälsare t.o.m kan ha det bättre på målet än vad en hälsare kan ha på motsvarande mål?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Kom nys från långt resan ändan till Rumänien.
Att hälsa på mötande husbiltrafikanter är en plikt!.
Alla hälsar, oavsett om du är i Tyskland, Österrike, Ungern, t.o.m. Rumänska husbilåkare har börjat hälsa!!!!
Det är en fin gest att hälsa på sina jämlikar!
Vill man inte göra det , så skall man ta en funderare om det inte hade bättre att stanna hemma.
Allt handlar om att träffa folk, vara ödmjuk, bjuda på sig själv!
Ojdå, stora ord om du menar att man ska vinka men för min del är att hälsa när jag står still och kommer fram för att hälsa.. Och det ska vara omsesidigt gör du det då? Vinka till vem? Till bilen?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ojdå, stora ord om du menar att man ska vinka men för min del är att hälsa när jag står still och kommer fram för att hälsa.. Och det ska vara omsesidigt gör du det då? Vinka till vem? Till bilen?
Usama bin laden, idi amin, hitler o stalin, Lukasjenko… alla får dom lika glatt mottagande, bara dom har rätt bil
 

Cornel

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
27737
Medlemskap
2021
Ojdå, stora ord om du menar att man ska vinka men för min del är att hälsa när jag står still och kommer fram för att hälsa.. Och det ska vara omsesidigt gör du det då? Vinka till vem? Till bilen?
Har alltid hälsat på folk, så har vi lärt oss när vi var små, ni vill vuxna spela viktiga och ej häls tillbaka men det spelar ingen roll!
Vi som hälsar har inga problem att vissa har svårt att hälsa tillbaka !
Spelar ingen roll om du står still eller rullar, du får en hälsning av mig om jag kör förbi!
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Har alltid hälsat på folk, så har vi lärt oss när vi var små, ni vill vuxna spela viktiga och ej häls tillbaka men det spelar ingen roll!
Vi som hälsar har inga problem att vissa har svårt att hälsa tillbaka !
Spelar ingen roll om du står still eller rullar, du får en hälsning av mig om jag kör förbi!
Jag har också lärt mig att hälsa på folk men att hälsa på nån plåt låda.. Varför
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi har just kommit hem från en resa i Norra Dalarna och Värmland. Fin resa med höjdpunkterna Nipfjället och älvområdet S Idre, med sina fina ställplatser precis invid älven.
Blir, kanske orimligt, störd över hur många husbilsägare som inte besvarar hälsning med handlyft från ratten. Lika, kanske orimligt, glad blir jag över alla de som initierar eller besvarar hälsning. Jag tycker att det kostar så lite och är trevligt. Ha en fortsatt skön sommar i vårt vackra land.Visa bilaga 213224


Jag tycker att det får var och en själv avgöra, utan att bli berömd/dömd av andra.... Att bli irriterad över medtrafikanterna bara för att de inte gör det jag vill.., kan vara en stor fara i trafiken....
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
När vi köpte vår första husbil år 1988 så var det ganska glest mellan husbilarna. Kunde gå hela dagar mellan dem trots högsäsong. På senare år var jag glad att kunna ta semestern på hösten och ibland någon vecka på våren men trots det duggade husbilarna tätt ute på vägarna. Inte verkar det ha blivit bättre nu när vi blivit pensionister båda två. Det blir ett helt träningspass (föreställer jag mig, jag som aldrig tränar) att vifta på alla husbilar.
 
F

Fd.47585

Guest
När vi var "nya" på husbil hejade vi på alla husbilar. Efter 5 säsonger och drygt 8000 mil är det inte lika roligt längre.
Men ibland vinkas det väldigt sent, så även om man skulle vinka tillbaka så skulle den som vinkade inte se det för man har redan mötts. Så vinkar ni, vinka i god tid så man hinner få upp armen, annars kanske ni blir sura i onödan (hemska tanke) fast man vinkade tillbaka efter att vi mötts.
 
Toppen