• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsa, eller inte, det är frågan

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Har nu åkt ca 350 mil i Sverige och Norge i sommar men tycker att folk vinkar mindre och mindre år från år! Själv vill jag inte släppa blicken från vägen då jag vet att en olycka eller incident kan ske på nolltid. Jag hoppar över vinken men inte för att vara ohövlig utan bara för min och andras säkerhet. Vinkar gärna när jag står still!
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, kom att tänka på en husbilsägare som hade varit på systemet i sjöbo för en tid sedan , jag stod jämte så jag hejade på dom , min förvåning blev stor när jag fick en blick tillbaka som kunde kallas fientlig men det finns olika i vår herres hage. ps det gällde utanför då gäller kanske annat sätt.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
När ni kör er vanliga personbil, hälsar ni då på alla andra?
Varför inte det?
För det är löjligt
När jag kör buss, motorcykel eller husbil hälsar jag och det är definitivt inte löjligt. Jag säger även god morgon och tack för maten. Det är vanligt hyfs.

Sedan så får du tycka vad du vill i åsiktsfrihetens Sverige men du får också acceptera att väldigt många inte håller med dig.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
När jag kör buss, motorcykel eller husbil hälsar jag och det är definitivt inte löjligt. Jag säger även god morgon och tack för maten. Det är vanligt hyfs.

Sedan så får du tycka vad du vill i åsiktsfrihetens Sverige men du får också acceptera att väldigt många inte håller med dig.
Ja så har det vart i mången år och ganska konstigt egentligen.
Kör jag bil med husvagn, husbil, mc eller amerikanare då hälsas det men åker jag Volvo PV eller vanlig personbil är det ingen som hälsar....
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Möter jag en PV eller Amazon eller överh
Ja så har det vart i mången år och ganska konstigt egentligen.
Kör jag bil med husvagn, husbil, mc eller amerikanare då hälsas det men åker jag Volvo PV eller vanlig personbil är det ingen som hälsar....
Möter jag en PV, Amazon eller annan snygg gammal veteranare så brukar jag göra tummen upp, jänkare har aldrig varit mit direkta intresse så dem låter jag vara i fred :)

När det gäller buss så är man kollegial på ngt sätt, ser man en buss som har problem så brukar man stanna för att se om det behövs hjälp.
 
F

F.d. 64253

Guest
Det fjantigaste med detta är att vissa hejar bara på Concorde, andra på Adria eller något annat märke, så jävla löjligt.
Sen är det nästan ingen som hejar när man står bredvid varandra, sjukt fjantigt beteende. Ingen hejar på en campare med Husvagn, va fan är det för folk, finns många med pengar som har Husvagn och inte intresserad av husbil, varför tror många Husbilsägare att dom står en klass högre än dom andra?… vissa vill ha små bilar för att upptäcka fina platser, andra vill åka E-4 an o stanna på ett getto till camping. Vem har rätt?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det fjantigaste med detta är att vissa hejar bara på Concorde, andra på Adria eller något annat märke, så jävla löjligt.
Sen är det nästan ingen som hejar när man står bredvid varandra, sjukt fjantigt beteende. Ingen hejar på en campare med Husvagn, va fan är det för folk, finns många med pengar som har Husvagn och inte intresserad av husbil, varför tror många Husbilsägare att dom står en klass högre än dom andra?… vissa vill ha små bilar för att upptäcka fina platser, andra vill åka E-4 an o stanna på ett getto till camping. Vem har rätt?
Hejar på alla och hejade senast på en som stod bredvid mig på Överby i Trollhättan idag.
 

Cecilia & Harry

FD HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
23468
Medlemskap
2023
Det fjantigaste med detta är att vissa hejar bara på Concorde, andra på Adria eller något annat märke, så jävla löjligt.
Sen är det nästan ingen som hejar när man står bredvid varandra, sjukt fjantigt beteende. Ingen hejar på en campare med Husvagn, va fan är det för folk, finns många med pengar som har Husvagn och inte intresserad av husbil, varför tror många Husbilsägare att dom står en klass högre än dom andra?… vissa vill ha små bilar för att upptäcka fina platser, andra vill åka E-4 an o stanna på ett getto till camping. Vem har rätt?
Kanske så, men kan man även tänka att eftersom det är så många bilar ute att det formar sig naturligt att som du skriver "vissa hejar bara på Concorde, andra på Adria eller annat märke"?
Kanske känner man mera samhörighet med folk med samma val av HB?
Personligen har jag en bil av billigare märke men har inget emot att de med stora bilar hälsar mest på varandra.
Även de som tänker så hälsar på äldre bilar av samma märke trots att dess värde kan vara mindre än min nya bil....
Bara lite tankar....:bye:
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Kanske så, men kan man även tänka att eftersom det är så många bilar ute att det formar sig naturligt att som du skriver "vissa hejar bara på Concorde, andra på Adria eller annat märke"?
Kanske känner man mera samhörighet med folk med samma val av HB?
Personligen har jag en bil av billigare märke men har inget emot att de med stora bilar hälsar mest på varandra.
Även de som tänker så hälsar på äldre bilar av samma märke trots att dess värde kan vara mindre än min nya bil....
Bara lite tankar....:bye:
Egentligen är det bäst att inte hälsa så slipper man hårkluverier, bättre att prata med varandra när man står stilla och kan hälsa på människan inte på nån plåtlåda
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jodå, vi brukar att hälsa på mötande husbilar ( när vi själva kör husbil), tyvärr så blir det mindre frekvent med hälsningar på plåthusbilarna och det är av den enkla anledningen att man i regel inte ser någon skillnad på dem och firmabilar innan de är alldeles för nära för att en hälsning ska synas och firmabilarna är betydligt fler än plåthusbilarna men i de fall som man på håll ser att det är en plåthusbil så får de givetvis också en hälsning.
Det skiljer också på olika områden i landet, på vissa håll hälsar nästan alla och i andra nästan ingen, jag tycker dock att hälsandet totalt sett har minskat och det kan nog delvis bero på att många nytillkomna och hyrbilsresenärer helt enkelt inte känner till det och så har nog en del tröttnat på det också.
 
Toppen