• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsa, eller inte, det är frågan

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
Vi har just kommit hem från en resa i Norra Dalarna och Värmland. Fin resa med höjdpunkterna Nipfjället och älvområdet S Idre, med sina fina ställplatser precis invid älven.
Blir, kanske orimligt, störd över hur många husbilsägare som inte besvarar hälsning med handlyft från ratten. Lika, kanske orimligt, glad blir jag över alla de som initierar eller besvarar hälsning. Jag tycker att det kostar så lite och är trevligt. Ha en fortsatt skön sommar i vårt vackra land.IMG_0893.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_0889.jpeg
    IMG_0889.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 92

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
ja, vi hälsar gärna. Men det är ju en hälsning till någon som har samma intressen, husbilsliv. På samma sätt så hälsar vi på sjön, mellan motorcyklar etc. Om någon inte hälsar tillbaka så är det helt okay, jag blir inte sur. Det visar bara att det är en person som inte har samma intressen. Det finns inget gemensamt intresse och då spelar det ingen roll…
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Kanske dom är nya husbils åkare och vet inte att om att hälsar när vi mötes på vägen. Eller som oss då vi hyrde husbil där gick tre till fyra daga föra vi fattade det. Och det enbart att jag kom ihåg dom som åker motorcykel gör det samma.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
För 40 år sedan, när mc-karriären nyss startat var det lite kul att heja på varandra. Då fanns inte så många motorcyklar. De sista åren har det blivit en plåga med allt hejande. Försöker dock alltid heja tillbaka, men inte på bekostnad av säkerheten. Samma sak gäller för husbilandet.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag är lite kluven. Käringen får vinka om hon vill.
Jag resonerar så här, varför sitta och vinka på folk som ser ut som om man skall rånmörda dem om man skulle tilltala dem vid ett stopp.

Sen finns det de som vevar som sjutton och grinar med hela ansiktet, glada skitar alltså. Klart att man vinkar tillbaka då, svårt att låta bli.

Så trevliga människor med social kompetens som kör husbil finns. Och dom tar jag gärna ett snack med och utbyter resetips och erfarenhet med när tillfälle ges. Man behöver inte bli dumdryg för det.

Det finns en historia kring varför en del trafikanter hälsar på varandra, men det får bli i en annan tråd.

Önskar er alla ett trevligt sommaräventyr. :cool:
 
Senast ändrad:

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
ja, vi hälsar gärna. Men det är ju en hälsning till någon som har samma intressen, husbilsliv. På samma sätt så hälsar vi på sjön, mellan motorcyklar etc. Om någon inte hälsar tillbaka så är det helt okay, jag blir inte sur. Det visar bara att det är en person som inte har samma intressen. Det finns inget gemensamt intresse och då spelar det ingen roll…
En del är ute med sina husbilar för att fiska en del för att vandra en del för att spela golf en del bara för att komma bort från en lägenhet (hus med) en del för att se nya saker (husbilsliv är ju gemensamt så fort man själv och andra nyttjar husbil)
Vad du har för intresse vet jag inte, men hur ser du att det är en med samma intresseområden du?
Jag pratar gärna med nya människor…
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Undrar om husvagns folket gör samma. Jag har aldrig sett dom göra så
Johodå, det gjorde de. När jag åkte runt med husvagn under sent 60-tal så hälsade vi alltid då vi möttes efter vägarna. En bit fram på 70-talet hade det blivid så många och hälsandet upphörde. Senare kom jag över en 30 år gammal SMV av 1969 års modell. Om man då mötte ett liknande ägg så hälsade vi alltid på varandra, men inte på andra husvagnsekipage.:bye:
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
En del är ute med sina husbilar för att fiska en del för att vandra en del för att spela golf en del bara för att komma bort från en lägenhet (hus med) en del för att se nya saker (husbilsliv är ju gemensamt så fort man själv och andra nyttjar husbil)
Vad du har för intresse vet jag inte, men hur ser du att det är en med samma intresseområden du?
Jag pratar gärna med nya människor…
Jo, jag har många intressen. Segling, amatörradio mm. Men ser jag en Husbil så ser jag någon med det gemensamma intresset Husbilar, då hejar jag. Kanske på Dig?
 
Toppen